به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان، سید عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، روز گذشته ۲۱ آبانماه، در نشست «زیست فاطمی»، با اشاره به چالشهای تربیت نسل پیوند خورده با فضای مجازی، تأکید کرد: مأموریت معلمی زمانی اثرگذار است که آموزههای دینی از سطح سخن به عمق رفتار و منش تربیتی راه یابد.
وی با اشاره به اهمیت پیوند فعالیتهای آموزشی و تربیتی با مبانی معرفتی و دینی، اظهار کرد: در تمام فعالیتهایی که انجام میدهیم، علاوه بر توجه به خروجیها، باید به اثرگذاریهای واقعی هم توجه کنیم. خروجی این برنامه، حضور ارزشمند همکاران فرهنگی در یک محفل معرفتی است، اما تأثیر حقیقی آن زمانی محقق میشود که در رفتار، نگرش و روش تربیتی ما در مدرسه و کلاس درس تجلی یابد.
سهرابی با تأکید بر اینکه مأموریت تعلیم و تربیت در هر نظام فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، از سختترین و پرهزینهترین مأموریتهاست، افزود: ما معلمان در شرایط خاص مشغول تربیت نسل آینده هستیم؛ نسلی که با دنیای دیجیتال، رسانههای هوشمند و فضای مجازی پیوندی عمیق دارد. تربیت در چنین فضایی، مسئولیتی دوچندان و رسالتی الهی است.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فلسفه برگزاری دورههای معرفتی و نقش آنها در تعمیق بینش دینی و تربیتی فرهنگیان گفت: اینگونه نشستها و دورهها تنها محافلی برای گفتوگو نیستند، بلکه بستریاند برای همافزایی، درک عمیقتر از مأموریت تربیتی و بازنگری در نقش معلم در نظام اسلامی. اگر مدرسه را کانون تربیتی محله بدانیم، باید مرزهای ذهنی و فیزیکی خود را بازتر کنیم و از ظرفیت روحانیت، خانوادهها و سایر نهادهای اجتماعی برای تربیت انسان مؤمن، خداپرست، عدالتخواه و مسئولیتپذیر بهره ببریم.
وی افزود: همچنین جامعه از ما انتظار دارد، نظام اسلامی از ما انتظار دارد و از همه مهمتر، وجدان معلمی ما از خودمان انتظار دارد که با وجود همه دشواریها، در مسیر تربیت انسان الهی و آزاداندیش گام برداریم.
سهرابی در ادامه با اشاره به محور اصلی جلسه یعنی مفهوم «زیست فاطمی» خاطرنشان کرد: زیست فاطمی بهمعنای زیستن در مسیر آموزههای دینی و اخلاقی حضرت زهرا(س) است؛ یعنی ایمان، عقلانیت، کرامت و عمل صالح. اگر بتوانیم این آموزهها را از سطح شعار به عمق رفتار، اندیشه و منش تبدیل کنیم، آنگاه تعلیم و تربیت ما در مسیر فاطمی قرار گرفته است.
سهرابی افزود: زیست فاطمی یعنی اینکه ما در کنار پرورش دل، به تربیت عقل و اندیشه نیز توجه کنیم؛ یعنی در هر تصمیم تربیتی، کرامت انسان را محور قرار دهیم. دانشآموز ما باید بداند که انسان مؤمن، کسی است که در برابر زورگویی میایستد، عدالت را پاس میدارد و در جامعه مسئولیتپذیر است. این تربیت فقط در مدرسه و با همراهی همه ارکان تربیتی جامعه محقق میشود.مدرسه باید کانون تربیتی محله باشد.
وی با اشاره به چالشهای تربیت نسل پیوند خورده با فضای مجازی، تأکید کرد: مأموریت معلمی زمانی اثرگذار است که آموزههای دینی از سطح سخن به عمق رفتار و منش تربیتی راه یابد.
انتهای پیام