در ظاهر عبادت متوقف نشویم
کد خبر: 4052035
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹

در ظاهر عبادت متوقف نشویم

مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر لزوم توجه به باطن و عمق عبادات، گفت: ما باید تلاش کنیم در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی دیندار و بنده واقعی خدا باشیم و محتوای دینداری و عبادت ما بیشتر از قالب و صورت و ظاهر آن باشد.

حجت‌الاسلام محمدحسن سعیدی، مدرس حوزه علمیه لرستان به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدحسن سعیدی، مدرس حوزه علمیه لرستان در سلسله نشست‌های مجازی روشنگری و بصیرت‌افزایی مرکز نسرا سازمان بسیج فضای مجازی لرستان که یکشنبه، چهارم اردیبهشت با موضوع «گسترش نمادها و مناسک عبادی در انقلاب اسلامی» ویژه طلاب مدارس علمیه و فعالان سواد رسانه لرستان برگزار شد، گفت: یکی از اهداف عمده و انگیزه‌های بزرگ انقلاب اسلامی به عینیت و فعلیت درآوردن دین در تمام عرصه‌های زندگی است.

وی با بیان اینکه ما انسان‌ها بنده خدا هستیم و باید بندگی خدا را به نحو شایسته به جا بیاوریم و بنده شایسته‌ای برای آفریدگار خود باشیم و در راستای انتظارات دین و ائمه معصوم(ع) حرکت کنیم، افزود: خدای متعال انسان‌ها را آزاد و مختار آفریده است و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند مگر در تقوا، لذا یک انسان نباید خود را بنده و برده فرد دیگری کند.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه نماز، روزه، حج و سایر مناسکی که در دین مطرح هستند در واقع نمادهای بندگی، مانور و رزمایش هستند و لازم است از هر نظر مطیع خداوند و به دنبال جلب رضایت و خوشنودی پروردگار باشیم، ادامه داد: عبادت به معنای واقعی آن یعنی اینکه در همه جا گوش به فرمان خدا باشیم و نسبت به این موضوع واقف باشیم که خدا از همه چیز و همه کس بالاتر است و در واقع اعتقاد قلبی به «الله اکبر» و «لا اله الا الله» و «الحمدالله» و «ایاک نعبد و ایاک نستعین» گفتن‌های خود داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سعیدی افزود: خداوند متعال برای اینکه به ما گوشزد کند که کسی هم‌عرض خدا نیست و همه حتی پیامبران و ائمه معصوم نیز بنده خدا هستند در آیات 44 تا 47 سوره حاقه می‎فرماید: «وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ﴿۴۴﴾ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ﴿۴۵﴾ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ﴿۴۶﴾ فَمَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِينَ﴿۴۷﴾؛ و اگر او پاره‏ اى گفته‌ها بر ما بسته بود(۴۴) دست راستش را سخت مى‏‌گرفتيم(۴۵) سپس رگ قلبش را پاره می‌کرديم(۴۶) و هيچ يک از شما مانع از عذاب او نمى‌شد(47)».

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه هم‌عرض و هم‌ردیف دانستن امامان و پیامبران نوعی شرک است و متأسفانه برخی فرقه‌ها و گروه‌ها هستند که امام یا پیامبری را هم‌ردیف و هم‌عرض خدا می‎دانند و این نوع تفکر خیلی خطرناک است، ادامه داد: پیامبران و امامان در وهله اول عبد و بنده خدا هستند و بعد هم رسول خدا هستند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه بندگی باید در زندگی تحقق پیدا کند چراکه ما بنده خدا هستیم و باید در برابر خدا خاضع و خاشع باشیم و خلاف رضای خدا کاری را انجام ندهیم، گفت: بندگی فقط مخصوص خداست و ما از خدا اطاعت محض و بی‌قید و شرط می‌کنیم و از پیامبران و امامان نیز چون حجت خدا بر روی زمین هستند و حرف خدا را می‎زنند اطاعت بی‌قید و شرط از آنها می‌کنیم.

سعیدی بیان کرد: ما نباید در نمادها متوقف بمانیم؛ به‌عنوان نمونه نباید به ظاهر نماز و قرآن توجه کنیم و از باطن و عمق آنها غافل شویم. یک قاری و حافظ قرآن برای اینکه مشمول این حدیث نبوی که فرمود: «بیشترین آدم‌های فاسد و تبهکار امت من همین قاریان هستند» قرار نگیرد، نباید فقط به ظاهر قرآن اکتفا کند و قرآن نباید تنها لقلقه زبان آنها باشد بلکه لازم است به عمق و باطن قرآن ورود پیدا کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ظواهر ملاک نیست، اضافه کرد: یکی از اهدافی که دشمنان دین دنبال می‎کنند این است که قالب و پوسته دین را حفظ کنند و با خالی کردن محتوای دین، ضد دین را در آن بریزند، به‌عنوان نمونه توحید را از دین جدا و شرک را جایگزین آن کنند.

سعیدی با تأکید بر اینکه اگر ضد دین در لباس دین رفت کار خیلی سخت می‌شود، گفت: غفلت، نفاق، ریاکاری، خودپسندی از عواملی هستند که عبادات ما را تباه و سیاه می‎کند این در حالی است که وقتی فسق و فجور در آدمی به اوج خودش می‌رسد شیطان یک چشم انسان می‎شود و دیگر این شیطان است که به انسان خط می‎دهد حتی گریه‌هایی که در مراسم‌ عزاداری از چشم او سرازیر می‎‏شود نیز به فرمان شیطان است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عبادت به معنای واقعی بازدارندگی دارد، اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی دیندار و بنده واقعی خدا باشیم و محتوای دینداری و عبادت ما بیشتر از قالب و صورت و ظاهر آن باشد و عبادت ما منجر به نفاق و خودفریبی نشود و در این ایام ماه مبارک رمضان تلاش کنیم پایبندی عملی نسبت به عبادت را در خود بیشتر کنیم.

انتهای پیام
captcha