کنگره قرآن و علوم انسانی در ابعاد تخصصی‌تر ادامه می‌یابد
کد خبر: 3668359
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
دبیر علمی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی:

کنگره قرآن و علوم انسانی در ابعاد تخصصی‌تر ادامه می‌یابد

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر علمی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی از ایجاد دبیرخانه دائمی کنگره خبر داد و گفت: کنگره قرآن و علوم انسانی در ابعاد تخصصی‌تر ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، امروز نهم آذرماه در اولین کنفرانس بین‌المللی قرآن و علوم انسانی در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) جامعة المصطفی(ص) العالمیه گفت: کنگره قرآن و علوم انسانی با دو هدف اساسی و دغدغه شروع به کار کرده است.

وی افزود: اولین هدف، تبیین مرجعیت قرآن و دیگری جهت‌دهی به علوم انسانی بر مبنای قرآن است که مورد تاکید مقام معظم رهبری در فرمایشات متعدد بوده و در پیام تصویری ایشان نیز منعکس است.

رضایی اصفهانی تصریح کرد: مرجعیت علمی قرآن از ابعاد مختلف مورد بحث است زیرا قرآن همه ابعاد وجودی و هدایت انسان را شامل می‌شود و در امور تربیتی و فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و مدیریتی و ... انسان را هدایت می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرآن گاهی به جزئیات پرداخته است ولی نباید انتظار ابراز همه جزئیات را داشته باشیم عنوان داشت: قرآن در جهت‌دهی به علوم انسانی، مبانی، اهداف و بازسازی علوم انسانی موجود می تواند کمک فراوانی انجام دهد زیرا علوم انسانی کنونی بر مبنای غربی تولید شده است که با فرهنگ و رسوم و اعتقادات ما سازگاری ندارد.

وی، نظریه‌پردازی نوین در عرصه علوم انسانی را از دیگر کاربردهای قرآن کریم برشمرد و اظهار کرد: فهم بهتر آیات مربوط به علوم مختلف همچنین ارایه تفاسیر تخصصی از جمله کمک‌هایی است که علوم می‌توانند به ساحت مقدس قرآن داشته باشند.

رضایی اصفهانی با بیان اینکه تفاسیر اجتماعی و تربیت در ایران و مصر رو به رشد است و به خوبی شکل گرفته است بیان کرد: رویکرد تفسیر در دنیای اسلام به سمت تفاسیر تخصصی پیش می‌رود و این مسئله مدیون ارتباط میان قرآن و علوم انسانی است همچنین علوم انسانی در روش‌های جدید می تواند در تعامل با قرآن قرار گیرد.

دبیر علمی این کنگره با اشاره به روند شکل‌گیری این کنگره ادامه داد: این کنگره در سال 1394 توسط گروه قرآن و علوم مدرسه عالی قرآن و حدیث پیشنهاد و توسط جامعه المصطفی مصوب شد و در جلسات متعدد، سازمان کنگره شکل گرفت.

وی افزود: بیش از 50 جلسه کمیته اجرایی کنگره در دو سال قبل انجام شد تا در خرداد امسال 40 نفر از کارگزاران کنگره خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و ایشان رهنمودهایی داشتند همچنین خدمت مراجع رسیدند و از آنان برای حضور در این کنگره دعوت کردیم.

این نویسنده آثار قرآنی با بیان اینکه این کنگره به عنوان بین‌المللی و علمی پژوهشی در وزارت علوم ثبت شده است افزود: بیش از 27 پیش نشست در داخل و خارج در ارتباط با این کنگره برپا شد که از جمله می‌توان به کشورهای اندونزی، پاکستان و ... اشاره کرد.

رضایی اصفهانی اظهار کرد: همچنین انجمن‌های علمی حوزه نیز بیش از 9 پیش نشست در این باره برگزار کردند که باید از این همکاری عمیق انجمن‌های حوزه قدردانی داشته باشیم.

وی به راه‌اندازی سایت کنگره به چهار زبان به عنوان دیگر کارها اشاره و عنوان کرد: هزار و 150 چکیده مقاله به این همایش رسید که از این تعداد، 700 اصل مقاله به دبیرخانه واصل شد و  از حدود 700 مقاله، 390 مقاله پذیرفته شد که توسط 77 ارزیاب، ارزیابی شده است و این تعداد مقالات، در 17 جلد منتشر شده است و در مجموع، 44 کتاب در ارتباط با این کنگره چاپ شده است.

وی افزود: با تاکید مدیر حوزه علمیه یک جلد کتاب درسی نیز با عنوان درآمدی بر روش شناسی مطالعات قرآن و علوم انسانی منتشر خواهد شد همچنین یک جلد کتاب منبع شناسی نیز برای این کنگره رونمایی می شود که دستمایه عظیمی برای محققان و پژوهشگران قرآنی است.

رضایی اصفهانی بیان کرد: چکیده مقالات نیز به عربی، فارسی و انگلیسی در چهار جلد رونمایی خواهد شد و مصاحبه با دانشمندان میان رشته‌ای کشور نیز رونمایی می‌شود ضمن اینکه نرم‌افزار کنگره نیز آماده‌سازی و تولید شده و در نوبت عصر این کنگره به حاضران تقدیم خواهد شد.

عضو هیئت علمی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی تصریح کرد: این کنگره در زمره برجسته‌ترین کنگره های بعد از انقلاب است اگرچه گام کوچکی در این مسیر است و نظریه ابتناء علوم انسانی بر مبنای قرآن کریم، نیازمند کارهای بسیار بیشتر و عمیق‌تر است.

رضایی اصفهانی تاکید کرد: تلاش ما بر این است که با ایجاد دبیرخانه دائمی، در ابعاد تخصصی مانند قرآن و علوم تربیتی، قرآن و روان‌شناسی و ... این کنگره را ادامه دهیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: در نوبت عصر این کنگره آیت الله اعرافی سخنرانی خواهد کرد و 5 نشست علمی و تخصصی نیز با موضوعات مرتبط برگزار خواهد شد.

captcha