دغدغه‌ اصلی دانشگاه ادیان و مذاهب عمق دادن به پژوهش‌های علمی است
کد خبر: 4093419
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳
حجت‌الاسلام نواب:

دغدغه‌ اصلی دانشگاه ادیان و مذاهب عمق دادن به پژوهش‌های علمی است

حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های دانشگاه بعد از مسائل آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی است همچنین ارتقای کیفی و کمی پژوهش و عمق دادن به پژوهش‌ها در دانشگاه ادیان یکی از برنامه‌های مهم است که همواره توسط مسئولان این دانشگاه دنبال شده و می‌شود.

ابوالحسن نواببه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در مراسم آیین آغاز تحصیلی دانشگاه که روز پنجشنبه 28 مهرماه برگزار شد ضمن خوش آمدگویی به مهمانان و تبریک ولادت پیامبر گرامی اسلام بیان کرد: دانشگاه ادیان در آغاز یک موسسه پژوهشی بود. زمانی که تصمیم بر این شد که این موسسه تبدیل به دانشگاه شود برخی از بزرگان بیان کردند که اگر این موسسه دانشگاه شود کارهای پژوهشی آن کم رنگ خواهد شد.

نواب افزود: من امروز می‌خواهم به همه این بزرگان و اساتید عرض کنم که دانشگاه ادیان از آغاز تاسیس علاوه بر توجه به مسائل آموزشی و تحصیل دانشجویان در رشته‌های مختلف ادیان و مذاهب به پژوهش‌های علمی نیز تاکید داشته‌است.

وی ادامه داد: دانشگاه ادیان و مذاهب تا امروز بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است. این دانشگاه در حال حاضر ۱۰ مجله علمی پژوهشی فعال دارد، همچنین یک نشریه ISI به زبان انگلیسی در این دانشگاه منتشر می‌شود که یکی از مجلات معدود در ایران است که در سایت اسکوپوس نمایه شده است. دو نشریه دیگر به زبان انگلیسی نیز در حال گذرندان مراحل مختلف برای نمایه شدن در این سایت معتبر پژوهشی‌اند.

رئیس دانشگاه ادیان گفت: در حوزه پژوهشی و انتشار کتاب، سازمان سمت که یکی معتبرترین سازمان‌های انتشار کتاب در کشور است با هیچ دانشگاهی به اندازه‌‌ دانشگاه ادیان و مذاهب همکاری پژوهشی و انتشار کتاب نداشته است.

وی ادامه داد: دغدغه اصلی ما در دانشگاه ادیان و مذاهب عمق دادن به پژوهش‌های علمی و همچنین گسترش آن است. سالانه چندین کتاب معتبر و علمی در این دانشگاه منتشر می‌شود. یکی از این کتاب‌ها کتابی است که امروز با عنوان «کلام و جامعه» قرار است در دانشگاه از آن رونمایی شود.

وی تاکید کرد: این کتاب ارزشمند توسط متجرمان برجسته کشور با سر ویراستاری استاد برجسته جناب آقای دکتر سید محمدرضا بهشتی انجام شده است که ان‌شاالله در همین مراسم از آن رونمایی خواهد شد.

دیپلماسی علمی موفقی نداریم

همچنین عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: یکی از اهرم‌های مهم دیپلماسی، دیپلماسی علم و روابط دانشگاهی است. این مهم به دو صورت قابل تحقق خواهد بود؛ گسترش نظام آموزشی در خارج از مرزها و دوم جذب دانشجویان بین‌المللی.

وی ادامه داد: بررسی وضعیت موجود نشان می‌دهد که ما در خصوص گسترش نظام آموزشی موفق نبودیم و اصلا به نظر می‌رسد چندان امکان چنین موضوعی وجود ندارد. اما در خصوص راه دوم دیپلماسی علمی که امکان آن وجود دارد و به عنوان یکی از مهمترین راهکاری‌های کشورهای پیشرفته مطرح می‌شود نیز چندان موفق عمل نکردیم.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه گفت: زمانی اهمیت این موضوع روشن می‌شود که نگاهی به فارغ‌التحصیلان کشورهای اروپایی در کشورهای همسایه بیاندازیم. بسیاری از صاحب منصبان و مسئولان بلند پایه کشورهای همسایه فارغ‌التحصیلان کشورهای غربی هستند.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد برای جذب دانشجویان خارجی نیاز به تحول جدی و بنیادین داریم یکی از دلایل عدم موفقیت در این حوزه، موانع قانونی مختلفی است که برای جذب دانشجوی خارجی در کشور وجود دارد.

خامه‌یار تصریح کرد: برای کسب موفقیت و نیل به اهداف از پیش تعیین شده در مورد جذب دانشجویان خارجی اولا نیاز به یک سیستم هدفمند و هوشمند برای جذب دانشجویان بین‌المللی داریم. ثانیا برنامه ریزی برای شناخت این حوزه و ضرورت‌های آن، اهمیت بسیاری دارد. به نظر می‌رسد بر اساس شناخت نیازها باید در این رابطه بازنگری جدی شود.

وی ادامه داد: مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها دولتی مهمترین بازوهای تحقق این هدف هستند اما این به معنای این نیست که مراکز آموزشی و دانشگاه‌های خصوصی نمی‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به مسائل و مشکلات امروز کشور، دانشگاه‌های خصوصی با توجه به عدم وابستگی به بودجه دولتی می‌توانند نقش بسزا و بالقوه‌ای در این خصوص ایفا کنند. همانطور که در حال حاضر دانشگاه ادیان و مذاهب توانسته‌است به عنوان یک دانشگاه خصوصی بین‌المللی بیشترین دانشجوی خارجی را در کشور جذب کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیان کرد: جذب و پذیرش ۲۲ هزار دانشجو، فارغ التحصیلی ۵ هزار از آنها در ۵۰ رشته کارشناسی ارشد و ۲۵ رشته دکتری از دستاوردهای دانشگاه ادیان است که این مهم با همت بالا و مدیریت موفق موسس و ریاست این دانشگاه محقق شده است. این در حالی است که دانشگاه ادیان و مذاهب دانشگاهی جوان و درسال‌های آغازین فعالیت خود است.

انتهای پیام
captcha