کشف و ضبط 13 نسخه خطی کهن اسلامی در فرودگاه قاهره + عکس
کد خبر: 4011941
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۲

کشف و ضبط 13 نسخه خطی کهن اسلامی در فرودگاه قاهره + عکس

واحد آثار باستانی فرودگاه بین‌المللی قاهره با همکاری پلیس هوایی قاهره توانست 13 نسخه خطی اسلامی را قبل از قاچاق کشف و ضبط کند.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الیوم السابع، مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر اعلام کرد که واحد آثار باستانی فرودگاه قاهره توانسته است 13 نسخه خطی کشف شده که به قرن‌های 17 ، 18 و 19 میلادی باز می‌گردد را به همراه 3 طومار با کاغذ پاپیروس و سکه‌هایی مربوط به دوران عثمانی کشف و ضبط کند اما طومارهای پاپیروس در وضعیت بدی از جهت حفظ و نگهداری قرار دارند.
 
وی درباره چگونگی کشف و ضبط این آثار باستانی گفت: واحد آثار باستانی فرودگاه قاهره اطلاعیه‌ای از پلیس امنیت مسافران مبنی بر مشکوک بودن وسایل یکی از مسافران به باستانی بودن آنها دریافت کرد و پس از آن کمیسیون تخصصی آثار باستانی در شورای عالی آثار و مرکز کتب و اسناد ملی به ریاست ملاک نصحی، بازرس بخش آثار اسلامی کمیسیون آثار باستانی تشکیل شد و این کمیته بر کهن بودن این نسخه‌های خطی تأکید و دستور مصادره آنها را صادر کرد.

وی افزود: پس از انجام تدابیر قانونی لازم و مصادره نسخه‌های خطی ضبط شده، سفارش شد که به سرعت برای ترمیم و حفظ و نگهداری آنها به موزه قبطی سپرده شوند.
 
در همین رابطه، ملاک نصحی، رئیس کمیسیون آثار باستانی درباره جزئیات نسخه‌های خطی کشف شده گفت: پس از بررسی‌های دقیق مشخص شد که نسخه‌های خطی شامل کتابی با موضوع فقه اسلامی، طب معنوی اسقف میخائیل و اسقف اتریب، نسخه خطی دعای روزه کبیر به زبان قبطی و عربی و ادعیه‌ای که با نام حضرت محمد(ص) آغاز شده است و همچنین نسخه خطی زبور مقدس در نهرین بوده است.
 
طومار پاپیروس
 
نسخه خطی اسلامی در مصر
 
 نسخه خطی اسلامی در مصر
انتهای پیام
captcha