پیام نماینده ولی‌فقیه لرستان به‌مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه
کد خبر: 4107864
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

پیام نماینده ولی‌فقیه لرستان به‌مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد به‌مناسبت 27 آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه، پیام تبریکی صادر کرد.

حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد به‌مناسبت ۲۷ آذرماه، سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، پیام تبریکی صادر کرد که متن پیام به شرح زیر است:

«۲۷ آذر سالروز شهادت عالم مجاهد و روحانی اندیشمند حضرت آیت‌الله مفتح(ره) در تاریخ کشور ما ایران، به‌ نام روز وحدت حوزه و دانشگاه، رویداد بسیار سرنوشت‌سازی بود که با درایت امام راحل(ره) ایجاد، و با تعامل عینی و بهره‌گیری از دانش و تجربه علمی و فرهنگی میان این دو نهاد اثرگذار ادامه یافت و هم‌اکنون حرکتی رو به جلو در راستای اجرای گام دوم انقلاب اسلامی است، که بیش از هر زمان دیگر به آن نیازمندیم.

در کنار نام این شهید والامقام، نام عالمان و شخصیت‌‌هایی چون، شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر، می‌باشد که آنها نیز سهم خود را به‌خوبی و شایستگی در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه ادا نمودند.

روحانیون روشن‌اندیشی که پیام امام راحل(ره) و انقلاب اسلامی را با درک صحیح از مبانی فکری و خطوط ترسیمی ایشان، به دانشگاه‌ها رساندند و علی‌رغم تلاش نظام ستم‌شاهی در ایجاد تفرقه بین این دو قشر مؤث؛ توانستند توطئه نظام پهلوی را شکست دهند و منادی وحدت حوزه و دانشگاه شدند.

در زمان طاغوت این‌گونه القا می‌شد که حوزه و دانشگاه در جهت نفی یکدیگرند و این طور تلقی می‌کردند که در نگاه حوزویان، دانشگاهیان انسان‌های متجدد دین‌ستیزی هستند و در نگاه دانشگاهیان، حوزه یک مجموعه واپسگرا و متجری است.

خوشبختانه بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و ارتقا وحدت بین این دو نهاد مقدس در این حد وسیع موجب شده تا بدبینی‌ها و قضاوت‌های نادرست بین این دو قشر بسیار کمتر شود.

امروز ما شاهد تعامل بسیار تنگاتنگ و معنادار حوزه و دانشگاه هستیم، به‌صورتی‌ که پیشرفت‌های همه‌جانبه کشور که در سایه معنویت، دینداری، عزت و استقلال ملت ایران که در طول این چهار دهه کسب شده، قطعا با همکاری و وحدت روحانیت و حضور پررنگ و عالمانه و مؤثر دانشگاهیان بوده است.

اگر حوزه و دانشگاه به‌عنوان دو مرکز تربیت نسل فرهیخته و تحصیل کرده در کنار علم و دانش جوانان این مرز و بوم، حفظ و احیای ارزش‌های اسلامی در ایجاد وحدت علمی و عملی بین حوزه و دانشگاه بپردازد به وظیفه خود به‌درستی عمل کنند، و هر کدام به سهم خود بر این وحدت اهتمام داشته باشند، بدون شک نسلی عالم به علوم مختلف و متعهد و پایبند به اصول مذهبی خواهیم داشت.

روز وحدت حوزه و دانشگاه یک فرصتی ناب برای طرح مجدد و عالمانه وحدت و آسیب شناسی و آفت‌زدایی از این شجره طیبه است.

آنچه امروز نیاز است؛ ارتباط گسترده و همه جانبه، همگرایی بیشتر، تاسیس پژوهشگاه و کارگروه‌های مشترک، اعتماد و حسن نگاه به همدیگر، اصرار بر تقویت نقاط مشترک و پرهیز از نقاط مورد اختلاف، یگانگی در مبانی معرفت‌شناختی، دغدغه‌ها و حساسیت‌های اجتماعی و سیاسی، زدودن غبار اختلاف و دودستگی و در نهایت تدوین منشور نظام کارآمد دینی است.

اینجانب ضمن تبریک سالروز وحدت حوزه و دانشگاه به تمامی اساتید، روحانیون دانشگاهیان، طلاب و دانشجویان، امید دارم جامعه حوزوی و دانشگاهی ما، با همگرایی بیشتر و در جهت نیل به اهداف عالی و مقدس در مسیر پیشرفت و تعالی هر چه بیشتر نظام اسلامی قدم بردارند.»

انتهای پیام
captcha