غبار بی‌مهری بر موقوفه درب‌گنبد / ساکنان حاضر به پرداخت اجاره‌بها نیستند
کد خبر: 3988013
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

غبار بی‌مهری بر موقوفه درب‌گنبد / ساکنان حاضر به پرداخت اجاره‌بها نیستند

درب‎گنبد یک موقوفه منفعتی و دارای هزار و 530 رقبه و هزار هکتار زمین کشاورزی است و با وجود اینکه درآمد این موقوفه وقف کارهای فرهنگی و کمک به نیازمندان و فقرای منطقه خواهد شد، اما متأسفانه بسیاری از ساکنان درب‌گنبد حاضر به پرداخت اجاره به اوقاف نیستند.

/////درب‌گنبد؛ موقوفه‌ای با 1530 رقبه /به گزارش ایکنا از لرستان، بقعه متبرکه امامزاده محمد(ع) در منطقه‌ای به نام درب‌گنبد كوهدشت واقع است که در حال حاضر موقوفه درب‌گنبد با قدمتی 600 ساله بزرگ‌ترين موقوفه در استان لرستان است.

این موقوفه توسط محمدعلی‌شاه قاجار وقف امامزاده محمد(ع) شده است و گویا در وقف‌نامه این موقوفه عنوان شده که قسمتی از درآمد این موقوفه سهم فقرا، نیازمندان و سادات باشد. این منطقه متشکل از دو طایفه سادات و آخوندهاست و نکته حائز اهمیت این است که قبل از انقلاب این دو طایفه منطقه درب‌گنبد بنا بر یک قرارداد، سالانه مبلغی را به‌عنوان اجاره پرداخت می‌کردند که بعد از انقلاب ساکنان این منطقه از این قرارداد تمکین نکرده و حاضر به پرداخت اجاره به اوقاف نشدند.

درب‎گنبد یک موقوفه منفعتی و دارای هزار و 530 رقبه با هزار هکتار زمین کشاورزی شامل 600 هکتار آبی و 400 هکتار دیم است و با وجود اینکه درآمد این موقوفه وقف کارهای فرهنگی و کمک به نیازمندان و فقرای منطقه خواهد شد، اما متأسفانه بسیاری از ساکنان درب‌گنبد حاضر به پرداخت اجاره به اوقاف نیستند و طی سال‌های اخیر با توجه به تبدیل درب‌گنبد به شهر، اداراتی در این منطقه ساخته شده که این ادارات با اوقاف برای پرداخت اجاره سالیانه که مبلغ بسیار ناچیزی است به توافق رسیده‌اند.

حجت‌الاسلام محمدجواد عباس‎زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان در این رابطه به خبرنگار ایکنا، گفت: شش دانگ درب‌گنبد که شامل منازل مسکونی، مغازه‌های تجاری و زمین‌های کشاورزی است، وقف آستان مقدس امامزاده محمد(ع) است و با توجه به وقف‌نامه موجود اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان آمادگی دارد با ساکنان این منطقه مدارای لازم در پرداخت اجاره را داشته باشد.

وی افزود: اجاره سالیانه‌ای که برای ساکنان، مغازه‌داران و کشاورزان این منطقه در نظر گرفته شده مبلغ بسیار کمی است و طبق وقف‌نامه، درآمد حاصله از این موقوفه صرف عمران و آبادانی و کمک به فقرا و نیازمندان شهر درب‌گنبد خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره‌كل اوقاف و امور خيريه لرستان با بیان اینکه اگر موقوفه درب‌گنبد احیا شود، به نفع مردم منطقه درب‌گنبد است، گفت: قسمتی از درآمدهای موقوفه امامزاده محمد(ع) درب‌گنبد كوهدشت بنا بر نيت واقف برای امامزاده تعيين شده و بخش ديگری از درآمد آن برای حوزه علميه آيت‌الله كمالوند خرم‌آباد تعيين شده كه در صورت احيای اراضی اين موقوفه اين بخش از درآمد موقوفه به حوزه علميه آيت‌الله كمالوند خرم‌آباد اختصاص می‌يابد.

انتهای پیام
captcha