اعلام محورهای 13گانه کنگره «قرآن و علوم انسانی»
کد خبر: 3526460
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

اعلام محورهای 13گانه کنگره «قرآن و علوم انسانی»

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر اجرایی کنگره قرآن و علوم انسانی از برگزاری این کنگره در محورهای سیزده‌گانه در اردیبهشت ماه سال 96 خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی مسترحمی، دبیر اجرایی کنگره قرآن و علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: این کنگره اردیبهشت ماه سال 96 در قم برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: برگزارکننده این کنگره جامعه المصطفی العالمیه(ص) است و نزدیک به 40 نهاد نیز در برپایی این کنگره همکاری خواهند داشت که حوزه علمیه و معاونت بین‌الملل حوزه، دانشگاه قم، دانشگاه علوم و معارف قرآن، موسسه دارالحدیث، مجتمع عالی فقه، موسسه بنت الهدی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و ... از جمله این نهادها محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه زمان برگزاری کنگره، اردیبهشت ماه سال آینده است گفت: علاقه‌مندان به ارسال مقاله می‌توانند چکیده اثر خود را تا پایان آذرماه و اصل مقاله را تا پایان بهمن ماه به همایش دبیرخانه همایش یعنی دانشگاه عالی قرآن و حدیث واقع در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) ارسال کنند.
مسترحمی با اشاره به برگزاری جلسه شورای علمی این کنگره در هفته قبل تصریح کرد: محورهای این کنگره در جلسه نهایی شد و با ایجاد سایت اطلاع‌رسانی در آن بارگذاری خواهد شد.
دبیر اجرایی کنگره با اشاره به محورهای 13 گانه این کنگره اظهار کرد: مرجعیت علمی قرآن در حوزه علوم انسانی، قرآن و مبانی علوم انسانی، نقش قرآن در جهت دهی به روش های علوم انسانی، قرآن و اهداف علوم انسانی از جمله این محورها هستند.
مسترحمی بیان کرد: قرآن و روش‌شناسی مطالعات میان رشته‌ای علوم انسانی، نظریه‌پردازی علمی قرآن در علوم انسانی، اعجاز علمی قرآن در علوم انسانی، نقش قرآن در علوم انسانی تمدن اسلامی، جریان‌شناسی مطالعات قرآن و علوم انسانی از دیگر محورهای کلی این کنگره هستند.
دبیر اجرایی عنوان کرد: رابطه قرآن و علوم انسانی از منظر اندیشمندان معاصر، رابطه قرآن و علوم انسانی از منظر مستتشرقان، آسیب‌ها، چالش‌ها و شبهات رابطه قرآن و علوم انسانی و احادیث اهل‌بیت(ع) و علوم انسانی دیگر محورهای کلی تشکیل‌دهنده این کنگره هستند.
وی افزود: هر کدام از محورهای کلی خودش شامل موضوعات دیگری است که در سایت مربوط به کنگره بارگذاری خواهد شد همچنین پیش همایش‌هایی نیز در فاصله مهر تا آذرماه در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و برخی نهادهای همکار برگزار خواهد شد.
مسترحمی هدف از برپایی این کنگره را پاسخ به مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در اسلامی‌سازی علوم انسانی و قرآن‌بنیان کردن آن دانست و تاکید کرد: قرآن کریم ظرفیت والایی برای این موضوع دارد و نیاز است که به شکلی عمیق‌تر مورد کنکاش و واکاوی و استنظاق قرار گیرد.
captcha