تخریب مساجد و آثار تاریخی در زلزله ترکیه و سوریه + فیلم
کد خبر: 4120460
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸

تخریب مساجد و آثار تاریخی در زلزله ترکیه و سوریه + فیلم

بر اثر زلزله شدید روز گذشته در ترکیه و سوریه، چندین مسجد و آثار تاریخی مربوط به دوران اسلامی در این دو کشور تخریب شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، مسجد تاریخی ینی جامع (مسجد جدید) واقع در مرکز شهر  ملطیه در جنوب شرق ترکیه در زلزله روز دوشنبه تخریب شده است.

این مسجد که سال گذشته مرمت و برای عبادت افتتاح شد، تحت تأثیر زلزله ۷.۷ ریشتری که در ساعت ۴:۱۷ صبح به وقت محلی در منطقه پازارگیک در استان قهرمان ماراش رخ داد، تخریب شد.

ینی جامع در محل مسجد قدیم حاجی یوسف ساخته شد و در زلزله 3 مارس 1894 که زلزله بزرگ نامیده می‌شود، ویران شد و مرمت آن با کمک نمازگزاران ادامه یافت و به پایان رسید.

سپس در زلزله 1964 مسجد بار دیگر به شدت آسیب دید و شکاف‌هایی در گنبد ایجاد شد و برخی از دیوارهای آن ریزش کرد. پس از آن اداره کل اوقاف ترکیه دوباره مسجد را مرمت کرد و مناره بزرگی برای آن ساخت.

این در حالی است که در غازی‌ عینتاب چندین مغازه در بازار تاریخی مسگرها نیز آسیب دیدند و بارش شدید و مداوم برف، کار تیم های امدادی را دشوارتر می‌کند.

در شانلی اورفا، راضیه تانلب که معلم است پس از سقوط بخش‌هایی از مناره مسجد بر روی وی در جریان زلزله جان خود را از دست داد. این معلم به بیمارستان منتقل شد اما علی‌رغم اقدامات پزشکی جان باخت.

تخریب مسجد «ینی جامع» در زلزله ترکیه

در یک رویداد جداگانه، یک زن بر اثر ریزش دیوار مسجدی بر روی او در منطقه جیهان آدانا کشته شد. عایشه چیفتگیر و دخترش پس از دومین زمین لرزه بزرگ که حوالی ساعت 1:30 بعد از ظهر در جیهان رخ داد، ترسیده و خانه خود را ترک کردند. هنگام فرار، دیوار مسجد فرو ریخت و مادر و دختر زیر آوار گرفتار شدند.

فعالان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ترکیه صحنه‌های ویدئویی از آسیب به قلعه تاریخی در غازی عینتاب را منتشر کردند که در آن چندین دیوار قلعه فرو ریخته است.

قلعه تاریخی Gaziantep یکی از بهترین نمونه‌های قلعه‌های تاریخی باقی مانده در ترکیه است و بر روی تپه‌ای قرار دارد که حدود 25 متر ارتفاع دارد.این قلعه برای اولین بار به عنوان برج مراقبت روی تپه‌ای در دوران رومیان ساخته شد.

در استان حُماة سوریه نیز بررسی اولیه انجام شده توسط تیم‌های باستان‌شناسی نشان داد که به برخی ساختمان‌های داخل قلعه باستانی المرقب در شهر «بانیاس» آسیب وارد شده و بخش‌هایی از دیوارها و یک بلوک از یک برج مدور سقوط کرده است. همچنین برخی بناهای تاریخی در شهر حماة فرو ریخته است.

در شهر حلب نیز اماکن باستانی و تاریخی آسیب دیدند که مهمترین آنها قلعه حلب است که شبیه به قلعه غازی عینتاب است.  اداره کل آثار باستانی رژیم سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بخش‌هایی از آسیاب عثمانی در داخل ارگ حلب فرو ریخته است.

همچنین قسمت‌های بزرگی از گنبد فانوس دریایی مسجد ایوبیان واقع در داخل قلعه که ورودی‌های آن آسیب دیده و قسمت‌هایی از جمله سردر برج دفاعی ممالیک فروریخته است.

این اداره از طریق حساب رسمی خود در فیسبوک تصاویری را منتشر کرد که نشان‌دهنده آسیب به گنبد مناره مسجد ایوبیان و آسیب‌هایی در داخل قلعه حلب است.

شهر حلب به خاطر قلعه‌اش که نمونه‌ای از معماری نظامی قرون وسطایی اسلامی است و بازارهای قدیمی‌اش که از قدیمی‌ترین بازارهای جهان هستند، شهرت دارد. طی سال‌های گذشته در حلب، آسیب‌های شدیدی بر قلعه، بازارها و چندین ساختمان باستانی دیگر در این شهر وارد شده است.

تیم‌های باستان شناسی هنوز در حال ارزیابی خسارت هستند و اطلاعات دقیقی در مورد اینکه آیا این آسیب بر شهر باستانی پالمیرا نیز تأثیر گذاشته است یا خیر، دریافت نشده است.

انتهای پیام
captcha