نظام سلامت گرفتار نقیصه عدم عدالت‌محوری است
کد خبر: 4059937
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

نظام سلامت گرفتار نقیصه عدم عدالت‌محوری است

معاون سیاسی، امنیتی استانداری لرستان با بیان اینکه امروز خدمات‌رسانی در نظام سلامت دچار یک نقیصه تحت عنوان عدم عدالت‌محوری است، گفت: چنانچه در بحث نظام سلامت رویکرد عدالت‌محوری را در خدمات‌رسانی از مرکز ایران تا نقاط دور افتاده  کشور در دستور کار قرار دهیم خیلی از خلاهایی که به پتانسیل توانمندی نظام پزشکی و سلامت برمی‌گردد را پوشش می‌دهد.  

بهرام ستاری، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی استانداری لرستان، بهرام ستاری‌دستنایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان در اجلاس ائتلاف زاگرس‌نشینان نظام پزشکی ده استان زاگرس‌نشین که پنج‌شنبه، پنجم خرداد به میزبانی لرستان برگزار شد، گفت: این نظام صنفی قطعاً به عنوان نظامی مستقل، حرفه‌ای و راهبردی می‌تواند نقش‌های ارزنده‌ای را در برنامه‌های مدون نظام پزشکی داشته باشد منوط بر اینکه بتوانیم نگاهی ویژه و کلان به موضوع داشته باشیم  و این نگاه قطعاً می‌تواند برای همه ما مورد وثوق باشد.

وی با بیان اینکه امروزه اگر در عرصه نظام پزشکی به رویکردهای مثبت و پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم در پرتو نظرات سازنده مجموعه‌های این‌چنینی و به ویژه در نظام پزشکی بوده است، اضافه کرد: در بحث کرونا هماهنگی خوب و جدی بین نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی و زمینه‌های متعدد سبب شد که امروز در یک جایگاه امن پزشکی قرار بگیریم و قطعاً فراموش نکردیم که در قبل از دولت سیزدهم روزانه شاهد داغدار شدن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ خانوار به خاطر فوتی‌های کرونایی بودیم و امروز نیز به همین حمایت‌ها، صمیمیت‌ها و حرکت‌های مدبرانه نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی و نظام صنفی نیاز است.

ستاری ادامه داد: خوشبختانه در سایه‌سار همین هماهنگی‌ها، حمایت‌ها و تعاملات به جایگاهی که رسیدیم که به جای طبقه‌بندی و صف‌بندی سنین برای واکسیناسیون  از مردم درخواست می‌کنیم دوز چهارم را هم تزریق کنند و از وارد کننده به صادر کننده واکسن کرونا رسیدیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان اضافه کرد: این دستاورد پزشکی در پرتو یک هماهنگی بسیار خوب و مدون نمایان شده است برخی اوقات باید فارغ از مسائل جزئی گریبانگیرش هستیم به این توجه شود که نظام پزشکی با سلامت مردم سر و کار دارد و در مواردی مشکلاتی هم رخ می‌دهد اما آن خدمات ارزنده را نباید نفی کنیم چراکه در کنار این خدمات  نواقص هم وجود دارد.

ستاری دستنایی با اشاره به اهداف شش‌گانه  ائتلاف نظام صنفی پزشکی، اظهار کرد: اگر بخواهیم به دو ویژگی این نظام اشاره کنیم این دو ویژگی می‌تواند رویکردی برای  ویژگی سوم هم باشد؛ باید هم از شاغلین و حِرَف نظام پزشکی و هم از  بیماران  حمایت کنیم و این رویکرد می‌تواند عدالت‌محور باشد که در عرصه‌های گوناگون این زمینه را برای بهداشت و سلامت فراهم می‌کند.

وی گفت: بهداشت و سلامت را که نه امروز بلکه از دیرباز و از زمان ابوریحان بیرونی در کشور ایران  یدک می‌کشیم نمادی است که بتوانیم در این عرصه جمع بندی‌هایی داشته باشیم و آنچه می‌خواهیم در فضای پزشکی از آن بهره‌برداری کنیم  بتوانیم به نتیجه مطلوب برسانیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه جمعیت ۲۵۰ هزار نفری نظام پزشکی و کسانی که در عرصه این صنف پزشکی در حِرَف گوناگون هستند می‌توانند از فضای پزشکی برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده کنند، اظهار کرد: همان‌گونه که باید پاسخگوی انتظارات جامعه پزشکی و جامعه مردمی که به نوعی زیر مجموعه نظام پزشکی هستند باشیم  قطعاً باید به یک رویکرد در بحث نظام پزشکی و نظام سلامت توجه شود و آن این است که کاستی‌ها پیگیری شوند.

ستاری دستنایی ادامه داد: به عنوان متولیان نظام جمهوری اسلامی و مدیریت اجرایی نافی این نیستیم که کاستی نداریم اما آنچه که امروز به عنوان اولویت نظام پزشکی در راستای حرکت سازنده در آینده به آن نیاز بوده این است که ضمن دنبال کردن همه موارد فوق  به این نکته توجه داشته باشیم که چرا برخی کااستی‌ها سبب می‌شود نظام پزشکی و نظام سلامت زیرسوال برود؟

وی با اشاره به اینکه  چرخه‌ای که نظام پزشکی در عرصه سلامت دارد این کاستی را به رخ می‌کشد، افزود: یکی از رسالت‌های نظام پزشکی هماهنگی چرخه بین پزشک، نظام پزشکی و زیرساخت‌هاست و باید بر مبنای این هماهنگی کار شود تا بتواند بیشتر در بحث ارائه خدمات پزشکی نقش ایفا کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه اگر یکی از موارد این چرخه خوب کار نکند قطعا کاستی‌ها خود را پررنگ‌تر نشان خواهد داد، گفت: امروز خدمات‌رسانی در نظام سلامت دچار یک نقیصه تحت عنوان عدم عدالت‌محوری است و چنانچه در بحث نظام سلامت رویکرد عدالت‌محوری را در خدمات‌رسانی از مرکز ایران تا نقاط دور افتاده  کشور در دستور کار قرار دهیم خیلی از خلاهایی که به پتانسیل توانمندی نظام پزشکی و سلامت برمی‌گردد را پوشش می‌دهد.

وی خاطرشان کرد: ضمن توجه به کلان‌نگری در کشور، این ائتلاف برای همگرایی بین استان‌ها شکل گرفته یعنی استان‌ها باید همدیگر را هم در توانمندی و هم در رفع کاستی‌ها پوشش دهند و چنانچه این ائتلاف نقطه اتحادی باشد قطعاً می‌تواند زمینه را برای حل مشکلات نظام صنفی که حِرَف گوناگون را زیر چتر خود دارد و در موضوعاتی مانند بیمه سلامت، عدم پرداختی‌ها و کارانه می‌تواند موثر باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان تاکید کرد: نیاز است برای این مهم طرح و لایحه‌ای تنظیم شود و  برای حل مشکلات این نظام صنفی تلاش‌هایی از سوی وکلای مردم در مجلس صورت گیرد.

 

انتهای پیام
captcha