رسانه‌ها و نقش آنان در تغییر باورها و اعتقادات
کد خبر: 4109523
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱
حجت‌الاسلام شاهرخی تبیین کرد؛

رسانه‌ها و نقش آنان در تغییر باورها و اعتقادات

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه رسانه‌ها با اثرگذاری در باورها و اعتقادات به‌ دنبال تغییر سبک زندگی هستند، گفت: جوامع به واسطه تغییر در سبک زندگی با انحرافات اجتماعی، جرائم سازمان‌یافته، مصرف‌گرایی و ده‌ها مورد دیگر مواجه شده است.

حجت‌الاسلام  سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‎فقیه در لرستانحجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان اینکه هر جامعه‌ای به مرور زمان دچار تغییراتی در باورها و اعتقادات و تغییرات در رفتار می‌شود، گفت: این تغییرات رویشی و ریزشی است؛ یعنی بعضی‌ها سمت باورها و اعتقادات خالص، ناب و صحیح اقبال پیدا می‌کنند و بعضی هم که دارای اعتقادات صحیح بودند، این اعتقادات خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه این یک امر روشن است که  در یک جامعه گاهی بعضی‌ها رویش پیدا می‌کنند و گاهی هم ریزش اتفاق می‌افتد، افزود: در چندین دهۀ اخیر در کشور ما ایران هم شاهد این رویش‌ها و ریزش‌ها هم در باورها و هم در رفتارها بوده‌ایم.

این مفسر قرآن با بیان اینکه البته این تغییر و تحول‌ها و تغییر باورها گاهی سطحی و آشکار و گاهی عمیق و پنهان است؛ تنها اهل دقت و مطالعه می توانند این تغییرات را مشاهده کنند.

شاهرخی با بیان اینکه علل و عوامل این تغییرات آشکار و پنهان یا ریزش‌ها و رویش‌ها هم گاهی عوامل درونی و داخلی و گاهی عوامل بیرونی و خارجی است؛ گاهی این تغییرات مربوط به شرایط و مقتضیات درونی ‌است و گاهی هم ساماندهی‌شده (توسط دشمنان) به وجود می‌آید.

وی افزود: وقتی به زندگی کنونی دقت می‌کنیم و آن را با ۵۰ یا ۱۰۰ سال پیش مقایسه می‌کنیم می‌بینیم سبک زندگی به‌صورت عمیق و گسترده دچار تغییر و دگرگونی شده است.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان اینکه این تغییرات از جزئی‌ترین تا عمیق‌ترین لایه‌های امور را شامل می‌شود و این تغییرات از درون خانواده تا درون اجتماع را دربرمی‎گیرد، گفت: در این دوره ما شاهد تأثیر رسانه‌ها بر سبک زندگی هستیم.

شاهرخی با بیان اینکه رابطه رسانه‌ها در سبک زندگی کنونی امری کاملاً نمایان، آشکار و قابل مشاهده است، اظهار کرد: رسانه با انبوهی از اطلاعات و ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی از طریق صدا و سیما، ماهواره، اینترنت، فضای مجازی، نشریات، سایت‌ها، وبلاگ‌ها، تالارهای ‌مجازی ‌گفت‌وگو و ده‌ها نوع محصولات فرهنگی دیگر تا عمیق‌ترین لایه‌ها نفوذ می‌کند.

امام‌جمعه خرم‎آباد با بیان اینکه انسان امروزی در زندگی جدید به همین واسطه با بیماری‌های مختلفی روبرو شده است، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی در ایجاد این بیماری‌ها و در انحرافات اجتماعی، جرائم سازمان‌یافته، جرائم اینترنتی، قاچاق انسان، خشونت در انواع و اقسام آن (از خشونت زبانی تا رفتاری)، تجمل‌گرایی، مُدگرایی، آرایش‌های نامشروع، بدپوششی، بی‌عفتی و بی‌حیایی، الگوهای نامناسب معماری و حتی تغییر در خوراک و آشامیدنی‌ها و خوابیدن نقش و دخالت دارند، این‌ها بیماری‌هایی هستند که سبک زندگی جدید آنها را به وجود آورده است.

امام‌جمعه خرم‎آباد ادامه داد: البته قطعی و یقینی است انواع و اقسام رسانه‌ها از گذشته تاکنون و همچنین پس از این در جهت رشد، ترقی و ایجاد فرصت در همه عرصه‌ها تأثیرات مفید و سازنده‌ای دارند و نباید این تأثیرات مفید و سازنده را که این شبکه‌های اجتماعی، اختراعات و اکتشافات در زندگی بشر دارند نادیده گرفت و این تأثیرات قطعی است و قابل انکار نیست؛ اما مهم این است که ما بتوانیم راهی را انتخاب کنیم که در آن از این اختراعات و اکتشافات و شبکه‌های ‌اجتماعی به‌عنوان فرصت و در جهت رشد و ترقی و پیشرفت استفاده کنیم و مانع آسیب‌های احتمالی آنها شویم یا آسیب‌های احتمالی آنها را تقلیل و کاهش دهیم.

شاهرخی با بیان اینکه ضمن استفاده از ابزارهای روز باید مانع از آسیب‌های فوق شویم، افزود: آن چیزی که می‌تواند جلوی این آسیب‌ها را بگیرد، مانع این آسیب‌ها شود یا آ‌نها را کاهش دهد نهاد دین است.

وی در پایان گفت: دین اسلام و قرآن با بینش‌ها، معرفت‌ها، باورها، انگیزه‌ها و الگوهای فردی و اجتماعی که به ما معرفی می‌کند می‌تواند سبک زندگی مناسبی را ارائه بدهد که مانع از این آسیب‌ها شود؛ چون نهاد دین و دین اسلام برای همه نیازهای بیرونی و درونی انسان راهکار ارائه می‌دهد. اسلام به‌عنوان برترین دین، شناخت و بینشی را ارائه می‌دهد تا انسان ارتباطش با خدا، اجتماع، جهان پیرامون خود و انسان‌های دیگر را به گونه‌ای تنظیم کند که بتواند به مقصود نهایی نائل شود.

انتهای پیام
captcha