۳۰ طرح صنعتی دهه فجر در لرستان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود
کد خبر: 4120822
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲

۳۰ طرح صنعتی دهه فجر در لرستان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود

رئیس سازمان صمت لرستان از افتتاح و کلنگ‌زنی ۳۰ طرح صنعتی دهه فجر در لرستان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود، گفت: خط تولید انواع جعبه‌های کارتن و بسته‌بندی ۸۰ شرکت مجموعه گلرنگ، جمعه هفته جاری در دورود افتتاح می‌شود.

۳۰ طرح صنعتی دهه فجر در لرستان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شودبه گزارش ایکنا از لرستان، بهمن جعفری، رئیس سازمان صمت لرستان، امروز، ۱۹ بهمن‌ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهارکرد: از برنامه‌های کاری و اولویت‌دار دولت سیزدهم در حوزه صمت، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی با بیان اینکه برای تکمیل طرح‌های با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی از ظرفیت تسهیلات تبصره ۱۸ و صندوق توسعه ارزی و بیمه فعالیت‌های معدنی استفاده می‌شود، افزود: کلیه مجوزها در درگاه ملی مجوزها پیگیری می‌شود.

جعفری، وصولی حقوق دولتی در سال گذشته را ۸.۲ اعلام کرد و با بیان اینکه این رقم در ده ماهه سال جاری ۳۹ میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: راستای شفافیت حقوق معادن، دو بار مزایده برگزار شد.

رئیس سازمان ضمن لرستان با اشاره به استفاده از پهبادها در راستای پایش فعالیت‌های معاون و جلوگیری از فعالیت خارج از محدوده اشاره کرد و گفت: محدوده‌های بالاتکلیف معادن هم شناسایی و تعیبن تکلیف شد.

وی فعالیت ایمیدرو برای شناسایی و توسعه معادن اشاره کرد و با بیان اینکه یک پهنه برای شناسایی مواد فلزی توسط ایمیدرو تعیین و این پهنه به تعداد ۷ زیرپهنه تقسیم‌بندی شده است، خاطرنشان کرد: لرستان در زون سهند به سیرجان است و ۱۸ ماده معدنی غیرفلزی در آن وجود دارد اما اکتشافات توسعه‌ای برای مواد معدنی فلزی توسط ایمیدرو دنبال می‌شود و در چند جای استان ازجمله اکتشافات ماده معدنی سرب، روی و ماده منگنز در نورآباد، انجام شده است.

جعفری یکی از منابع تامین مالی حوزه صنعت را اعتبار تبصره ۱۸ دانست و با بیان اینکه ۱۲۹ درصد این اعتبارات جذب و در این راستا ۴۸ طرح تامین منابع شده است، گفت: اعتبارات رونق تولید از منابع سرمایه‌گذاری برای تولید است که در این راستا درخواست‌ها از واحدها اخذ شد و کلیه درخواست‌ها به بانک‌های عامل ارجاع شده و تاکنون از سوی دو بانک ملی و ملت ۸۰۰ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی کمک شده است کمااینکه بانک‌ها موظفند ۴۰ درصد منابع داخلی را به این بخش اختصاص دهند.

رئیس سازمان صمت لرستان در خصوص کارخانجات دارویی بایرافلاک گفت: بخش دامی این کارخانجات فعال و برای حل مشکل تعهدات ارزی آن اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه پروژه فولاد الیگودرز دارای مصوبه دولت است که سرمایه‌گذار آن مشکل حقوقی دارد که برای حل آن نشست‌های با قوه قضائیه و وزارت صمت برگزار شد، اظهار کرد: فاز اول آن ۶۵ درصد پیشرفت دارد ولی برای فاز بعدی آن سرمایه‌گذار درگیر مسایل حقوقی شده که برای حل آن ۱۱ جلسه برگزار و فرصتی برای سرمایه‌گذار داده شده است چراکه ۱۸۵ میلیون دلار از صندوق دخیره ارزی به این پروژه تزریق شده ولی تعیین تکلیف نشده در صورتی که به تعهدات عمل نکند، توسط بانک صنعت و معدن تملک و احتمالا در اختیار ایمیدرو قرار می‌گیرد.

جعفری به آخرین وضعیت سیمان سفید ازنا اشاره کرد و با بیان اینکه در سال جاری ۲۵۰ میلیارد تومان به این کارخانه اختصاص و پیشرفت خوبی دارد، گفت: سیمان سفید ازنا، از موفق‌ترین پروژه‌های صنعت و معدن است و واحد کلینکر آن بهره‌برداری و ۶ ماهه سال آینده به طور کامل بهره‌برداری می‌شود.

رئیس سازمان صمت لرستان با یادآوری اینکه صنایع غذایی گهر که متعلق به گروه امیرمنصور آریا بود به صنایع گلرنگ واگذار شد، ادامه داد: فاز اول آن افتتاح و دو هفته گذشته شروع به کار کرد این در حالی است که خط تولید انواع جعبه‌های کارتن و بسته‌بندی ۸۰ شرکت مجموعه گلرنگ، این واحد با حجم سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومان، روز جمعه، ۲۱ بهمن‌ماه، افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه از مجموع واحدهای صنعتی دارای پروانه استان، ۷۵۰ واحد با ظرفیت بیش از ۵۰ درصد، ۲۳۳ واحد با ظرفیت کمتر از ۵۰ و ۲۱۶ واحد تعطیل هستند، گفت: ۸۰ درصد واگذاری صنایع استان به بخش خصوصی در دهه هشتاد، غیراصولی بوده است.

جعفری از افتتاح و کلنگ‌زنی ۳۰ طرح حوزه صنعت و معدن لرستان با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان در دهه فجر خبر داد و گفت: با افتتاح و بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۱۸۶۰ نفر شعل ایجاد می‌شود.

جعفری با بیان اینکه خودروسازی بروجرد متعلق به زاگرس خودرو بود تا ۹۵ فعالیت کرد و بعد از آن به شرط تملیک به عظیم خودروی واگذار و پس از آنکه این شرکت به تعهدات خود عمل نکرد، به شرکت خودروسازی فردا از تولید کنندگان خودرو واگذار، پروانه بهره‌برداری آن صادر و به چرخه تولید بازگشت، گفت: مشکلات شرکت نساجی بروجرد که بافندگی، تولید پارچه خام و چاپ را انجام می‌دهد برطرف و طرح توسعه‌ای آن انجام شده، بیش از هزار نفر مشغول به کار و ۵۰ نمایندگی آن در سطح کشور فعال است.

انتهای پیام
captcha