رسالت کانون‌های فرهنگی هنری در تحقق مساجد قرآنی
کد خبر: 4089560
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۴

رسالت کانون‌های فرهنگی هنری در تحقق مساجد قرآنی

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از مطلوب‌ترین بسترها برای آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی در روستاها و شهرها بوده و این مجموعه‌ها ایفاکننده کارکردهای ارزشی مسجد هستند و با انجام فعالیت‌های گسترده قرآنی، نقش بسزایی در معرفی، شناسایی و پرورش نخبگان قرآنی دارند.

کانون فرهنگی هنری مسجد

بر اساس اعلام ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد چهارمحال‌وبختیاری، ۴۳۴ کانون فرهنگی و هنری با ۵۴ هزار و ۷۷۴ عضو در مساجد سراسر چهارمحال‌وبختیاری فعال هستند که بسیاری از این کانون‌ها فعالیت‌هایی را در زمینه آموزش و ترویج قرآن کریم در محلات انجام می‌دهند و برگزاری طرح‌های ویژه قرآنی نظیر «مادران ایرانی ـ مربی قرآنی»، «تلاوت نور»، «راهکار حفظ» و دوره‌های فهم قرآنی در همین راستا انجام می‌شود.

محمدرضا مظاهری، مدیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان در خصوص فعالیت قرآنی این کانون‌ها در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری گفت: این مجموعه‌ها با فعالیت‌های گسترده قرآنی نقش بسزایی در معرفی، شناسایی و پرورش نخبگان قرآنی دارند، چرا که در طول سال، طرح‌های مختلف قرآنی از جمله طرح اوقات فراغت با رویکرد برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های تخصصی قرآنی همواره در دستور کار قرار دارد.

مظاهری تصریح کرد: حفظ، قرائت، ترتیل، روخوانی و روانخوانی قرآن کریم ویژه نوجوانان و جوانان، طرح تفسیر کوتاه ویژه ائمه جماعات مساجد، برگزاری مسابقات قرآنی «مدهامتان» در رشته‌های متنوع، مشارکت در طرح‌های مختلف قرآنی از دیگر فعالیت‌های اثرگذار کانون‌های مساجد در حوزه قرآنی استان است.

وی با برشمردن برخی ویژگی‌های دوره‌های آموزشی قرآن کریم در کانون‌های مساجد، گفت: در اختیار داشتن وسایل کمک آموزشی از قبیل فایل‌های صوتی و تصویری و کتاب‌های مرتبط، به‌روز و تخصصی، صدور کارنامه برای قرآن‌آموزان در پایان دوره، اهدای جوایز بین‌کلاسی به قرآن‌آموزان در پایان دوره، برگزاری مسابقات پایان دوره و اهدای جوایز به افراد ممتاز، اعطای گواهی‌نامه به قرآن‌آموزان متقاضی و تشویق حفاظ از جمله این ویژگی‌ها است.

مسابقات قرآنی «مدهامتان» از جمله فعالیت‌های قرآنی موفق کانون‌های مساجد و یکی از مسابقات تأثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر مساجد است که برپایی قوی و منظم این مسابقات موجب فعال شدن و پویایی مساجد در حوزه فعالیت‌های قرآنی شده است. امسال، پانزدهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی، مفاهیم، اذان، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰، مکبری، قرائت نماز، استعدادیابی، در گروه‌های سنی زیر ۷ سال، ۷ تا ۱۶ و ۱۶ تا ۳۰ سال برگزار شد که حدود ۷۰۰ نفر از اعضای کانون‌های مساجد استان در بخش‌های مختلف این رویداد با ارسال آثار و به صورت مجازی شرکت کردند. همچنین مرحله کشوری این دوره از مسابقات از امروز‌، ۱۲ مهرماه با میزبانی شیراز آغاز می‌شود که از استان ما 6 نماینده بانو و آقا در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اذان در این مسابقات حضور دارند.

برپایی این مسابقات بهانه‌ای شد تا برای آگاهی از نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تقویت فعالیت‌ها و ترویج فرهنگ قرآنی و نیز تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی، گفت‌وگویی با مسئول یک کانون فرهنگی هنری فعال در حوزه فعالیت‌های قرآنی و سپس با دو نماینده استان در مسابقات قرآنی مدهامتان انجام شود، که با هم می‌خوانیم.

کانون‌ها؛ ایفاگر نقش‌های ارزشی مساجد

حجت‌الاسلام والمسلمین البرز رئیسی‌، رئیس کانون فرهنگی هنری شبستان نور و امام جماعت مسجد حضرت علی بن ابیطالب(ع) شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از مطلوب‌ترین بسترها برای آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی در روستاها و شهرها هستند‌، اظهار کرد: این مجموعه‌ها ایفاکننده کارکردهای ارزشی مسجد هستند و خوشبختانه کانون شبستان نور نیز این توفیق را داشته است که از سال ۷۵ تا کنون، برنامه‌های قرآنی را در مسجد و منازل در رأس کار قرار داد و جلسات هفتگی قرآن کریم، آموزش روخوانی و روانخوانی در مسجد، حفظ، تفسیر آیات و سوره‌های کوتاه از جمله این فعالیت‌های قرآنی است.

وی با ذکر اینکه با توجه به علاقه‌مندی مردم برای فراگیری قرآن این کلاس‌ها همچنان ادامه دارد، افزود: این کلاس‌های هفتگی که پیش‌تر در منازل برگزار می‌شد، پس از شیوع کرونا با حفظ فاصله اجتماعی و در فضایی وسیع همچنان چهارشنبه‌ شب‌ها ویژه بزرگسالان در مسجد برگزار می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: برنامه تلاوت نور نیز در بسیاری از مساجد از سوی کانون‌های فرهنگی هنری برگزار می‌شود و ناظر به تلاوت روزی یک صفحه از قرآن به همراه ترجمه و تفسیر کوتاه از آیات است که با همکاری ائمه جماعات و پس از اقامه نماز برگزار می‌شود.

برکات تعامل کانون‌های مساجد با ائمه جماعات

امام جماعت مسجد حضرت علی بن ابیطالب(ع) تعامل مطلوب و هم‌افزایی اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با سایر ارکان مسجد و مسجدی‌ها را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: همکاری و تعامل کانون‌های مساجد با هیئت امنای مسجد، امام جماعت، اعضای هیئت مذهبی و اعضای پایگاه‌های بسیج مساجد قطعاً در تقویت کارکرد مسجد و دامنه‌دار ساختن آثار و برکات فعالیت‌ها و خدمات تأثیرگذار است. به‌ویژه در حوزه فعالیت‌های قرآنی، تعامل کانون مسجد با امام جماعت رمز موفقیت و انجام کارهای اثرگذار برای مخاطبان است.

رئیسی در خصوص مشکلات و موانع پیش‌روی کانون‌های مساجد در حوزه فعالیت‌های قرآنی، تصریح کرد: یکی از مشکلات، کمبود یا نبود مربی متخصص است که آماده کار فی سبیل الله باشد، همچنین کانون‌ها در برخی مساجد از کمبود تجهیزات و امکانات آموزشی نظیر میز و صندلی، وایت‌بورد، پروژکتور و سیستم صوتی و غیره رنج می‌برند. حضور نامنظم و عدم مشارکت دائمی برخی اعضای کانون‌ها نیز از دیگر مشکلاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

رئیس کانون فرهنگی هنری شبستان نور شهرکرد بیان کرد: از آحاد مردم در سراسر استان می‌خواهم که در هر سن و شرایطی هستند هیچگاه این تلقی را نداشته باشند که برای فراگیری قرآن کریم دیر است بلکه در هر لحظه که یادگیری را آغاز کنند، یک گام به جلو محسوب می‌شود و قطعاً آثار و برکات آن‌را نیز خواهند دید.

هم‌افزایی معنوی در پیوند مسجد و قرآن

مجید رحمانی، قاری ممتاز استان که از کانون فرهنگی هنری انقلاب اسلامی شهرستان لردگان در رشته اذان در مسابقات مدهامتان حضور یافته است در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه مسجد کانون معنویت در جامعه است، اظهار کرد: قرآن کریم در رأس ‌این معنویت قرار دارد و انجام فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه از سوی کانون فرهنگی هنری مسجد با توجه به جاذبه معنوی آیات قرآن کریم باعث می‌شود که مخاطبان که اکثراً از قشر نوجوان و جوان هستند به سمت قرآن و مسجد سوق یابد، لذا معنویت فضای مسجد با انجام فعالیت‌های قرآنی صدچندان می‌شود.

وی ادامه داد: کانون فرهنگی هنری مسجد نه تنها یک بستر مطلوب برای آموزش و ترویج قرآن کریم بلکه فضایی مناسب برای هر گونه فعالیت فرهنگی و هنری و اجتماعی دیگر است. از دیرباز مسجد کارکردهای فراوانی داشته و بسیار نقش‌آفرین بوده است، همانطور که در برهه‌های مختلف نیز نقش و کارکرد مسجد بر همگان آشکار شده است؛ مشکلات از زمانی رو به فزونی نهاد که آحاد جامعه از مسجد فاصله گرفتند.

این معلم قرآن در آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه می‌تواند محل شناسایی توانمندی قرآنی دانش‌آموزان باشد، تصریح کرد: معلم قرآن باید با ارتباط و تعامل نیکو با دانش‌آموزان بتواند آنان را در پرورش استعدادهای قرآنی راهنمایی کند و به‌ویژه به سمت کلاس‌های قرآن در مساجد یا مراکز قرآنی سوق دهد و در مجموع بتواند پیوند ضروری مدرسه، مسجد و خانه را تحقق بخشد.

رحمانی تأکید کرد: برای تربیت نوجوانان و جوانان قرآنی و مسجدی نقش مدرسه در ایجاد این پیوند سه‌گانه بسیار مهم است؛ ما نیز در مسجد جامع روستای شهریار از توابع فلارد در این راستا تلاش می‌کنیم و دانش‌آموزان مستعد قرآنی با هماهنگی مدرسه و خانواده‌ها در مسجد تحت تعلیم قرار می‌گیرند.

این چهره قرآنی استان گفت: خوشبختانه هیئت امنا و دیگر بخش‌های مسجد پای کار هستند و همکاری‌ها و تلاش‌ها همه در یک راستا و در جهت ترویج معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) قرار دارد.

تقویت مساجد مصداق عمل به قرآن است

محمدامین مسلمی، حافظ کل قرآن کریم و نماینده استان در این رشته در مسابقات قرآنی مدهامتان از کانون فرهنگی هنری ضیافت مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) بروجن نیز با اشاره به برپایی کلاس‌های حفظ قرآن برای کودکان و نوجوانان در این مسجد، اظهار کرد: قرآن و مسجد در پیوند با یکدیگر قرار دارند و کسی که با قرآن کریم مأنوس و عامل به آیات باشد قطعاً سفارش این کتاب آسمانی مبنی بر حضور در مسجد و تقویت و آبادانی این مکان مقدس را نیز سرلوحه کار خود قرار می‌دهد و به آیه ۱۸ سوره توبه ایمان دارد که خداوند فرمود: منحصراً تعمیر مساجد خدا به دست کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز به پا دارند و زکات مال خود بدهند و از غیر خدا نترسند، پس امید است که از هدایت‌یافتگان راه خدا باشند.

وی با ذکر اینکه انسان مأنوس با قرآن کریم همچنین بر اهمیت حضور در نماز جماعت بر اساس آموزه‌های نورانی قرآن واقف است، ادامه داد: کسی که با قرآن کریم انس و الفت داشته باشد، خود به خود به مسجد روی می‌آورد چرا که تلاش می‌کند عامل به قرآن باشد.

مسلمی بیان کرد: چند کلاس حفظ قرآن برای علاقه‌مندان کودک و نوجوان در مساجد برگزار می‌کنم، از جمله کلاس‌های دارالقرآن بروجن که در مسجد امام رضا(ع) در رشته‌های مختلف از جمله حفظ قرآن برگزار می‌شود که به عنوان مربی در این بخش فعالیت دارم و خوشبختانه با فروکش کردن کرونا استقبال خوبی را شاهد هستیم.

این حافظ کل قرآن گفت: خانواده‌های زیادی در بروجن علاقه‌مند هستند که فرزندانشان در محیط معنوی و امن مسجد قرآن را آموزش ببینند اما متأسفانه این آموزش‌ها تنها در برخی مساجد ارائه می‌شود و لذا خانواده‌ها مجبورند از محلات دور فرزندان خود را به مسجد امام رضا(ع) بیاورند تا در کلاس‌های قرآن این مسجد شرکت کنند؛ می‌طلبد که همه کانون‌های فرهنگی هنری و نیز ائمه جماعات مساجد به حوزه آموزش قرآن ورود داشته باشند و زمینه را برای آموزش و ترویج قرآن کریم فراهم کنند.

انتهای پیام
captcha