کسی خاطرات آزادگان از دوران اسارت را باور نمی‌کند
کد خبر: 4088499
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
یک آزاده در گفت‌وگو با ایکنا:

کسی خاطرات آزادگان از دوران اسارت را باور نمی‌کند

محمدحسین باقری از آزادگان دفاع مقدس گفت: برخی از وقایع روی داده توسط بعثی‌های عراقی در ایام اسارت به قدری وحشیانه است که وقتی آنها را تعریف می‌کنم، کسی باور نمی‌کند!

کسی خاطرات ما از دوران اسارت را باور نمی‌کندمحمدحسین باقری از آزادگانی است که خاطرات بسیاری از ایام اسارت در دفاع مقدس را دارد و در هفتمین قسمت که سه‌شنبه‌شب؛ پنجم مهر روی آنتن شبکه سه سیما رفت، به شرح برخی از آنها پرداخت.

وی در این برنامه عنوان کرد که در پی سختی‌های دوران اسارت در اردوگاه‌های عراقی، همراه با عده‌ای تصمیم می‌گیرند تا با ایجاد یک گروه سرود روحیه‌ اسرای ایرانی را حفظ و شرایط سخت اسارت را تسهیل کنند.

پخش این قسمت بهانه‌ای شد تا با او گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

محمدحسین باقری در ابتدا با اشاره به اینکه در عملیات والفجر مقدماتی جزو نیروهای زرهی بوده است، مطرح کرد: زمان عملیات که از پیش لو رفته بود، قیچی شدیم و عراقی‌ها بسیاری از ما را به اسارت گرفتند. در همین زمان بود که گلوله از دستم عبور و در سینه‌ام جا خوش کرد. از صبح تا نزدیک غروب خونریزی داشتم تا اینکه در یکی از شهرهای عراق درمانم کردند.

این سرهنگ بازنشسته سپاه ادامه داد: به دلیل وضعیتی که داشتم من را به شکنجه‌گاه نبردند و با برانکارد به درمانگاه اردوگاه انتقال دادند. به یاد دارم آن زمان بچه‌ها روزه می‌گرفتند تا خوراکشان به ما که در درمانگاه بودیم، برسد تا مداوا شویم.

این رزمنده دفاع مقدس یادآور شد: پس از آنکه درمان شدم با بچه‌ها می‌نشستم و برایشان سرود می‌خواندم. کم‌کم تعدادمان زیاد شد و گروه تشکیل دادیم. البته دوستانی نگهبانی می‌دادند تا عراقی‌ها متوجه این مساله نشوند. هر مناسبتی بود سرود اجرا می‌کردیم. سرودهای انگلیسی و ترکی نیز می‌خواندیم و در حقیقت دائما دنبال سرود جدید بودیم.

این سرهنگ بازنشسته سپاه ادامه داد: «جان‌وتَن» اولین برنامه‌ای بود که قصه خود را در آن تعریف کردم. حضور در این برنامه تجربه خوبی را برایم رقم زد. اولین سوالی که در مواجه با عوامل سازنده «جان‌وتَن» از آن‌ها پرسیدم این بود که  من یک رزمنده عادی بودم، چرا به سراغ من آمدید؟ در حقیقت برایم جالب بود که برنامه‌ای قرار است به زندگی افراد گمنام هشت سال دفاع مقدس بپردازد.

وی ادامه داد: من خود کنار همرزمان و هم‌بندی‌هایم که می‌نشینم، خاطراتی می‌گویند که برایم عجیب است. درست است که افرادی زیادی خاطرات سرداران جنگ را می‌خوانند اما وقتی اُسرا کنار یکدیگر می‌نشینند، حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند که لازم است برای مردم بازگو شود در حقیقت ما وظیفه داریم تا جایی که امکان دارد، آنچه را که دیده‌ایم برای افراد تعریف کنیم.

این سرهنگ بازنشسته سپاه تاکید کرد: من وقتی می‌گویم مهدی طحانیان را روی شکم می‌خواباندند و یک عراقی روی کمرش می‌رفت تا استخوان‌هایش را بشکند، یا یکی از اُسرا به دلیل آنکه حاضر نبود به امام(ره) اهانت کند با میخ در کشک زانویش می‌کوبیدند، کسی باور نمی‌کند. ابتدا باید باور این اتفاقات در مخاطب تقویت شود تا آن را بپذیرند.

به گفته وی روایت‌های افراد گمنام برای مردم جذاب‌تر است چراکه جایگاه اجتماعی آن‌ها بیشتر نزدیک مردم است.

باقری در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد تاکنون با من مصاحبه کردند اما هنوز کتابی از من چاپ نشده است. درباره آثاری هم با موضوع اسارت ساخته شده است شاید بتوان گفت فیلم سینمایی «پرواز پرستوها» نزدیکترین صحنه‌ای بود که ما آن را در دوران اسارت لمس کردیم و غلوآمیز نبود اما لازم است درباره اُسرا کارهای بهتر و باکیفیت‌تری که نزدیک به واقعیت است، ساخته شود.

برنامه جان‌وتَن به کارگردانی علی فراهانی‌صدر، تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی و با اجرای محمدجعفر خسروی محصول شبکه سوم سیماست.

انتهای پیام
captcha