مبارزه با فساد در صدر کارهای دستگاه قضایی باشد
کد خبر: 4066556
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸

مبارزه با فساد در صدر کارهای دستگاه قضایی باشد

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه مبارزه سخت‌گیرانه با فساد باید در صدر کارهای دستگاه قضایی در استان باشد، گفت: دستگاه قضایی با صلابت و سریع با فساد و مفسد اعمال قانون کند تا زمان‌بر بودن رسیدگی با فساد سبب نشود که جای ظالم و مظلوم عوض شود.

حجت الاسلام شاهرخی، نماینده ولی فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد، ظهر امروز، چهارم تیر در دیدار با شورای قضایی ستان لرستان، اظهار کرد: گزارش عملکرد دستگاه قضایی لرستان حکایت از تلاش شبانه‌روزی دستگاه قضایی در راستای اقامه عدل است که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به اینکه کسی‌که تلاش کند حکم الهی را اجرا کند و وسیله‌ای برای اجرای حکم الهی باشد، مجاهد در راه خداست، گفت: دستگاه قضایی، قضات، شورای قضات، حاکم کیفری، اجرای احکام و سازمان‌های تابعه باید نگاه‌شان طوری باشد که می‌خواهند حکم الهی را اجرا کنند.

شاهرخی با تأکید بر اینکه اجرای حکم الهی باعث پویایی حیات اجتماعی می‌شود و مکتب اسلام بر پایه عدل بنا نهاده شده است، گفت: خداوند، انبیا، نائبان امام، مراجع تقلید عادل هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با تأکید بر اینکه مبانی مکتب اسلام و حیات طیبه بر پایه عدالت است، افزود: برخورد با کسانی یا هر چیزی که در بیرون یا درون دستگاه قضا با اقامه عدل در تعارض باشد باید در صدر اولویت‌های دستگاه قضایی باشد.

وی بر لزوم افزایش آموزش قضات تأکید کرد و با اشاره به اینکه قضات  اطلاعات و تجارب خود را در اختیار قضات جوان قرار دهند بر لزوم بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در دستگاه قضایی تأکید کرد و ادامه داد: قاضی در برخی پرونده‌ها بدون نظر کارشناسی سازمان‌های تابعه دستگاه قضا نمی‌تواند حکمی صادر کند.

شاهرخی با بیان اینکه دستگاه‌های تابعه دستگاه قضایی باید خودشان را با تکنولوژی‌های روز تجهیز کنند، تصریح کرد: هر سال که مردم ما نام هفته قوه قضائیه را می‌شنوند انتظار دارند که دستگاه قضایی آورده جدیدی داشته باشد این آورده ممکن است راه‌اندازی کارخانجات تعطیل شده، یا بالا رفتن ظریف امنیتی یا تلاش برای پیشگیری از جرم باشد.

امام‌جمعه خرم‌آباد بر لزوم هماهنگی قوه قضائیه، مجریه و مقننه تأکید کرد و گفت: چه‌قدر وقت و زمان صرف رسیدگی به جرایم می‌شود در حالی‌که این هزینه می‌تواند صرف اگر هزینه‌ها صرف پیشگیری و دانش‌افزایی شود.

وی با اشاره به اینکه مبارزه سخت‌گیرانه با فساد باید در صدر کارهای دستگاه قضایی در استان باشد، گفت: دستگاه قضایی با صلابت و سریع با فساد و مفسد اعمال قانون کند تا زمان‌بر بودن رسیدگی با فساد سبب نشود که جای ظالم و مظلوم عوض شود.

شاهرخی یکی از مطالبات رهبری را بهره‌گیری دستگاه قضایی از منشور امام علی(ع) به مالک اشتر دانست و با بیان اینکه در انتخاب قاضی بر اساس منشور امام علی(ع) به مالک اشتر عمل شود، اظهار کرد: در انتصابات پایبندی افراد به نظام اسلامی ملاک باشد نه اینکه اصل را بر نسبت‌های فامیلی قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه دستگاه‌های قضایی باید چشم‌های بیدار و هوشیار جامعه باشند و بیداری و هوشیاری در دستگاه‌های قضایی متفاوت از جاهای دیگر است، افزود: آنچه ما از دستگاه قضایی مشاهده می‌کنیم آن است که مجموعه دستگاه قضا تجارب انبوه و علمی دارد و می‌تواند راهگشای مشکلات باشد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی نیازمند برنامه جامع و تحول‌زا است که در سطح کلان نوشته شده است و آنچه مهم است اجرای این برنامه تحول‌زا است، گفت: در دستگاه قضایی دادستانی وجود دارد که مدعی‌العموم است و احیای حقوق عامه در ابعاد مختلف را بر عهده دارد و این مسئولیت سنگین و راهگشا است و می‌تواند مسیرهای مسدود را باز کند.

شاهرخی با بیان اینکه در مواردی دادستان و بازرسی استان ورود پیدا کرده‌اند که عدم حضور آنان می‌توانست خساراتی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: در احیای کارخانه‌ها همه موظف هستیم و باید این کار تا نقطه پایان ادامه پیدا کند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر لزوم برخورد با کسانی که در نظم عمومی اختلال ایجاد می‌کنند، گفت: با هنجارشکنانی که برای خودشان کادرسازی کرده‌اند باید برخورد قاطع صورت گیرد که در این راستا باید فکر اساسی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه قضات یا مجتهد یا ماذون از جانب ولی‌فقیه هستند، گفت این قاضی باید تناسبی در ظاهر سبک زندگی، باطن، اخلاق با ولی‌فقیه داشته باشد کمااینکه قاضی امید دل مظلومان است و درب اتاقش در ساعاتی به روی مردم باز باشد.

شاهرخی با بیان اینکه در باب جرائم سرقت انتطار می‌رود به گونه‌ای عمل شود که شاهد کاهش سرقت باشیم، ادامه داد: کسی که مالباخته شد به سختی به مال خود می‌رسد و باید سازوکار طوری باشد که مردم متضرر نشوند.

انتهای پیام
captcha