فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در قبولی دانشگاه فرهنگیان موثر خواهد بود
کد خبر: 4117273
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
رئیس دانشگاه فرهنگیان:

فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در قبولی دانشگاه فرهنگیان موثر خواهد بود

رضا صحرایی در بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز اعلام کرد: از این پس فعالیت‌های فرهنگی، دینی و مذهبی افراد به ویژه حافظان و برندگان مسابقات قرآنی و فرهنگی در قبولی دانشگاه فرهنگیان تأثیر خواهد داشت.

دانشگاه فرهنگیانبه گزارش خبرنگار ایکنا، رضا صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان در بیست‌ونهمین اجلاس سراسری نماز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بیش از 10 بار در مجامع مختلف در خصوص اهمیت دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه آینده ایران دستورات مهمی را فرمودند و در این اجلاس هم پیام اختصاصی به دانشگاه فرهنگیان داشتند، گفت: ما از این بابت خشنود و خرسندیم و در عین حال در یک خوف و رجای جدی قرار گرفته‌ایم و امیدواریم متناسب با انتظاری که از ما می‌رود در این امر خطیر موفق باشیم.

وی ضمن قرائت آیه 41 سوره حج که می‌فرماید؛ «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم نماز برپا مى‌دارند و زكات مى‏ دهند و به كارهاى پسنديده وامى دارند و از كارهاى ناپسند باز مى دارند و فرجام همه كارها از آن خداست»، گفت: ما همان کسانی هستیم که مکنت پیدا کرده‌ایم و اگر در نماز نکوشیم حتماً بیش از دیگران مورد سؤال و عتاب خواهیم بود.

صحرایی تصریح کرد: منابع انسانی مهم‌ترین سرمایه برای توسعه هر کشوری است و اساساً جهان امروز، انسان را محور و عامل اصلی توسعه می‌داند و برای کارآمدی او تلاش می‌کند، هر چند رویکردها در تربیت منابع انسانی متفاوت است. در نگاه اسلام توسعه و پیشرفت انسان همراه با حفظ کرامت و عدالت مطرح است. علامه طباطبایی می‌فرمایند؛ اولین کسانی که به طور گسترده آدمیان را به اجتماع دعوت کرده و به طور مستقل به حفظ و تربیت انسان‌ها توجه داشتند پیامبران بودند.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران به حفظ و تربیت سرمایه انسانی توجه جدی شده و چندین سند فاخر و مهم در ارتباط با منابع انسانی وجود دارد از جمله سند دانشگاه اسلامی که بیش از 15 سیاست اجرایی مستقیم و 35 سیاست اجرایی پشتیبان در ارتباط با تقویت منابع انسانی دارد، نقشه جامع علمی کشور و از همه مهم‌تر سند تحول آموزش و پرورش که سند اصلی حاکم بر تریبت رسمی و عمومی کشور است.

متناسب‌سازی فهم نماز برای کودکان، نوجوانان و جوانان

صحرایی با اشاره به اینکه در سند تحول آموزش و پرورش یکی از اهداف کلان تربیت و توانمندسازی فرزندان است و موضوع ترویج فرهنگ نماز و اهتمام به نماز جماعت در مدارس مورد تأکید این سند است، این سؤال را مطرح کرد که نماز چه نقشی در تربیت نیروی انسانی و توانمندسازی او دارد؟

وی ادامه داد: نماز اسرار و حکمت‌هایی دارد. اسرار نماز ناظر بر تربیت روح انسان است و حکمت‌های آن مانند طهارت جسمی، نظم، به جماعت خواندن و ... ناظر بر جسم و تنظیم روابط اجتماعی است. بنابراین نماز برنامه جامعی برای تربیت انسان است و همانطور که فهم انسان و ابعاد او دارای پیچیدگی‌هایی است فهم ابعاد مختلف نماز نیز جزو امور پیچیده است. نماز لایه‌های مختلفی دارد که باید در تربیت رسمی و عمومی آن را طبقه بندی کرد و ارتباط و فهم نماز را برای کودکان، نوجوانان و جوانان متناسب‌سازی و تبیین کرد تا از این هدیه الهی بیشتر لذت ببرند.

نماز نخ تسبیح ساحت‌های تحولی

رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه گفت: حتماً شنیده‌اید که سند تحول بنیادین به دنبال تربیت چه انسانی است؟ در این سند شش ساحت تحولی پیش‌بینی شده است؛ نماز نخ تسبیح این شش ساحت است و می‌توان گفت به تنهایی یک سند تحول بنیادین تمام‌ساحتی برای تربیت انسان است.

وی با اشاره به اینکه در ظاهر نماز فقط در راستای ساحت عبادی و دینی سند تحول بنیادین آمده است، گفت: اما اگر در حقیقت، باطن و اسرار نماز تأمل کنیم در‌می‌یابیم که نماز به عنوان یک بنیاد و هدیه الهی تمامی ابعاد تربیت فردی و اجتماعی انسان را مورد توجه قرار داده است.

صحرایی تصریح کرد: خداوند اعمال و اذکار نماز را به ابعاد و شیوه‌های مختلف زندگی انسان ارتباط داده و همه ساحت‌ها در سند تحول بنیادین با نماز درنوردیده می‌شوند. نماز علاوه بر داشتن شاکله عبادی بخشی از محتوای باورهای توحیدی، معاد و اصول اعتقادی را نیز در خود دارد.

وی در ادامه بخش‌هایی از ساحت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نماز را برشمرد و افزود: ساختار، آداب، احکام و اذکار نماز به گونه‌ای تنظیم شده که با ساعت‌های زیستی، بدنی، زیباشناختی و ساحت علمی همراه با تعقل و اندیشیدن نیز درهم تنیده شده است و اگر نماز با شرایط و آداب آن اقامه شود فرد و اجتماع از برکات آن بهره‌مند می‌شود بر این اساس گزافه نیست اگر بگوییم نماز نخ تسبیح تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت است.

آینده از امروز آموزش و پرورش قابل پیش‌بینی است

صحرایی تصریح کرد: آینده ایران از امروز آموزش و پرورش قابل پیش‌بینی است و تربیت معلم، مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش است. بنابراین اهتمام به امر تربیت معلم و تربیت معلمانی که نه تنها نمازگذار بلکه اقامه کننده نماز باشند یک امر حاکمیتی است و از ویژگی‌های حکمرانی شایسته توجه به نماز است.

وی افزود: به عنوان عضوی از جامعه تعلیم و تربیت و معلمی نسبتاً باسابقه عرض می‌کنم در این دوران هیچگاه مثل امروز موضوع دانشگاه فرهنگیان در کانون توجه نبوده است. استاد قرائتی فرمودند که اگر سفر می‌روند فقط برای دانشگاه فرهنگیان می‌روند. کاش می‌دیدید که دانشجویان ما در مشهد چگونه این استاد عزیز را با کمتر از دو روز هماهنگی در برگرفتند. در یک سالن 700 نفره بیش از هزار دانشجو معلم از معرفت ایشان بهره‌مند شدند. اهتمام ایشان و اولویت‌شناسی این عالم برای ما تکلیف‌ساز است و قدر آن را خوب می‌دانیم.

رنج 10 ساله دانشگاه فرهنگیان

رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان دانشگاه اقامه‌کنندگان نماز خواهد‌ بود اما این دانشگاه یک رنج 10 ساله را با خود دارد و برخاستن برای اقامه این تکلیف، نیاز به حمایت همه دارد؛ ما از وزارت کشور انتظار بسیار ویژه داریم. دانشگاه فرهنگیان بالغ بر 95 هزار دانشجو و 25 هزار معلم استخدام شده‌ای دارد که یک سال در دانشگاه فرهنگیان برای یادگیری فنون مهارتی حضور دارند. این 120 هزار نفر 120 فرمانده و افسر جنگ نرم هستند اما اگر خودشان ساخته نشوند نمی‌توانند کسان دیگری را بسازند و در این مورد دانشگاه فرهنگیان به حمایت جدی نیاز دارد.

نظام گزینش دانشگاه فرهنگیان متحول می‌شود

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور در علوم انسانی، در دانشگاه فرهنگیان هستند اما این دانشگاه در فقر و کمبود خوابگاه، نمازخانه و مسجد است. اگر دانشگاه‌های دیگر از کمبود نمازگذار گلایه می‌کنند گلایه ما از کمبود جا برای اقامه نماز است. البته چرخش‌های تحولی فراوانی در دانشگاه فرهنگیان در حال صورت گرفتن است؛ از جمله نظام گزینش این دانشگاه به طور جدی باید متحول شود. آنچه که در اختیار دانشگاه بوده برنامه‌ریزی شده است و در سال آینده هم دانشجویان در دو مرحله شناسایی می‌شوند و گزینش آنها به چند سال عقب‌تر در دوره دبیرستان خواهد رفت.  

صحرایی ادامه داد: همچنین در سال آینده مصاحبه‌های علمی و عمومی در قبولی افراد تأثیر خواهند داشت. ما متأسف هستیم از اینکه نفر اول مسابقات قرآنی کشور با رتبه بسیار خوب نتوانسته در دانشگاه فرهنگیان قبول شود چون گزینش و مصاحبه او هیچ تأثیری در قبولی او نداشته است. امسال این اتفاق خواهد افتاد و فعالیت‌های فرهنگی، دینی، مذهبی و به ویژه برای حافظان و برندگان مسابقات قرآنی و فرهنگی در قبولی دانشگاه فرهنگیان تأثیر خواهد داشت.

وی از ائمه جمعه تقاضا کرد هفته‌ای یک شب را به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دهند و افزود: ما با کمال احترام و اعتقاد میزبان شما خواهیم بود.

صحرایی در پایان سخنانش به عنوان نماینده معلمان و دانشجومعلمان، هتک حرمت به قرآن و اسلام را محکوم کرد و گفت: در پی آن هستیم که نشان «معلم تراز» را در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسانیم.

انتهای پیام
captcha