چگونه هیجان حرص را کنترل کنیم
کد خبر: 4063843
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۸

چگونه هیجان حرص را کنترل کنیم

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به راهکارهای چگونگی کنترل هیجان حرص، گفت: یاد مرگ و خوف از مقام و جایگاه خداوند، سبب کنترل هیجان حرص انسان می‌شود.

دعای هشتم صحیفه سجادیهبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهجت‌، مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم در سلسله کارگاه‌های آموزشی صحیفه سجادیه‌خوانی ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه لرستان که دوشنبه، ۲۳ خرداد در بستر فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی مراکز پژوهشی کشورها تا سال ۲۰۵۰ تعداد مسلمانان از مسیحیان در کشورهای غربی بیشتر خواهد شد و این امر وظیفه طلاب را سنگین‌تر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از موارد بیانیه «گام دوم انقلاب» که به ترویج اخلاق و معنویت اشاره دارد، مخاطب اصلی طلاب هستند، افزود: باید همت و جدیت طلاب در ترویج فرهنگ اخلاق و معنویت اسلامی بیشتر شود.

بهجت با اشاره به فراز نخست از دعای هشتم صحیفه سجادیه «اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ»، گفت: این فراز درباره حرص و هیجان حرص است که مخاطراتی به همراه دارد، لذا باید خطرهای صفت رذیله حرص را بدانیم و راهکارهای مقابله با آن را بیاموزیم.

این مدرس کارگاه‌های مجازی صحیفه‌ سجادیه‌خوانی با بیان اینکه یاد مرگ هیجان حرص را از بین می‌برد، لذا باید یاد بگیریم چگونه به یاد مرگ باشیم، اظهار کرد: یکی از راهکارهای یاد مرگ استفاده از اشعار موعظه‌ای است کمااینکه در نهج‌البلاغه نیز به راهکارهای چگونگی یاد مرگ اشاره شده است.

وی با بیان اینکه متوکل عباسی به‌عنوان دهمین خلیفه عباسی خبیث‌ترین آنان بوده به‌طوری‌ که چند بار قبر حضرت سیدالشهدا(ع) را تخریب و در خباثتی دیگر امام هادی(ع) را به بزم شراب دعوت کرد، گفت: متوکل از امام هادی(ع) می‌خواهد که شعر بخواند و اشعار امام هادی(ع) آنقدر اثرگذار بود که متوکل گریه کرد و اشک روی محاسنش افتاد و دستور داد آن حضرت را با احترام بدرقه کنند.

بهجت‌ بیان کرد: اشعاری که یادآور مرگ است بر روی افراد خبیث نیز اثر دارد؛ یاد مرگ با اشعار و موعظه می‌تواند هیجان حرص را کنترل کند، راهکار دوم کنترل هیجان حرص، خوف از خداوند متعال است. امام سجاد(ع) در دعای ۵۲ صحیفه از خدا می‌خواهد که با خوف خود، محبت دنیای مذموم را از دل ایشان بزداید و قلب‌شان را آرام کند. البته باید بدانیم که خود خداوند خوف ندارد و آنچه مدنظر است خوف از مقام و جایگاه رب است که در آیه ۴۶ سوره الرحمن «وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ؛ و هر كس را كه از مقام پروردگارش بترسد دو باغ است» به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر انسان جایگاه خداوند متعال را بشناسد و از آن خوف داشته باشد می‌تواند هیجان حرص را کنترل کند، افزود: خوف از خداوند در مقام کسب معرفت و شناخت رب‌العالمین قابل تعریف است؛ وقتی با قرآن انس داشته باشیم معرفت ما بیشتر می‌شود.

مدرس مرکز هدایت علمی ـ تربیتی امام صادق(ع) قم با اشاره به اینکه خوف خداوند نشانه و اثر دارد، افزود: اثر خوف خداوند در امام سجاد(ع) آن است که در دعاهای آن حضرت آمده است پروردگارا تنها تو را می‌پرستم و اشک من به اندازه پهنای صورتم جاری شده است، لذا ثمره خوف خداوند، کنترل هیجان حرص نسبت به دنیاست.

بهجت با بیان اینکه اگر معرفت و شناخت نسبت به خدا پیدا نکنیم، در دین دچار گمراهی می‌شویم، اضافه کرد: در بیانی از امام جعفرصادق(ع) آمده است که اگر نسبت به خداوند شناخت نداشته باشیم در دین گمراه می‌شویم. یک از راهکارهای کسب معرفت و خوف از خداوند، وقت گذاشتن و فارغ شدن برای عبادت خالص است؛ اگر انسان برای عبادت وقت نگذارد قلب او پر از مشغولیت به دنیا یا همان هیجان حرص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر انسان برای عبادت وقت بگذارد عاشق عبادت می‌شود، گفت: امام سجاد(ع) در بند دوم دعای 50 صحیفه سجادیه از خداوند می‌خواهد خدایا ما را با عبادت از همه چیز بی‌نیاز کن و این امر نشان‌دهنده آن است که عبادت انسان را بی‌نیاز می‌کند.

انتهای پیام
captcha