رهبری پدر دلسوز شعرایند/ کلمات سربازان امام خمینی(ره) بودند
کد خبر: 4119526
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
گزارش ایکنا از اختتامیه شعر فجر

رهبری پدر دلسوز شعرایند/ کلمات سربازان امام خمینی(ره) بودند

هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در آئینی با معرفی و تقدیر برگزیدگان و شایستگان تقدیر این دوره از جشنواره به کار خود پایان داد.

اختتامیه هفدهمین جشنواره شعر فجر

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه هفدهمین‌ جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شامگاه جمعه ۱۴ بهمن همزمان با شب میلاد حضرت علی‌(ع) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، رضا اسماعیلی، دبیر این دوره از جشنواره و جمعی از شاعران و ادیبان در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار و برگزیدگان و شایستگان تقدیر بخش‌های مختلف جشنواره معرفی و تقدیر شدند.

امتیاز بزرگ انقلاب

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک ولادت میلاد حضرت علی(ع) و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سخنانی گفت:  انقلاب اسلامی یک نهضت بزرگ است که در عین حال کاملا بافت فرهنگی دارد. اندیشمندان بزرگ انقلاب، رهبران انقلاب هم هستند.

 در بسیاری از تحولات سیاسی، یک گروه نظریه‌پرداز و رهبران فکری و یک گروه عملیاتی و اجراکننده داریم اما امتیاز بزرگ انقلاب اسلامی ایران، این است که رهبر و بنیانگذار آن خود بزرگ‌ترین نظریه‌پرداز این حرکت بزرگ بود.

امام خمینی(ره)؛ رهبری شاعر 

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امام خمینی(ره) را شخصیتی کم‌نظیر، فیلسوف، عارف، مفسر، فقیه و عالم بزرگ و مرجع تقلید مومنان خواند و عنوان کرد: به همین دلیل فضای تنفسی این نهضت تماما فرهنگی است و در سرلوحه همه آثار فرهنگی که در این نهضت بزرگ حضور داشته و نقش‌آفرینی کرده، حوزه شعر و ادبیات است.

 اسماعیلی با اشاره به اینکه امام (ره) در کنار همه خصلت‌های بزرگ و تبحر در دانش‌های مختلف، یک شاعر توانمند است، به خوانش شعری از امام با مطلع «غم مخور ایام هجران رو به پایان می‌رود/ این خماری از سر ما میگساران می‌رود» پرداخت و گفت: شاعر بزرگی مثل حضرت امام(ره) که اشعار مهمی سرودند اما عمدتا پس از رحلت ایشان منتشر شد.

 وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز کنار همه خصلت‌های مهم و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند و بیش از 33 سال کشتی انقلاب را در میانه امواج متلاطم هدایت کرده‌اند، یک شاعر برجسته است. ایشان هر سال در نیمه ماه مبارک رمضان، در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) میزبان شعرا هستند که نشان از توجه ایشان به شعر و شاعران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری خود یک شاعر برجسته هستند، تصریح کرد: در عین حال جریان‌ شعری و ادبی و حوزه ادبیات را در راستای اهداف انقلاب راهبری کردند. اگر بخواهیم از شخصیتی نام ببریم که بیشترین همت را در ارتقای فرهنگ شعر و ادبیات، به‌ویژه در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام داده، بی‌تردید آن فرد رهبر معظم انقلاب است. ایشان در سال‌های مختلف از سال ۶۲ تا ۹۸ مانند یک باغبان و یک پدر دلسوز حامی شعرا و بزرگداشت ادبای این سرزمین بوده و این افتخاری بزرگی است که در سرآمد حوزه شعر و ادبیات ما این شخصیت فرزانه قرار دارد.

 اسماعیلی ادامه داد: وقتی گفته می‌شود انقلاب ما یک انقلاب تماما فرهنگی است، این‌ شخصیت‌ها از مصادیق و مثال‌هایی است که می‌توان ساعت‌ها درباره آن‌ها صحبت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشنواره و شاعرانی از کشورهای حوزه تمدنی و فرهنگی مشترک ایران در جشنواره حضور پیدا کردند، گفت: در دولت جدید به‌صورت ویژه به حوزه شعر توجه خاص می‌شود و برای ترفیع حوزه شعر برنامه‌ریزی شده است. در جلسه‌ شب عید غدیر شاعران در محضر رئیس‌جمهور شاعران مطالبه کردند در وزارتخانه بخشی برای شعر در نظر گرفته شود، که در همین راستا، علی‌محمد مودب؛ دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر انتخاب و معرفی شد و امیدواریم با کمک معاونت فرهنگی برنامه کاملی را برای ارتقای جایگاه شعر و شاعران رقم بزند.

بی‌مهری به زبان فارسی قابل قبول نیست

اسماعیلی در پایان ضمن اشاره به واگذاری مسئولیت شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی به معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاکید بر ساماندهی بیشتر و بهتر این شورا، گفت: خواسته ما این است که با کمک بخش‌های مختلف، وظایف برجای مانده در این حوزه هر چه سریعتر انجام شود، زیرا قابل قبول نیست که در حوزه‌های تبلیغی، تجاری و علمی زبان رسمی مورد بی‌مهری باشد.

توجه جدی به شعر 

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک دهه فجر و میلاد با سعادت حضرت امیرالمومنین(ع) و عرض خیرمقدم به مدعوین و مهمانان، عنوان کرد: تعریف از رویدادها در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فقط محدود به برپایی یک مراسم و مجلس نیست؛ لذا طبیعتاً جشنواره شعر فجر مجموعه‌ای از برنامه‌ها و رویدادها است که از چند ماه پیش شروع شده و در یکی دو ماه گذشته در اوج خود، برنامه‌ها، دوره‌های آموزشی و جلسات شعری در استان‌های مختلف برگزار کرده است که جای تقدیر و تشکر دارد.

احمدوند با تاکید بر اینکه شعر دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در انقلاب اسلامی، تصریح کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه جدی به مقوله شعر از اولویت‌ها است. در جلسه‌ای هم که شب عید غدیر سال گذشته با شاعران خدمت رئیس‌جمهور بودیم، بر اهتمام ویژه ایشان و دولت به شعر تاکید شد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌زمانی اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با شب میلاد حضرت علی(ع) و گره‌خوردگی شعر با حضرات معصوم(ع) را اتفاق مبارکی خواند و گفت: توجه ویژه رئیس جمهور بر این است که شعر در جایگاه ممتازی قرار بگیرد و حقاً هم جایگاه شعر در انقلاب اسلامی ممتاز است. تدابیری هم برای این منظور اتخاذ شده است که در همین جلسه برهی از آن‌ها بیان و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سربازان حضرت روح‌الله کلمات بودند

احمدوند در ادامه ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، عنوان کرد: به باور من سربازان حضرت روح‌الله کلمات بودند و خداوند امام خمینی(ره) را با کلمه نصرت کرد. درواقع بروز نصرت الهی در انقلاب اسلامی، کلمه و کلام بود چراکه چیزی قدرتمند‌تر از کلام امام خمینی(ره) در پیشبرد اهداف و پیروزی انقلاب اسلامی موثر نبود.

وی با تاکید بر اینکه در انقلاب ما نصرت الهی از مجرای کلمات بر ملت ما بارید، اضافه کرد: نصرت الهی باعث شد که کلام نافذ و موثر حضرت امام(ره) ملت ما را تحت‌تاثیر قرار داد. حتی در برخی تفاسیر یکی از اقسام فرشتگان را کلمه و کلمات دانسته‌اند و می‌گویند خداوند می‌تواند فرشتگان خود را  به نصرت اولیاالله بفرستد و آن فرشتگان کلمات هستند.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: امروز هم که انقلاب اسلامی مثل هر روزی که عاشورا و کربلا است و تا زمانی که ندای هل من ناصر ینصرنی بلند است، توقع می‌رود کلمات نصرت‌بخش انقلاب اسلامی باشند که در اینجا اهمیت، جایگاه و نقش شاعران که فرماندهان کلمات هستند، مشهود و معلوم است.

احمدوند در پایان ابراز امیدواری کرد شعر در جایگاه اصلی و واقعی خود، در نقش تبیین‌کننده و پیش‌برنده اهداف انقلاب اسلامی بر تارک فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، همچنان بدرخشد.

همراهی 100 شاعر تراز اول کشور با شعر فجر

علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران هم ضمن اشاره به رشد ۲۰ درصدی آثار رسیده به دبیرخانه این دوره از جشنواره، عنوان کرد: در این دوره سه هزار و 100 اثر از 885 ناشر در گروه‌های مختلف به دبیرخانه رسید و با اینکه کار داوری سخت‌تر شده بود؛ با همت داوران نتایج خوب و قابل دفاعی را شاهد بودیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اضافه کرد: در هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر 15 نامزد از 11 ناشر به مرحله نهایی رسیدند که 5 نفر آن‌ها از بانوان شاعر و مولف هستند. 

رمضانی حضور پررنگ مهمانان بین‌المللی و شاعران کشورهای مختلف فارسی‌زبان در این جشنواره را از نکات قابل‌ توجه آن و در یک دهه گذشته بی‌سابقه خواند و گفت: جشنواره بین‌المللی شعر فجر قصد دارد به شاعران فارسی‌زبان کشورهای مختلف که با زبان فارسی به بیان روحیات و افکار مردم کشور خویش می‌پردازند، توجه ویژه داشته باشد؛ در همین راستا امسال از تمام کشورهای حوزه تمدنی زبان فارسی مهمان داشته‌ایم.

وی در ادامه به برگزاری محافل ادبی در سراسر کشور از جمله در مشهد، لرستان، شیراز و جزیره بوموسی اشاره و اضافه کرد: در هفدهمین دوره از جشنواره شعر فجر تلاش کردیم مجموع شاعران در همه استان‌ها را در جشنواره درگیر کنیم و استفاده حداکثری را از شاعران داشته باشیم. در این جشنواره قریب 100 شاعر تراز اول کشور در مجموعه داوران، اعضای هیأت علمی یا استاد دوره آموزشی کلک خیال یا در محافل ادبی جشنواره را همراهی کردند.

 مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به آموزش ۹۰ ادب‌جو در دوره آموزشی سه روزه کلک خیال، عنوان کرد: آموزش شعر از وظایف آموزشی خانه کتاب و ادبیات ایران است و تلاش داریم با کمک دیگر نهادها، شعر و ادبیات را در کشور گسترش دهیم.

رمضانی در پایان اظهار امیدواری کرد که برگزاری این دوره از جشنواره شعر فجر، آغازی برای فعالیت‌های پرتعداد و پرثمر در حوزه شعر باشد.

در ادامه رضا اسماعیلی، دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، بیانیه هیئت داوران این دوره از جشنواره را قرائت کرد.

اعطای نشان درجه یک هنری به قادر طهماسبی(فرید)

در بخش ویژه این مراسم هم از سال‌ها تلاش و فعالیت ادبی و فرهنگی قادر طهماسبی، شاعر پیشکسوت آئینی و انقلابی متخلص به «فرید» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی از تقدیر و تجلیل شد و نهادهای مختلف فرهنگی، از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، خانه کتاب و ادبیات ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی، حوزه هنری، موسسه شهرستان ادب، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، هدایایی به پاس تلاش این شاعر گرانقدر به ایشان تقدیم کردند.

همچنین در ادامه از کتاب «چله‌نشین ادبیات» که نامش بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری انتخاب شده است و کتاب «شناخت‌نامه فرید» و پوستر آثار وی رونمایی شد و قادر طهماسبی در پایان این مراسم تقدیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشان درجه یک هنری دریافت کرد.

انتهای پیام
captcha