ناخدا نوروزی: ضعف انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید را داریم + صوت
کد خبر: 4087613
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
رزمندگان از دفاع مقدس می‌گویند/3

ناخدا نوروزی: ضعف انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید را داریم + صوت

عباس نوروزی، ناخدا یکم تکاور نیروی دریایی گفت: ما در زمینه انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید ضعیف عمل کرده‌ایم و بسیاری از جوانان نمی‌دانند که در جبهه‌های جنگ بر ما چه گذشت.

ایکنا به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت‌وگوهایی با رزمندگان کشور در طول جنگ تحمیلی انجام داده است. در بخش سوم این گفت‌وگوها با ناخدا یکم تکاور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، عباس نوروزی مصاحبه کرده‌ایم.

نوروزی در سال 1352 وارد ارتش و با شروع جنگ تحمیلی به منطقه خرمشهر اعزام شد و از مدافعان مقاومت خرمشهر بود. بعد از سقوط خرمشهر به بندرعباس رفت و مسئولیت تخریب و خنثی‌سازی را عهده‌دار شد. وی در عملیات آزادسازی خرمشهر، بیت‌المقدس و خیبر حضور داشت و از جانبازان هشت سال دفاع مقدس است.

ایکنا - آیا واژه «دفاع مقدس» را برای هشت سال جنگ تحمیلی مناسب می‌دانید؟

بله، ما نیتی برای حمله به کشوری نداشتیم اما بسیاری از کشورها عراق را تحریک کردند که با توجه به موقعیت ایران، بهترین زمان حمله است و ایران توانی برای دفاع ندارد. ما نیز از خاک‌، مردم و وطنمان دفاع کردیم. چون نیت حمله به کشوری وجود نداشت این دفاع را مقدس می‌دانستیم.

جوانان ما وقتی اعزام می‌شدند با دل پاک خود حضور پیدا می‌کردند و نیت آنها دفاع از کشور و دین خود بود. به همین دلیل دفاع ما مقدس بود و بسیار نام درستی برای این هشت سال جنگ تحمیلی انتخاب شده است.

ایکنا- از اینکه جوانی و بهترین سال‌های زندگی خود را در شرایط سخت جنگی گذراندید چه حسی دارید؟

اصلا پشیمان نیستم و چرا باید باشم؟ دفاع از کشور و مملکت پشیمانی ندارد و خیلی راضی هستم. اگر اتفاقات ناگوار و برخی کمبودها در زندگی وجود دارد ارتباطی با دفاع مقدس ندارد و از آن حضور ناراضی نیستیم. عملکرد ضعیف مدیران نباید باعث زیر سؤال رفتن دفاع مقدس شود. دفاع مقدس بسیار گرانقدر است.

ایکنا - دفاع مقدس چه دستاوردی برای ما داشته است؟

مهم‌ترین دستاورد جنگ ایستادگی ملت روی پای خود است. ما خودمان می‌دانستیم که وقتی جنگی به این صورت شروع می‌شود و این همه تجهیزات به طرف مقابل می‌دهند و از او پشتیبانی می‌کنند جنگ آسانی نیست ولی ما به تنهایی توانستیم روی پای خودمان بایستیم. بعد از جنگ بود که دانشمندان ما شروع به ساختن تجهیزات نظامی کردند تا از خودمان دفاع کنیم. در ابتدای راه کم و کسری‌های بسیاری داشتیم به همین دلیل آسیب هم دیدیم اما با همبستگی‌ای که وجود داشت دست خود را جلوی هیچ کشوری دراز نکردیم.

در سال 1365 وقتی موشک‌باران‌های عراق شروع شد ما یک عدد موشک هم نداشتیم تا جواب او را بدهیم اما الان تبدیل به یکی از ابرقدرت‌های موشکی شده‌ایم. این پیشرفت‌ها فقط در بخش نظامی نیست بلکه در بخش‌‌های دیگر علمی، پزشکی و مهندسی هم وجود دارد که همگی مرهون همان دفاع و ایستادن روی پای خود است.

تا پیش از جنگ حتی سیم‌خاردار هم وارد می‌کردیم و بعد از تحریم کشور همین سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند اما پیشرفت‌های علمی نشان داده است که ما توانستیم به بالاترین درجات دست پیدا کنیم.

ایکنا - آیا مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید منتقل شده است؟

رسانه‌های بیگانه خیلی با شدت در این زمینه عمل می‌کنند تا این مفاهیم به نسل جدید منتقل نشود. رهبر معظم انقلاب موضوعی را تحت عنوان شبیخون فرهنگی عنوان کردند که دشمن اکنون حمله فرهنگی نمی‌کند بلکه شبیخون فرهنگی می‌زند. ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم و فرهنگ دفاع مقدس را به گونه‌ای در جامعه پرورش دهیم تا جوانان و نوجوانان ما بدانند که در این هشت سال جنگ بر کشور چه گذشته است و چه کسانی حضور داشتند که با دست‌های خالی از این کشور دفاع کردند.

ما در زمینه انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید ضعیف عمل کرده‌ایم که وضعیت امروزمان این است. بسیاری از نسل جوان نمی‌دانند که در جبهه‌های جنگ بر ما چه گذشت. می‌شود در این زمینه قوی‌تر کار کرد و هنوز جای بسیاری برای کار کردن وجود دارد.

ایکنا - چه درس‌هایی از دفاع مقدس می‌آموزیم؟

دروس دفاع مقدس در قالب یک جمله نمی‌گنجد تا بیان شود. شجاعت و رشادت مردم کشورمان از درس‌های دفاع مقدس است. رزمنده‌ها بدون هیچ ترسی ایستادگی و از خودگذشتگی‌ کردند. ما در هشت سال دفاع مقدس با کمترین پشتیبانی‌ها مواجه بودیم اما هیچکس در این باب اظهارنظر نمی‌کرد و از کمبودها گله‌ای نداشت. ممکن است امروزه به دلیل هجمه رسانه‌‌ای که به هر نوعی از غرب بر ما می‌تازند اتفاقاتی برای افکار برخی افتاده باشد اما اینها گذرا است و می‌گذرد.

کد

ایکنا - وضعیت ما بعد از 42 سال از دفاع مقدس چگونه است؟

توقع بود دولت‌هایی که آمدند بر سرکار به گونه‌ای عمل می‌کردند که وقتی به دولت بعدی تحویل می‌دهند مشکلی وجود نداشته باشد. همه دولت‌ها مشکلات را بر گردن دولت قبلی خود می‌اندازند. سلیقه‌ها در همه جا گوناگون است ولی در اینجا صحبت از سلیقه نیست و بیشتر قدرت‌طلبی برخی است تا افراد خود به قدرت برسند اما واقعیت این است که می‌شد که وضعیت بهتر از این باشد.

ما تلاش می‌کنیم تا سمت ابر قدرت‌ها نرویم تا مثل گذشته به فرمان آنها باشیم اما بعضی‌ها دنبال آن بوده یا هستند که همان را ادامه دهند.

بی‌توجهی به بیت‌المال یکی از موضوعات امروز است. چگونه است که عده‌ای هر روز قوی‌تر و برخی هر روز ضعیف‌تر می‌شوند؟ اینها موضوعاتی است که آدمی را البته نه دلسرد بلکه دلگیر می‌کند.

ایکنا - سخن پایانی.

باید حوا‌سمان باشد که پیشکسوتان ما در پیچ و خم روزمرگی‌های زندگی فراموش نشوند. امروز فشار زندگی بسیار بالاست بسیاری ناراحت و غمگینند. بالاخره کسی نمی‌تواند منکر تأثیر مادیات در زندگی شود. مشکلات مسکن و اشتغال از عمده‌ترین معضلاتی است که همه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. باید به این موضوعات توجه ویژه کرد و برای رفع آنها کوشش کرد.

انتهای پیام
captcha