از ترویج اندیشه‌های علوی تا ترمیم نسخ خطی در حرم امام علی(ع) + فیلم
کد خبر: 4088063
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
در تشریح فعالیت‌های فرهنگی آستان مقدس علوی مطرح شد؛

از ترویج اندیشه‌های علوی تا ترمیم نسخ خطی در حرم امام علی(ع) + فیلم

نائب‌رئیس اداره امور فکری و فرهنگی آستان علوی ضمن تشریح فعالیت‌های علمی و فرهنگی این حرم مطهر تصریح کرد: تربیت کودکان در مهد کودک و مدارس اسلامی، ارائه سمینارها و پژوهش‌ها و ترمیم و نگهداری نسخه‌های نفیس خطی در کنار فعالیت‌‌های دارالقرآن از جمله مهم‌ترین امور فرهنگی در حرم مطهر امام علی(ع) است.

سجاد العنبکی، نائب‌رئیس اداره امور فکری و فرهنگی آستان مقدس علوی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به کربلای معلی به معرفی شعب و واحدهای تابعه این اداره پرداخت.

العنبکی این شعب را شامل معاونت آموزشی و پرویشی، دارالقرآن، مرکز احیای میراث و واحد خزانه دانست که  مجموعه‌ای از فعالیت‌های قرآنی، فکری و فرهنگی ارائه می‌دهند.

نائب‌رئیس اداره امور فکری و فرهنگی آستان مقدس علوی تصریح کرد: یکی از شعب این اداره،  تعلیم و تربیت است که شامل چند بخش می‌شود، از جمله بخش مهد کودک که به مسائل تربیتی کودکان سه ماهه تا پنج ساله می‌پردازد.

وی افزود: مهد کودک آستان علوی به تعلیم و تربیت کودکان بر اساس اندیشه علوی و امامی اهتمام دارد تا با خلق و خوی دینی، اسلامی و علوی انس گرفته و تربیت شوند.

العنبکی گفت: اداره امور فکری آستان مقدس علوی همچنین شامل واحد مدارس اسلامی نیز می‌شود که در مقاطع چهارم، پنجم و ششم دانش‌آموز می‌پذیرد و شامل چهار مدرسه اسلامی است. این مدارس آستان علوی در بین مدارس اسلامی نجف اشرف حائز رتبه نخست هستند و شاگرد اول استان نجف از همین مدارس اسلامی آستان علوی بوده است.

وی ادامه داد: در این مدارس از شیوه‌ای برای آموزش و پروش دانش‌آموزان استفاده می‌شود که از سوی مدیریت سازمان وقف شیعی ارائه شده و در آن دروس عقیدتی مورد تأیید دبیرخانه آستان مقدس علوی آموزش داده می‌شود.

العنبکی گفت: اداره فکری و فرهنگی آستان علوی همچنین شامل شعبه سوادآموزی است که برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در عراق تلاش می‌کند.

وی افزود: اداره امور فکری و فرهنگی آستان مقدس علوی همچنین شامل شعبه دارالقرآن است که به امور قرآنی اهتمام دارد و دربرگیرنده چندین واحد از جمله واحد آموزش قرآن و واحد محافل قرآنی و دیگر واحدهایی است که به مسائل قرآنی اهمیت می‌دهند.

العنبکی تأکید کرد: این اداره همچنین شامل شعبه مطالعات و پژوهش‌ بوده و مأموریت برپایی سمینارها و کنفرانس‌ها را عهده‌دار است و پژوهش‌هایی در زمینه مسائل فکری و فرهنگی قاریان و پژوهشگران هم ارائه می‌دهد.

وی افزود: اداره فکری آستان علوی همچنین شامل واحد کتابخانه و انتشارات است و کتابخانه الحدیریة از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه‌ها در جهان اسلام است که شامل دو بخش ویژه بانوان و آقایان بوده و فعالیت‌هایی ارائه می‌دهد که به پژوهشگران و جویندگان علم و معرفت در دستیابی به منابع در این کتابخانه کمک می‌کند.

العنبکی تأکید کرد: این کتابخانه دو بخش دیجیتال و مکتوب دارد. در بخش دیجیتال کار نمایه‌سازی هوشمند کتب انجام شده و به پژوهشگران از طریق آنلاین برای یافتن کتاب‌های خود کمک می‌کند و سپس سی دی کتاب برای آن‌ها ارسال می‌شود و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی نسخه الکترونیک کتاب در اختیار آنها قرار داده می‌شود و کتابخانه نیز در بخش منشورات مکتوب به کار خود ادامه می‌هد.

العنبکی ادامه داد: اداره امور فکری و فرهنگی آستان علوی همچنین شعبه‌ای به نام «احیاء الثراث» دارد که شامل سه واحد احیای میراث فکری، احیای میراث عمرانی و احیای میراث خط عربی است. واحد احیای میراث فکری به بازنگری و تحقیق و ترمیم نسخه‌های خطی قدیم می‌پردازد؛ بخصوص که آستان علوی منابع و نسخه‌های خطی فراوانی دارد و این واحد چنین گنجینه‌ای را به پژوهشگران و علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. واحد میراث عمرانی به مطالعه و بررسی هندسه و ساختار گنبد، ضریح و صحن و سرای حرم مطهر امام علی(ع) و توسعه آن می‌پردازد.

او در پایان آورده است: مرکز خزانه اداره امور فکری و فرهنگی آستان علوی هم از قدیمی‌ترین مراکز مربوط به این اداره و شامل نسخه‌های خطی است و در آنجا نسخه‌هایی بی‌نظیر و نفیسی نگهداری می‌شود که در هیچ کتابخانه‌ای در جهان وجود ندارد که منسوب به امام علی(ع)، امام زین العابدین و سایر ائمه معصومین(علیهم السلام) است.

انتهای پیام
captcha