ارائه آموزش‌های مجازی آشنایی با آبله میمونی و راه‌های پیشگیری
کد خبر: 4078694
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

ارائه آموزش‌های مجازی آشنایی با آبله میمونی و راه‌های پیشگیری

برای آشنایی با بیماری آبله میمونی و نحوه پیشگیری، شناسایی و مراقبت در صورت ابتلا به این بیماری «دوره آموزشی آشنایی با بیماری آبله میمونی و راه‌های پیشگیری از آن» را از طریق سایت آموزش‌های همگانی هلال احمر بیاموزیم.

دوره آموزشی آشنایی با بیماری آبله میمونی و راه‌های پیشگیری از آن + لینک دوره

به گزارش ایکنا، پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت شب گذشته 25 مردادماه از مشاهده اولین مورد آبله میمونی در کشور خبر داد و اعلام کرد: «شناسایی این مورد با همکاری بیمار که یک بانوی ۳۴ ساله است و خانواده او از طریق مشاهده ضایعات پوستی بیمار، صورت گرفته است؛ بیمار که در اهواز سکونت دارد، بلافاصله قرنطینه شده و با تأیید آزمایش‌های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری خود در منزل است.

وی با تأکید بر اینکه آبله میمونی، کشندگی بالایی ندارد و قابل درمان است، گفت: افرادی که در گذشته دور واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدود  قابل توجهی نسبت به این بیماری مصونیت خواهند داشت.»

اگرچه مدت‌هاست که شیوع آبله میمونی در برخی از کشورها به ویژه کشورهای آفریقایی اعلام شده، اما این اولین بار است که به صورت رسمی وجود این بیماری در ایران تأیید می‌شود.

البته متخصصان از همان ابتدا اعلام کردند این بیماری همانند کووید 19 قابلیت تبدیل شدن به یک اپیدمی جهانی را ندارد و از سوی دیگر قابل درمان بوده و کشندگی بالایی نیز ندارد و با توجه به اینکه داروهایی برای درمان این بیماری در دسترس است و واکسن آبله نیز ایمنی و محافظت در برابر ویروس آبله میمون ایجاد می‌کند، نباید نگرانی زیادی بابت آن در جهان ایجاد شود.

با این حال همیشه عقل حکم می‌کند آگاهی خود را برای پیشگیری از هر نوع بیماری بالا برده و در خصوص بیماری‌های مطرح در جامعه اطلاعات لازم را کسب کنیم. در همین خصوص «دوره آموزشی آشنایی با بیماری آبله میمونی و راه‌های پیشگیری از آن» توسط جمعیت هلال احمر به صورت مجازی ارائه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه https://learn.khadem.ir/course/33325 این دوره آموزشی را مطالعه و پس از پشت سر گذاشتن آزمون این دوره مدرک این دوره آموزشی را دریافت کنند.

در خصوص بیماری آبله میمونی، منشأ این بیماری، راه‌‌های انتقال آن، روش‌های پیشگیری و درمان آن و ... یکی از بهترین منابع موجود، فایلی آموزشی است که جمعیت هلال احمر کشور تدوین کرده و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده است.

در مقدمه این بسته آموزشی در خصوص بیماری آبله میمونی آمده است:

ویروس آبله میمونی که نخست در سال ۱۹۵۸ در یک میمون شناسایی شده بود، در سال ۱۹۷۰ در یک انسان در جمهوری دموکراتیک کنگو دیده شد. این ویروس در طول سال‌ها در ۱۱ کشور آفریقایی گسترش یافته و در سال ۲۰۰۳ برای نخستین بار خارج از این قاره، در آمریکا به ثبت رسید. همچنین این ویروس در طول سال‌های ۲۰۱۸ در انگلستان و اسرائیل، سال ۲۰۱۹ در سنگاپور و سال گذشته نیز در آمریکا برخی از افراد که به کشورهای آفریقایی سفر کرده بودند، دیده شد. در اثر بروز این ویروس که به دو دسته کنگویی و آفریقای غربی در سال ۲۰۱۷ در نیجریه شیوع گسترده داشت، حدود ۲۰۰ نفر به این ویروس مبتلا شدند و سه نفر از این افراد نیز جان خود را از دست داد. نوع کنگویی این ویروس حدود ۱۰ درصد دارای خطر مرگ بوده اما نوع آفریقای غربی آن این میزان را به ۵۰ درصد می‌رساند.

آبله میمونی که از حیوان به انسان سرایت کرده و به ندرت از انسان به انسان سرایت می‌کند، دارای علایمی مانند تب و تاول است. این ویروس که اخیراً در نوامبر ۲۰۲۱ در آمریکا دیده شده بود، مجدداً هفتم می در انگلیس در فردی که به نیجریه سفر کرده بود، دیده شد. شمار مبتلایان در هجدهم مه در این کشور به ۹ نفر رسیده است. بنا به اعلام آژانس امنیت بهداشتی انگلستان، موارد جدید ابتلا، سفری به کشورهای آفریقایی نداشته‌اند و احتمالاً از فردی مبتلا به آنها منتقل شده است. همچنین تاکنون در اسپانیا هفت مورد و در ایتالیا و سوئد نیز در هرکدام یک مورد شناسایی شده است. در این راستا در مونترال کانادا نیز ۱۷ مورد مشکوک مبتلا به این ویروس ثبت شده است. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، واکسن‌های ویروس آبله میمونی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری تا میزان ۸۵ درصد مؤثر هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند سایر متن آموزشی را از طریق سایت https://learn.khadem.ir جمعیت هلال احمر دریافت کنند.

انتهای پیام
captcha