دریافت 600 چیکده مقاله از سوی همایش قرآن و علوم انسانی
کد خبر: 3580498
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
حجت‌الاسلام مسترحمی خبر داد:

دریافت 600 چیکده مقاله از سوی همایش قرآن و علوم انسانی

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر اجرایی کنگره قرآن و علوم انسانی از ارسال 600 چکیده مقاله از سوی صاحب‌نظران و اندیشمندان به اولین کنفرانس قرآن و علوم انسانی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی مسترحمی، دبیر اجرایی کنگره قرآن و علوم انسانی در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: تاکنون نزدیک به 600 چکیده مقاله از سوی علاقه‌مندان و صاحب‌نظران این گونه مباحث علمی به کنگره قرآن و علوم انسانی رسیده است.

وی افزود: فرصت ارسال مقالات به این همایش در یک نوبت تمدید صورت گرفته تا پایان سال جاری تمدید شده و هنوز نیز فرصت ارسال مقاله وجود دارد.

مسترحمی با بیان اینکه استقبال بسیار خوبی از سوی محققان و نویسندگان مقالات صورت گرفته است، اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، اصل مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند و همایش نیز مهرماه سال آینده در قم برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی کنگره قرآن و علوم انسانی از برپایی 16 پیش همایش درباره این کنگره خبر داد و عنوان کرد: 14 پیش همایش در داخل کشور و دو پیش همایش نیز در خارج کشور برگزار  شده و خواهد شد البته تعدادی قابل توجهی از این پیش کنگره‌ها تاکنون در داخل کشور برپا شده است.

مسترحمی با بیان اینکه دو پیش همایش در خارج کشور برگزار شده است تصریح کرد: چهار پیش‌همایش دیگر نیز در خارج کشور در دستور کار است و تا پایان امسال و فروردین ماه سال آینده در مالزی، اندونزی، بنگلادش و هندوستان برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی این کنگره بیان کرد: 20 مورد از مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش از سوی دانشجویان از خارج کشور ارسال شده است ولی تعداد قابل توجهی از این مقالات از سوی دانش‌پژوهان خارجی مقیم ایران به دبیرخانه واصل شده است.

مسترحمی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی پیشین قرار بود کنگره در اردیبهشت ماه سال ۹۶ برگزار شود گفت: با تصمیم جدید زمان آن به مهرماه سال آینده موکول شده است تا هم فرصت بیشتری برای ارسال اثر، داوری آثار و برپایی نشست‌ها و انجام کارهای مربوط به منشورات انجام شود.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی افزود: ۱۱جلد منشورات این کنگره بین‌المللی خواهد شد که پایان‌نامه‌های مرتبط، مقالات برتر و آثار تولیدی در خصوص روش‌شناسی مباحث قرآن و علوم انسانی جزء این آثار هستند.

وی تاکید کرد: با تصمیم گرفته شده برای تمدید کنگره مقرر شد تا زمان ارسال چکیده آثار نیز تا پایان بهمن ماه تمدید شود و مهلت ارسال اصل آثار نیز تا پایان اسفندماه تمدید شده است.

مسترحمی با بیان اینکه سایت کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی و کانال تلگرامی آن نیز فعال است و اخبار کنگره را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد بیان کرد: آثار ارسالی به کنگره به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و اردو است و سایت کنگره نیز به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی فعالیت دارد و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی www.quranolum.com مراجعه کنند.

مسترحمی تصریح کرد: برگزارکننده این کنگره جامعة المصطفی العالمیه(ص) است و نزدیک به ۴۰ نهاد نیز در برپایی این کنگره همکاری خواهند داشت که حوزه علمیه و معاونت بین‌الملل حوزه، دانشگاه قم، دانشگاه علوم و معارف قرآن، موسسه دارالحدیث، مجتمع عالی فقه، موسسه بنت الهدی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و ... از جمله این نهادها محسوب می‌شوند.

دبیر اجرایی کنگره با اشاره به محورهای سیزده‌گانه این کنگره اظهار کرد: مرجعیت علمی قرآن در حوزه علوم انسانی، قرآن و مبانی علوم انسانی، نقش قرآن در جهت‌دهی به روش‌های علوم انسانی، قرآن و اهداف علوم انسانی از جمله این محورها هستند.

مسترحمی بیان کرد: قرآن و روش‌شناسی مطالعات میان رشته‌ای علوم انسانی، نظریه‌پردازی علمی قرآن در علوم انسانی، اعجاز علمی قرآن در علوم انسانی، نقش قرآن در علوم انسانی تمدن اسلامی، جریان‌شناسی مطالعات قرآن و علوم انسانی از دیگر محورهای کلی این کنگره هستند.

دبیر اجرایی عنوان کرد: رابطه قرآن و علوم انسانی از منظر اندیشمندان معاصر، رابطه قرآن و علوم انسانی از منظر مستشرقان، آسیب‌ها، چالش‌ها و شبهات رابطه قرآن و علوم انسانی و احادیث اهل‌بیت(ع) و علوم انسانی دیگر محورهای کلی تشکیل‌دهنده این کنگره هستند.

مسترحمی همچنین با اشاره به اهمیت بحث قرآن و علوم انسانی به دیدگاه‌های مختلف فکری در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: این دیدگاه‌ها دچار افراط و تفریط هستند؛ برخی مقوله اسلامی‌سازی علوم انسانی را مقوله‌ای ناممکن و یا بدون نتیجه می‌دانند و عده‌ای هستند که در مقابل آنان قرار دارند.

وی افزود: این افراد نیز معتقدند با وجود نصوص اسلامی نیازی به استفاده از علوم بشری، مبانی و نتایج به دست آورده توسط آنان نیست اما دیدگاه سومی که ما هم در همایش به دنبال آن هستیم متفاوت از این دو منظر تفریط و افراط است.

مسترحمی بیان کرد: ما معتقدیم که می‌توان از تجارب دنیای غرب در علوم انسانی بهره برد یعنی نه به طور کلی رد می‌کنیم و نه مورد پذیرش قرار می‌دهیم زیرا علوم انسانی غرب در مبانی، نتایج و اهداف با مبانی اسلامی علوم انسانی تفاوت دارند لذا باید با استفاده از تجارب آنان به بومی‌سازی یعنی اسلامی‌سازی علوم انسانی دست بزنیم ولی روش‌های کار آنان در بسیاری از موارد قابل استفاده است.

یادآور می‌شود، اولین کنگره قرآن و علوم انسانی از سوی مدرسه عالی قرآن و حدیث وابسته به جامعة المصطفی(ص) در حال برگزاری است و چندین جلسه اجرایی و علمی در این زمینه .تشکیل شده همچنین دیداری با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه داشته‌اند

captcha