دانشجویان را با چه خصوصیاتی می‌شناسیم
کد خبر: 4104176
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

دانشجویان را با چه خصوصیاتی می‌شناسیم

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان اینکه جنبش‌های دانشجویی همیشه گفتمان‌ساز، پیش‌رو در گفتمان‌های‌ انقلابی، سیاسی، عدالت‌خواهانه، دلبسته به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی بوده است، گفت: دانشجویان کشور در تمام طول نهضت که منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شد در کنار مردم و روحانیت بودند.

حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌‎فقیه در لرستانحجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌‎فقیه در استان و امام‌ جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با گرامیداشت 16 آذر، روز دانشجو گفت: وقایع سال 1331 و 1332 شمسی که 70 سال از آن می‌گذرد وقایعی افتخارآمیز و درخشان برای دانشجویان و دانشگاهیان و سال‌های سیاه و ننگین برای آمریکا و دولت‌های وابسته به این رژیم است.

وی افزود: بعد از کودتای 28 مرداد و سقوط دولت محمد مصدق که با حمایت روحانیت از جمله محمد کاشانی بر سر کار آمد، نیکسون، معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا به ایران آمد تا در سفری که به ایران دارد ارزیابی بعد از کودتا داشته باشد، البته آمریکا از طریق کودتا راه سقوط دولت مصدق را فراهم کرد.

امام‌ جمعه خرم‎آباد با اشاره به اینکه با به‌کار گرفتن پول و مزدوران داخلی و برنامه‌ریزی‌هایی که خارج از کشور انجام شد و بخشی از آنها به‌وسیله اراذل و اوباش و ایجاد آشوب صورت گرفت این کودتا انجام شد، اضافه کرد: آمریکا در همین ایام نیز چنین خوابی برای نظام جمهوری اسلامی دیده و تصور کرده بود با اراذل و اوباش می‌تواند نظامی که ده‌ها میلیون نفر حامیان آن هستند را با تعدادی اراذل و اوباش سرنگون کند.

شاهرخی ادامه داد: در هر حال در چنین فضایی نیکسون وارد تهران شد و دانشجویان در اعتراض به این سفر صحن دانشگاه را به محل اعتراض به سفر معاون رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل کردند و در درگیری بین دانشجویان و گارد نظام حاکم بر ایران سه نفر از دانشجویان به نام‌های مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی به شهادت رسیدند.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان افزود: شهید مصطفی چمران خودش در آن روز در دانشگاه حضور داشته و روایت‌هایی را نقل می‌کند که چه اتفاقاتی در آن روز افتاده است؛ در هر حال در تقابل با نظام سلطه و آمریکای جنایتکار این دانشجویان به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

وی در بیان ویژگی‌های حرکت‌های دانشجویی از سال 1332 تاکنون گفت: ما وقتی حرکت دانشجویی را از سال 1332 تا پیروزی انقلاب اسلامی مرور می‌کنیم دانشجویان را با این خصوصیات می‌شناسیم؛ یعنی دانشجویان کشور در تمام طول نهضت که منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شد در کنار مردم و روحانیت بودند؛ در زندان و بیرون از زندان و همه عرصه‌ها در کنار مردم و روحانیت حضور داشتند؛ نشانه همراهی این‌ها تحصن‌هایی بود که در دانشگاه تهران و در مشهد صورت گرفت کمااینکه تحصن برای ورود امام راحل(ره) در مسجد دانشگاه تهران انجام شد.

وی به حضور دانشجویان در نهادهای انقلابی اشاره کرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم دانشجویان در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و در تخلیه دانشگاه از کسانی که دانشگاه را محل نگهداری اسلحه و مهمات و نارنجک قرار داده بودند نقش‌آفرینی کردند.

شاهرخی با بیان اینکه حضور در جبهه‌های جنگ و در استان‌هایی که گروه‌های تجزیه‌طلب آشوب و بلوا ایجاد کرده بودند از دیگر فعالیت‌های دانشجویان و بیانگر اوج تعهد دانشجوی انقلابی است، اظهار کرد: حرکت مؤمنانه دانشجویان همواره در راستای منافع کشور حرکتی ضد استکباری، ضد نظام سلطه خارجی، ضد فساد و اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی و ضد گرایش‌های انحرافی بوده است.

وی با بیان اینکه حرکت‌های دانشجویی همیشه گفتمان‌ساز، پیش‌رو در گفتمان‌های‌ انقلابی، سیاسی، عدالت‌خواهانه، دلبسته به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی بوده است، گفت: دانشجویان در کنار اساتید فرهیخته که سرمایه‌های اصلی کشور هستند دارای مسئولیت بزرگی در این مقطع از زمان هستند؛ زیرا از کارآمدی دانایی توانایی و تعهد به کشور برخوردار هستند و دانشجویان هستند که می‌توانند آرزوهای دست‌یافتنی این ملت را محقق کنند.

امام‌ جمعه خرم‎آباد بیان کرد: دشمن در طول چند دهه‌ای که از انقلاب می‌گذرد تمام سعی خود را برای تغییر در بدنه و تفکر دانشجویی و اساتید ما به‌کار برد، اما در حوزه دینداری و اسلام‌زدایی نتوانست کاری از پیش ببرد؛ چون آنچه باعث شد انقلاب پیروز شود همین دانشجویان بودند؛ دانشجویان پا به پای مجاهدان و مبارزان در زندان و بیرون از زندان تلاش‌های زیادی کردند و در دوران پر افتخار دفاع مقدس، دانشگاه بیش از سه هزار دانشجوی شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

وی گفت: بعد از انقلاب سپاه پاسداران به‌عنوان مظهر اقتدار ملی و جهاد سازندگی را دانشجویان تشکیل دادند؛ امثال شهید علم‌الهدی و شهید باقری از درون دانشگاه بیرون آمدند، ولی باید بدانیم که دشمن دست‌بردار نیست و به‌دنبال این است که همان نگاه ارتجاعی واپس‌گرایی را در کشور و در بین دانشجویان ایجاد کند.

انتهای پیام
captcha