مهم‌ترین دغدغه امام رضا(ع) احیای امر ولایت و امامت بود
کد خبر: 4088289
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
حجت الاسلام والمسلمین میرشفیعی:

مهم‌ترین دغدغه امام رضا(ع) احیای امر ولایت و امامت بود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از 900 روایت که از امام رضا(ع) نقل شده بیش از 500 روایت در موضوع ولایت و امامت است، گفت: امام رضا علیه السلام در مدت 20 سال امامتشان بیش از هر موضوعی به امامت و ولایت پرداختند و از هر فرصتی برای توجه مردم به ولایت و امامت استفاده کردند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدصادق میرشفیعی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت الاسلام والمسلمین سیدصادق میرشفیعی، استاد حوزه علمیه، در سخنرانی پیش از ظهر سالروز شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) به قدری مهم است که خداوند به پیامبر می‌فرماید اگر این کار را انجام ندهی رسالتت را انجام نداده‌ای، اظهار کرد: موضوع ولایت و امامت از مهم‌ترین مسائل اسلام است به طوری که از ۹۰۰ روایت که از امام رضا(ع) نقل شده بیش از ۵۰۰ روایت در موضوع ولایت و امامت است.

وی با بیان اینکه امام رضا علیه السلام در مدت ۲۰ سال امامتشان بیش از هر موضوعی به امامت و ولایت پرداختند، گفت: گمشده امت مسلمان این بود که ارتباط‌شان با حجت و ولی خدا سست و قطع بود و جمع کمی متوجه امر امامت بودند زیرا دشمنان، مخالفان و غاصبان امر خلافت نمی‌گذاشتند که مردم نسبت به امر امامت و ولایت اعتقاد درست و صحیحی پیدا کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بنی‌عباس و بنی‌امیه خودشان را خلیفه‌الله معرفی می‌کردند و می‌گفتند اطاعت ما بر امت واجب است و با پول، ظلم و نقشه، خود را به جای خلیفه خدا و رسول خدا جا می‌زدند، افزود: انحراف به این شدت که ۱۸۰ درجه با صراط مستقیم خدا فاصله داشت اسمش دین نبود و فقط غاصبان خلافت با الفاظ و ظواهد دین بازی می‌کردند برای این که بتوانند ریاست کنند و از پشتوانه مردم برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند کسی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است، بیان کرد: قابل باور نیست که چنین خطر مهمی سر راه امت باشد و پیامبر(ص) نسبت به آن خطر و معرفی امام بعد از خود هیچ راهنمایی و توصیه‌ای نداشته باشد بنابراین چنین نسبت ناروایی را نمی‌شود به خدا و رسول خدا داد.

میرشفیعی با بیان اینکه سنت ائمه(ع) این بود که عید غدیر را بزرگ می‌داشتند و از امام رضا(ع) خطبه ویژه غدیر نقل شده است، تصریح کرد: امام رضا همواره مردم را در کنار توحید، نبوت، اخلاق و احکام، به امر امامت توصیه می‌کردند و مأمون که بر اساس خیالات خودش می‌خواست از امام رضا استفاده ببرد و اصرار کرد که به خراسان بیایند، حضرت در طول مسیر و خطبه‌ها، سخنرانی‌ها و رفتار و کردار خود کاری کردند که همه مردم متوجه امر ولایت شدند.

وی ادامه داد: مردم نیشابور که با اصرار از امام رضا(ع) خواستند حدیثی را از جدشان رسول الله(ص) بگویند، امام رضا(ع) در آن جمعیت یک غدیر دوم برپا کردند و در میان خیل عظیم علمای نیشابور که اکثرا اهل سنت بودند فرمودند از پدرم موسی بن جعفر(ع) شنیدم که پدانشان یکی پس از دیگری نقل کرده‌اند که رسول خدا از جبرئیل و جبرئیل از خدا شنیده است که خداوند فرمود کلمه «لا اله الا الله» دژ محکم خداوند است و هرکسی وارد آن شود از عذاب الهی در امان است ولی شروطی دارد که من یکی از شروط آن هستم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حتی توحید مشروط به امامت و ولایت است و اگر کسی در ولایت لنگ بزند اصول و فروع دینش پذیرفته نیست، ادامه داد: ولایت اهل بیت(ع) خط قرمز خدا و شاه راه دین خدا است و هرکس ولایت را قبول نداشته باشد بقیه اعمالش پذیرفته شده نیست.

وی با بیان اینکه به همان اندازه که قیام امام حسین(ع) دین خدا را بیمه کرد به همان اندازه هم هجرت امام رضا(ع) در گستره وسیعی موجب احیاء مکتب امامت و ولایت شد و جغرافیای تشیع را توسعه دادند، تصریح کرد: امام رضا(ع) در ماجرای نماز باران هم جایگاه امت و ولایت را برای مردم مشخص کرد و امروز هم زیارت آن حضرت و بارگاه مطهرشان باید همین معنا را به مردم برساند.

میرشفیعی با بیان اینکه اصل زیارت تجدید عهد و بیعت با امام است و هر کسی با امام تجدید بیعت می‌کند با خدا بیعت می‌کند، خاطر نشان کرد: اگر ما از این حرم معجزه می‌بینیم برای این است که مردم خط را گم نکنند این تجدید بیعت ها محکم‌تر شود.

وی با تأکید بر اینکه امام جواد(ع) فرمودند هر بار زیارت علی بن موسی(ع) از هزار هزار حج و عمره قبول شده برتر است، بیان کرد: امام کاظم(ع) فرمودند روز قیامت گرامی‌ترین مهمان‌های خدا زائران فرزندم علی بن موسی الرضا(ع) هستند و امام صادق(ع) هم فرمودند روز قیامت من می‌آیم و دست زائران فرزندم علی بن موسی(ع) را می‌گیرم و وارد بهشت می‌کنم.

انتهای پیام
captcha