تفاخر و ستیزه‌جویی؛ عامل بحران‌های اجتماعی
کد خبر: 4032309
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
مدرس حوزه علمیه لرستان مطرح کرد:

تفاخر و ستیزه‌جویی؛ عامل بحران‌های اجتماعی

مدرس حوزه علمیه لرستان تفاخر و ستیزه‌جویی‌هایی که در آن انصاف رعایت نمی‌شود را عامل ایجاد بحران‌های اجتماعی دانست و گفت: امام علی(ع) علم مکنون است و این علم ریشه در علم نهانی الهی دارد.

حجت الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه و دانشگاهحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با شرح فرازی از خطبه پنجم نهج‌البلاغه با مضمون «لما قُبِض رسول الله(ص) و خاطبه العباس و أبوسفيان بن حرب في أن يبايعا له بالخلافة (و ذلك بعد أن تمت البيعة لأبي بكر في السقيفة، و فيها ينهى عن الفتنة و يبين عن خلقه و علمه): النهي عن الفتنة: أَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِيقِ الْمُنَافَرَةِ وَ ضَعُوا تِيجَانَ الْمُفَاخَرَةِ؛ أَفْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَنَاحٍ أَوِ اسْتَسْلَمَ فَأَرَاحَ. هَذَا مَاءٌ آجِنٌ وَ لُقْمَةٌ يَغَصُّ بِهَا آكِلُهَا، وَ مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ إِينَاعِهَا كَالزَّارِعِ بِغَيْرِ أَرْضِهِ»، اظهار کرد: این خطبه ‌به لحاظ حجم و کمیت مباحث، خطبه‌ای کوتاه است اما در عین حال از مشهورترین فرمایشات مولای متقیان است که در منابع فراوانی غیر از نهج‌البلاغه به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه بعد از رحلت نبی مکرم اسلام ابوسفیان ابن‌حرب و عباس عموی پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) پیشنهاد بیعت می‌دهند، ادامه داد: البته این ماجرا وقتی اتفاق افتاده که بیعت با ابی‌بکر در سقیفه به پایان رسید.

موسوی با اشاره به اینکه در شرایطی که حقانیت مولای متقیان زیر سؤال رفته و غصب خلافت شده بود ابوسفیان ابن‌حرب و عباس عموی پیامبر(ص) از امام می‌خواهند که با غصب خلافت مواجه کرده و کار را به پایان برسانند، ادامه داد: امام در پاسخ به این دو فرد بلکه مردم را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌فرماید: امواج فتنه را بشکافید و به کشتی نجات پناه ببرید و مراد از کشتی نجات، اهل‌ بیت(ع) هستند که پیامبر(ص) در حدیث سفینه به آن اشاره کرده است.

این مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه امام علی(ع) به‌طور واضح به مسلمانان هشدار می‌دهد خودتان را کنار بکشید و از مسیری که به خصومت، نزاع و ستیزه‌جویی ختم می‌شود کنار بکشید، ادامه داد: امام از مردمان آن زمان می‌خواهد که تاج‌های فخرفروشی که بر سر نهاده‌اید را به زیر بنهید و به دامان کسی بروید که توان حفظ جامعه در برابر فتنه را دارد کمااینکه تاج از سر برداشتن، تواضع را نشان می‌دهد و انسان را از فخرفروشی نجات می‌دهد.

وی با بیان اینکه بحران بعد از رحلت پیامبر(ص) از مجادله، خصومت‌ها، نزاع‌ها، کشمکش‌های نفرت‌انگیز بدون صلابت و جاه‌طلبی‌ها منشعب شده است، افزود: در این خطبه زیبایی‌هایی در استعارات و تشبیهات بلیغ و ادیبانه به کار رفته است.

موسوی عامل بحران‌سازی اجتماعی را تفاخر و ستیزه‌جویی‌هایی که در آن انصاف رعایت نمی‌شود دانست و گفت: بعد از سقیفه یار و همراه مساعدی برای مولای متقیان وجود نداشت و اگر همراهی مردمی و همدمی اجتماعی نباشد، عقل سلیم در این است که حرکتی صورت نگیرد و جوششی ایجاد نشود.

مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه امام علی(ع) مرد تنهای همه دوران‌ها و کشتی نوح تمام دوران‌ها بود، یادآور شد: در شرایط بعد از سقیفه که یار و همراهی مردمی وجود نداشت، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شد و نباید حرکتی ایجاد کرد که کار ابتر بماند و بهترین کار صبر است حتی اگر خار در چشم و استخوان در گلو باشد.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) به اذن خداوند، ولایت را ابلاغ می‌کند و خلافت، ولایت را از بین نمی‌برد، ادامه داد: هدف امام علی(ع) از حکومت، توسعه و گسترش دین خدا و عدالت است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) شرایط مساعد نبود و جان اهل‌ بیت(ع) در خطر بود، گفت: امام علی(ع) هیچ‌گاه پشت به دشمن نکرده و اگر خانه‌نشین شد به این دلیل است که تمام وجود او علم مکنون است و این علم مکنون علم نهانی الهی است.

انتهای پیام
captcha