قیام حسینی انقلاب حق علیه باطل و خیر ضدّ شر بود + فیلم
کد خبر: 4085363
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد؛

قیام حسینی انقلاب حق علیه باطل و خیر ضدّ شر بود + فیلم

«زینب الملا السلطانی»، رئیس دانشگاه الزهرا(س) عراق با اشاره به ابعاد قیام امام حسین(ع) اظهار کرد: امام حسین(ع) متعلق به همه مسلمانان و حتی همه جهانیان و تمام بشریت است و قیام آن حضرت، نماد انقلاب حق علیه باطل و خیر بر ضدّ شر بود.

گفت‌وگوی ایکنا با رئیس دانشگاه الزهرا(س) ویزه خواهران در عراق

«زینب الملا السلطانی»، رئیس دانشگاه الزهرا(س) (ویژه خواهران) در عراق در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی ایکنا به کربلای معلا به مناسبت اربعین حسینی به موضوعاتی از جمله ضرورت الگوبرداری زنان مسلمان از مکتب عاشورا و حضرت زینب(س) و مواضع بزرگ بانوی کربلا در برابر یزیدیان زمان و دفاع او از حقانیت اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) در مجلس یزید پرداخت و در بخش دوم سخنان خود تاریخچه، برنامه‌ها و فعالیت‌های این دانشگاه را تبیین کرد که مشروح آن در ادامه می‌آید.

وی ابتدا ضمن تسلیت ایام اربعین گفت: همه می‌دانیم که کسی که از نظر ایمان، فکر، طاعت و عقیده برای خداوند خلوص نیت کامل داشته باشد، خداوند بهترین پاداش را به او خواهد داد؛ این مسئله برای یک انسان مؤمن، طبیعی است؛ حال درباره سرور جوانان بهشت و کسی که حضرت رسول(ص) درباره او می‌گوید: «حسین از من است و من از حسینم»، باید دید این مسئله چگونه صدق می‌کند.

امام حسین(ع)؛ احیاگر اسلام

زینب الملا سلطانی افزود: این حدیث از پیامبر(ص) بیانگر این است که امام حسین(ع)، یک نماد است و با وجود گذشت نسل‌ها و زمان‌ها قداست دارد و پس از آن‌که امویون و یزید خواستند اسلام و ارزش‌های آن را از بین ببرند، این دین به وسیله امام حسین(ع) احیاء شد.

وی گفت: امام حسین(ع) با رسالت و قیام جاودانه خود و با کمک خداوند توانست دین، اصول و ارزش‌های آن را احیا کند؛ بنابراین امام حسین(ع) مفهوم و نماد بزرگی است که متعلق به همه امت اسلام است نه یک نفر یا گروه و طایفه‌ای خاص؛ حسین(ع) متعلق به همه مسلمانان و حتی همه جهانیان و انسانیت است. زیرا او نماد انقلاب حق علیه باطل و خیر برضد شر است.

سلطانی تأکید کرد: او نماد کسی است که دین جدش، رسول الله(ص) را زنده کرد و این یک مسئله عادی و معمولی نیست؛ بلکه مسئله امت، اصول و ارزش‌ها، مسئله دین و میراث امت در طول زمان‌هاست.

دکتر زینب الملا سلطانی، رئیس دانشگاه الزهراء(س) ویژه خواهران در عراق

رئیس دانشگاه الزهرا(س) عراق همچنین تصریح کرد: امام حسین(ع)، تأثیر زیادی در خانواده‌های شیعی و مسلمان دارد و ما باید پیرو او باشیم و پیام ارزشمند و والای او را در جامعه محقق کنیم.

روشنگری حضرت زینب(س) در مجلس یزید

وی در ادامه با تبیین رشادت‌های حضرت زینب(س) پس از حادثه عاشورا گفت: مکتب حضرت زینب(س)، آن بزرگ بانوی کربلا که مواضع معروف و مشخصی در برابر ظالم‌ترین ظالمان و یزید بن معاویه ستمگر داشت، پیام امام حسین(ع) را به طور کامل ترسیم کرده است؛ او زنی بزرگ بود که تاریخ، شاهد حضورش(در صحنه کربلا) با مواضع شجاعانه علیه ظالمان امت و سرسخت‌ترین انسان‌ها بود.

زینب الملا سلطانی همچنین اظهار کرد: حضرت زینب(س) در کنار امام زمانش، حضرت امام حسین(ع) ایستاد و او را یاری کرد و این سخن حق را به زبان آورد که «فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لن تمحُو ذکرنا و لن تُمیتُ وَحْیَنا: (ای یزید) هر چه می‌توانی نقشه بکش و تلاش کن و بکوش، به خدا سوگند یاد ما محوشدنی نیست و وحیِ ما را هم نمی‌توانی از میان برداری»؛ بنابراین این نام و یاد، تا ابدالدهر باقی خواهد ماند.

امام حسین(ع)؛ صدای حق و انسانیت

وی گفت: حضرت زینب(س) مواضع روشن و قهرمانانه‌ای در حادثه کربلا داشت و سخن حق را گفت، در حدیث داریم که «اعظم الجهاد کلمة الحق عند سلطان جائر: برترین جهاد، گفتن سخن حق نزد پادشاهی ظالم است»، این حدیث را حضرت زینب(س)، عقیله بنی‌هاشم، در برابر ظالمان و مجالس ظلم گفت و تأکید کرد حسین(ع)، صدای انسانیت، حق، اسلام و صدای وحی برآمده از دین محمد(ص) است.

این بانوی عراقی ادامه داد: ظالمین برای حضرت زینب(س)، شرّ و مرگ را می‌خواستند؛ اما خداوند متعال خواست که دین حق را که همان دین محمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) و حسن و حسین(علیهما السلام) است، با خون امام حسین(ع) و صدای سرورمان، حضرت زینب(س) یاری کند.

وی تأکید کرد: بانو زینب(س) چیستی و اهداف و مفاهیم قیام امام حسین(ع) را به زنان به‌طور عام و برای زنان مسلمان به‌طور خاص منتقل کرد تا در زندگی، اخلاق، رفتار و موضع زینبی را که بر هر زن مسلمان و پیرو مکتب محمد و آل محمد(علهیم‌السلام) واجب است، در پیش گیرند؛ او برای زنان، راه رسیدن به جاودانگی، زندگی ابدی و بهشت را ترسیم کرد.

زینب الملا سلطانی در بخش پایانی این گفت‌وگو به فعالیت‌های دانشگاه الزهرا(س) کربلا پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه الزهرا(س) در کربلا که ویژه دختران است، دارای سه دانشکده داروسازی، فناوری بهداشتی و پزشکی در سه بخش اشعه ایکس و سونوگرافی، بخش بیهوشی و فیزیوتراپی است که در سال 2018 تأسیس شد.

قیام حسینی انقلاب حق علیه باطل و خیر بر ضدّ شر بود + فیلم

وی افزود: از سال 2019 دانشجویان در این دانشگاه پذیرفته شدند، ما سه مقطع داریم و در سال آینده با اضافه شدن مقطعی جدید؛ مراحل مختلف دانشگاه، چهار مقطع خواهد شد.

زینب الملا سلطانی تصریح کرد: تعداد دانشجویان این دانشگاه در همه رشته‌ها 2 هزار و هشتصد و شصت نفر است، این دانشگاه در راستای این دیدگاه آستان مقدس حسینی که بانوان از نظر تخصص‌های علمی در کادرهای پزشکی مؤسسات خصوصی و دولتی کمبودهایی دارند، تأسیس شد.

این بانوی عراقی بیان کرد: این دیدگاه سبب شد که ضرورت تأسیس دانشگاهی ویژه بانوان در عراق به چشم آید و بسیاری از خانواده‌ها هم ترجیح دهند که دخترانشان در چنین دانشگاهی تحصیل کنند تا به خوبی رشد و پرورش یابند.

نشر مکتب عاشورا؛ اولویت دانشگاه الزهرا(س) کربلا

وی همچنین گفت: این دانشگاه آزمایشگاه‌های علمی و بسیار پیشرفته و مجهزی دارد که وابسته به آستان حسینی است و از حمایت ویژه شیخ عبدالمهدی کربلایی، تولیت این آستان برخوردار است و او همواره بر تربیت نسلی از دختران آگاه و متخصص از نظر علمی تأکید دارد که در آینده مادرانی نمونه باشند که بتوانند نسل‌های خوب، متفکر و سالمی در همه زمینه‌ها پرورش دهند.

سلطانی تأکید کرد: این دانشگاه به جنبه علمی، تربیتی و اخلاقی بانوان توجه دارد تا در آینده مادرانی الگو باشند که مکتب و پیام امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) را به نسل‌های آینده منتقل و به این اسوه بزرگ و بانوی الگو و نمونه برای زنان و دخترانمان اقتدا کنند.

وی یادآور شد: این دانشگاه تلاش می‌کند که دانشجویانی که مادران آینده هستند، مادرانی در خط بانوی بزرگوارمان، حضرت زهرا(س) و دخترش حضرت زینب(س)، پیام‌‌رسان و رسانه‌ قدرتمند و آگاه کربلا باشند که با موضع شجاعانه خود در مقابل یزید زمان و طاغی‌ترین طاغیان از بنی‌امیه ایستاد.

گفت‌وگو: جواد پارسامهر

ترجمه: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha