مودت و رحمت دو عامل مهم در استحکام بنیان خانواده است
کد خبر: 4115049
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷
نماینده ولی‌فقیه در لرستان:

مودت و رحمت دو عامل مهم در استحکام بنیان خانواده است

نماینده ولی‎فقیه در لرستان مودت و رحمت را دو عامل مهم در استحکام بنیان خانواده دانست و گفت: اگر در جامعه‌ای خانواده‌ها سالم، متعالی، مستحکم و استوار باشند چنین جامعه‌ای هم جامعه‌ای سالم، استوار، مستحکم و از آسیب‌های اجتماعی مصون خواهد بود.

حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در لرستانحجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه هر جامعه‌ای به مرور زمان دچار تغییراتی در باورها و اعتقادات، تغییر در رفتار می‎شود که این تغییرات گاهی سطحی و آشکار و گاهی نیز پنهان و عمیق است، گفت: این تغییرات عقایدی، انگیزه‌ای و رفتاری گاهی در راستای رشد و تعالی و کمال است و گاهی منجر به آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های فردی می‌شود.

وی با بیان اینکه در جهان امروز این تغییرات را مشاهده می‌کنیم، افزود: در ایران اسلامی هم این تغییرات را مشاهده می‌کنیم یعنی هم رویش‌ها و هم ریزش‌ها را می‎بینیم کمااینکه نهاد دین کانونی ‌است که سبب می‌شود ما بتوانیم از ابزارها، اختراعات و شبکه‌های گوناگون اجتماعی بهره لازم را ببریم و هم ما را از آسیب‌های اجتماعی حفظ کند.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان اینکه بر این اساس سبک زندگی اسلامی و نهادینه کردن این سبک باید روی کانون خانواده متمرکز شود، اظهار کرد: کانون خانواده جایگاهی است که می‌تواند بستری باشد که سبک زندگی اسلامی را در سطوح و لایه‌های مختلف جامعه ساری و جاری کند و مانع از آسیب‌ها شود.

وی افزود: اگر در جامعه‌ای خانواده‌ها سالم، متعالی، مستحکم و استوار باشند چنین جامعه‌ای هم جامعه‌ای سالم، استوار، مستحکم و از آسیب‌های اجتماعی مصون خواهد بود.

راز اصلی و هدف از تشکیل خانواده

شاهرخی اضافه کرد: خانواده از زن و مرد تشکیل شده است؛ زن و مرد مکمل یکدیگرند و حالت طبیعیِ یک زندگی سالم و اسلامی که بر پایه ارزش‌ها بنا شده باشد این است که مرگ آنها را از یکدیگر جدا کند، از این‌رو از دیرباز مصلحان، خیرخواهان، انبیا، اولیا، پیشوایان معصوم و انسان‌های منصف تلاش کرده‌اند که پایداری خانواده را حفظ کنند و اجازه ندهند علل و عوامل گوناگون کانون مستحکم خانواده را متزلزل کند.

وی با اشاره به اینکه از نگاه قرآن و روایات راز اصلی و هدف از تشکیل خانواده حکمت‌هایی مانند جنبه‌های روانی، اخلاقی، اجتماعی و دینی است که به آنها توصیه شده است، افزود: خانواده با این هدف تشکیل می‏شود تا زن و مرد از آرامش روانی، مودت و رحمت برخوردار باشند و مناسبات‌شان با یکدیگر بر اساس آموزه‌های اسلامی باشد.

شاهرخی ادامه داد: خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره روم «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» می‎فرماید: «از نشانه‎های خداوند این است که از جنس شما همسرانی را برایتان آفرید تا در کنار آنها آرامش پیدا کنید و خداوند این مودت و محبت را در بین شما قرار داد و این نعمتی است برای کسانی که اهل اندیشه‌اند» و این بیانگر این است که از نظر قرآن مرد و زن مکمل یکدیگرند و بدون یکدیگر ناقص هستند و نیاز دارند که همدیگر را تکمیل کنند.

امام‌جمعه خرم‎آباد با بیان اینکه هر ناقصی به‌دنبال این است که به کمال برسد و و شوق به برطرف نمودن نقایص خود دارد، گفت: در ساختمان ظاهری زن و مرد هم این‌چنین است که هرکدام در ساختار ظاهری خود خصوصیاتی دارند که دیگری آن را ندارد، به همین دلیل باید هر دو در کنار یکدیگر قرار بگیرند و به همین دلیل است که به سوی یکدیگر کشیده می‌شوند تا به آرامش برسند.

زن و مرد در کنار یکدیگر کامل می‌شوند

وی با بیان اینکه زن و مرد در کنار یکدیگر کامل می‌شوند و وقتی که خانواده تشکیل شد آرامش به‌دنبال آن می‌آید، افزود: در محیط خانواده هم باید به‌دنبال رفع نیازهای جسمی و هم رفع نیازهای عاطفی، روحی و روانی بود بنابراین خانواده کانون مودت و محبت است و این مودت و محبت اجازه نمی‎دهد کانون خانواده دچار تزلزل، آسیبب اجتماعی و آسیب تهاجم فرهنگی شود.

شاهرخی با تأکید بر اینکه زن و مرد باید در تحکیم مودت و محبت تلاش کنند، اظهار کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید: «خداوند این دوستی، محبت، مودت و رحمت را بین شما قرار داد».

وی ادامه داد: تفاوتی که بین مودت و رحمت وجود دارد این است که مودت دوستی طرفینی بین زن و مرد است ولی گاهی یکی از دو طرف به آن نقطه‌ای از شوق و علاقه به طرف مقابل می‌رسد که به ایثار و فداکاری دست می‌زند؛ این رحمت می‎شود.

امام‌جمعه خرم‎آباد با بیان اینکه در مودت گویا یک طرف منتظر مهربانی از طرف مقابل است؛ داد و ستد است؛ یکی مهربانی می‌کند و محبت می‌ورزد و منتظر است که طرف مقابل هم به او محبت بورزد ولی در رحمت چنین نیست و به‌دنبال ایثار و فداکاری است و اگر از طرف مقابل مهربانی هم نبیند این رحمت او را وادار می‌کند که همچنان از سر شوق در کنار همسرش باشد، ادامه داد: بنابراین این مودت و رحمت عامل تحکیم خانواده است و مهم این است که تلاش کنیم مودت، رحمت و آرامش در درون خانواده‌ها باشد.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با اشاره به اینکه وقتی این خصوصیات یعنی مودت و رحمت وجود داشت خانواده، خانواده مستحکمی خواهد بود، گفت: خدای متعال در آیه مورد اشاره می‌فرماید: «لِقومٍ یتفکرون» و این نقش سازنده محبت مودت و آرامش را کسانی می‌فهمند که اهل اندیشه و تفکر باشند نه کسانی که یک ماه، یک سال یا چند سال از تشکیل خانواده آنها می‌گذرد بعد از آن از اقدام به جدایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه زوجین اگر اهل تفکر اندیشه و دقت باشند هیچ‌گاه اقدام به جدایی نمی‎کنند، افزود: در استان ما معتمدین و افراد ریش‌سفید، با تجربه و دوران‌دیده روزگار همیشه واسطه شده‌اند و الان هم واسطه می‌شوند که کانون خانواده را در اجتماع با مودت، رحمت و آرامش حفظ کنند که ما همیشه نیاز به این گروه از معتمدین و انسان‌های با دانش و با تجربه داریم.

انتهای پیام
captcha