ضرورت رفع موانع تردد زائران اربعین در مسیر استان‌ها و مرز‌های خروجی
کد خبر: 4107270
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰

ضرورت رفع موانع تردد زائران اربعین در مسیر استان‌ها و مرز‌های خروجی

جانشین رئیس ستاد اربعین خراسان رضوی نسبت به رفع موانع تردد زائران اربعین در مسیر استان‌ها و مرز‌های خروجی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی و جانشین رئیس ستاد اربعین استان در همایش تجلیل از موکب‌داران خراسان رضوی که در مجتمع فرهنگی و آموزشی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: خدمت به زائران ائمه‌اطهار و خاصه سیدالشهداء توفیقی است که نصیب هرکس نمی‌شود.

وی با اشاره به میزبانی بانوان عراقی در مسیر اربعین طی سال‌های حکومت صدام تصریح کرد: صدام با استبداد خود نتوانست مانع حب و دلبستگی به امام حسین(ع) شود و پیام اربعین این است که اگر زندگی ما حسینی شود، آخرت ما حسینی خواهد شد.

گنابادی‌نژاد ضمن تقدیر و حق‌شناسی از خادمان اربعین حسینی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های سال جاری در اربعین حسینی با مراسم اربعین در سال‌های گذشته قابل مقایسه نبود، اما هنوز جای کار برای رفع کاستی‌های موجود است.

معاون استاندار خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به مشکلات در امر حمل‌ونقل زائران اربعین و تقارن با ایام تعطیلات و پیک زائران مشهدالرضا(ع) امیدواریم که برای برگزاری مراسم اربعین در سال‌های آینده، امکانات خروجی و نیروی انسانی متناسب و مورد نیاز فراهم و مشکلات تردد زائران برای عبور و مرور در مسیر استان‌ها تا مرز‌های خروجی برطرف شود.

اکبر پارسا، مسئول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی در بخش دیگری از این مراسم، گفت: خدمت به زائران اربعین قابل تقدیر با هیچ سنجشی نیست و پاداش این اجر را فقط صاحب آن می‌تواند بدهد.

وی افزود: اربعین امسال متفاوت از سال‌های گذشته اتفاق افتاده و بعد از این هم این در این حرکت متفاوت اتفاق خواهد افتاد که این امر در بستر دو دولت عراق و ایران به وقوع پیوست. ما میراث‌دار تلاش افرادی هستیم که در سخت‌ترین شرایط، امنیت را برای ما برقرار کردند.

پارسا در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در ستاد اربعین استان برای مراسم اربعین حسینی پرداخت و اظهار کرد: ۱۱۸ موکب در خراسان رضوی ساماندهی شد که از جمع این تعداد، ۱۱۶ موکب به ارائه خدمات پرداختند.

مسئول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی بیان کرد: این موکب‌ها حداقل ۱۵ روز قبل از اربعین در عراق مستقر شدند و تا یک هفته بعد از اربعین هم به ارائه خدمات پرداختند.

وی افزود: توزیع بیش از ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار وعده غذایی، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار میان وعده، یک میلیون و ۹۰۰ هزار قرص نان و اسکان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر شب خواب از جمله خدمات ارائه شده در این موکب‌ها بود. همچنین بیش از 1000 چشمه سرویس بهداشتی و حمام جهت ارائه خدمات به زائران ایجاد شد.

پارسا ابراز کرد: ۳ موکب استان به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران پرداختند و علاوه بر این، ۶ موکب استان نیز در مرز‌های دوغارون، شلمچه و مهران، میزبان زائران در این ایام بودند.

مسئول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی افزود: هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های اجرایی استان برای برگزاری مراسم اربعین حسینی نیز در بهترین و بالاترین سطح ممکن صورت گرفت و ۳۲ موکب استان هم پس از برگزاری مراسم اربعین، در مسیر زائران پیاده حرم مطهر رضوی مشغول خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر شدند.

وی گفت: انسجام‌بخشی، حفظ روحیه انقلابی باید برای اربعین آینده در برنامه باشد، فراهم شدن فضای تعامل و پیشگیری از موازی‌کاری باید اتفاق بیفتد و ماحصل این حرکت باید تغییر در رفتار فردی و جامعه ما باشد که خدمات گمنام راز موفقیت خادمان حسینی است.

پارسا با اشاره به مشکلات این حوزه تصریح کرد: ستادهای ما در عراق باید همراه‌تر باشند، همچنین حل مشکل اتباع باید در کلان کشور صورت گیرد، اما حلقه مفقوده در این حوزه در بخش فناوری اطلاعات است، علاوه بر این مشکل محموله‌های ما برای ارسال در مرز باید حل شود.

مسئول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه موکب‌ها برای امروز و فردا نیست که موقتی باشد، لذا باید شناسه حقوقی برای موکب‌ها گرفته شود.

انتهای پیام
captcha