تازه ترین خبرها از پروژه‌های عمرانی حرم مطهر رضوی
کد خبر: 4077874
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰

تازه ترین خبرها از پروژه‌های عمرانی حرم مطهر رضوی

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گزارشی از پروژه‌های عمرانی در حال اجرا در این آستان مقدس را ارائه کرد.

تازه ترین خبرها از پروژه‌های عمرانی حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، خلیل‌الله کاظمی، رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در نشستی که پس از بازدید اهالی رسانه از پروژه‌های فنی و عمرانی حرم مطهر برگزار شد، اظهار کرد: مساحت فضای حرم مطهر رضوی تا پیش از انقلاب اسلامی، در فضایی به شعاع 320متر مربع تعریف شده بود اما به برکت انقلاب، امروز فضای حرم مطهر رضوی و حریم آن بالغ بر 1100 متر مربع است که بیش از 50درصد آن به فضاهای مسقف زیارتی اختصاص پیدا کرده است.

تلاش برای تامین آرامش و رفاه زائران

وی در ادامه حفاظت و صیانت از هنرهای اسلامی به کار رفته در حرم مطهر رضوی و همچنین ایجاد آرامش و رفاه برای زائران را از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر امام رضا(ع) برشمرد و گفت: نگهداری از تاسیسات حرم مطهر از جمله ۳۵ موتورخانه اصلی و فرعی که برای تامین سرمایش و گرمایش رواق‌ها و سایر اماکن استفاده می‌شود یکی از خدمات این سازمان است و در کنار آن، اقداماتی همچون بهره‌گیری از هنرهایی همچون کاشی‌کاری و گچ‌کاری در انجام تزئینات صحن‌ها و رواق ها، افزودن فضاهای خدماتی و رفاهی داخل حرم به فضاهای زیارتی، تاسیس پله برقی و وضوخانه در رواق دارالولایه، از دیگر اقدامات این سازمان برایی ایجاد آرامش و رفاه حال زائران به شمار می‌رود.

تکمیل موزه جامع امام رضا(ع) تا 1406

کاظمی با اشاره موزه جامع امام رضا(ع) گفت: این پروژه عظیم و مهم فرهنگی، 65 هزار متر مربع وسعت دارد و طبق برنامه‌ریزی در سال 1406 به بهره‌برداری خواهد رسید. 
وی تصریح کرد: پس از تکمیل این پروژه، آثار کهن و گرانبهاء به نمایش درآمده در موزه قرآن و موزه مرکزی،به موزه جامع امام رضا(ع) منتقل می‌شود و علاو بر این سایر اشیاء تاریخی و گرانبها که به دلیل نبود فضای کافی در خزانه نگهداری می‌شود هم در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.

صحن جمهوری اسلامی مسقف می‌شود

وی در خصوص پروژه پیش‌بینی شده برای اجرا در صحن جمهوری اسلامی، گفت: مطالعات طرح مسقف شدن صحن جمهوری اسلامی و تبدیل آن به رواق سرپوشیده به عنوان فضای زیارتی ویژه زائران امام رئوف(ع) انجام شده و انشاءالله در سال جاری وارد فاز اجرای و عملیاتی آن خواهیم شد.

سه پروژه در صحن پیامبر اعظم(ص)

وی افزود: سه پروژه تعویض سنگ‌فرش‌ها، مسقف‌سازی بخش میانی و نورپردازی صحن پیامبر اعظم(ص) در دستور کار سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی قرار دارد و علاوه بر آن تقویت روشنایی صحن‌های کوثر، جمهوری اسلامی و پیامبر اعظم(ص) نیز به زودی انجام خواهد شد.

پروژه روشنایی و نورپردازی حرم مطهر

کاظمی ادامه داد: با هدف ارتقاء سطح روشنایی حرم مطهر، اجرای طرح روشنایی و نورپردازی ویژه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: علاوه بر ارتقاء روشنایی عمومی در صحن ها و فضاهای غیرمسقف حرم مطهر، به روزرسانی سیستم های روشنایی و زیرساخت ها به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی، هدف مهم اجرای این پروژه است. 

پروژه زیرسطحی شیخ بهایی با 43 هزار مترمربع زیربنا

وی به پروژه توسعه زیرسطحی بست شیخ بهائی اشاره و اظهار کرد: این پروژه در حدفاصل صحن غدیر و قدس با زیربنای 43 هزار متر مربع و با هدف افزایش فضای زیارتی سرپوشیده و اتصال به رواق های زیرسطحی مجموعه سرداب و مدفن در حال اجراست که شامل رواق زیرسطحی به مساحت 8 هزار مترمربع، وضوخانه و سرویس بهداشتی، و قبور طبقاتی خواهد بود.

افزایش خدمات عمومی با اجرای پروژه میدان ضلع قبله

کاظمی در خصوص پروژه‌ میدان ضلع قبله گفت: این پروژه با هدف ساماندهی مسیر تشرف زائران از ورودی‌های اصلی، افزایش فضای زیارتی، تامین پارکینگ عمومی در ترازهای زیرسطحی، هماهنگ شدن طرح ایستگاه  قطار شهری با میدان شهدا و تامین ایستگاه های حمل و نقل عمومی به زودی آغاز خواهد شد.

کاظمی‌ همچنین به پروژه نمای ضلع قبله، حدفاصل ورودی‌های باب الجواد(ع) و باب الرضا(ع) اشاره کرد و افزود: این پروژه با هدف توسعه فضاهای خدماتی و نماسازی متناسب با معماری حرم مطهر رضوی آغاز شده و تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: پروژه هم‌پیوندی عرصه مقابل صحن غدیر با ره‌باغ آیت الله طبسی نیز با اهدافی همچون رفع محدودیت تردد در عرصه مقابل صحن و ساماندهی آشفتگی تردد اجرایی شده است که مساحت آن 9 هزار متر مربع است که و شامل گودبرداری و اجرای سازه، اجرای سنگ فرش، ایجاد فضای سبز و اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی خواهد بود.

وی اجرای سنگ‌فرش در حدفاصل بست‌های طبرسی و شیرازی را یکی دیگر از پروژه‌های سازمان فنی و نگه‌‌داری حرم مطهر رضوی برشمرد که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

تعویض سنگ‌فرش‌ها و بازطراحی سقاخانه صحن انقلاب

وی همچنین گزارشی از پروژه تعویض سنگ‌فرش صحن انقلاب ارائه کرد و گفت: با توجه اتمام عمر مفید سنگ‌فرش‌های سنگ انقلاب و نفوذ آب باران به رواق زیرسطحی دارالحجه که منجر آسیب دیدن تزئینات آن خواهد شد، تعویض سنگ فرش‌های صحن انقلاب اسلامی عملیاتی شد که بخش نخست آن در ضلع غربی صحن در حال انجام است و علاو بر این طراحی مجدد سقاخانه، مقرنس ایوان‌ها و نورپردازی هشتی‌ها نیمه طبقه نیز انجام می‌شود.

المان جدید ورودی رواق دارالحجه در حرم امام رضا(ع)

کاظمی بیان کرد: عملیات احداث المان جدید ورودی رواق دارالحجه متناسب با معماری اسلامی توسط سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی از چند ماه قبل آغاز شد و به تازگی به پایان رسیده است.

وی گفت: طراحی و ساخت المان قدیمی ورودی رواق دارالحجه به دلیل هم‌خوانی نداشتن با نماهای اطراف آن همچون ایوان نقاره‌خانه و ایوان ساعت، نمای ورودی صحن آزادی و صحن جمهوری و معماری مهمانسرای حضرت رضا(ع) نیازمند تغییر بود

مرمت گنبد مسجد گوهرشاد

کاظمی تکمیل و مرمت گنبد مسجد گوهرشاد را از دیگر پروژه های عمرانی در دست اجرا عنوان کرد و افزود: این پروژه با هدف اصلاح آسیب ها، ترمیم جداشدگی کاشی از جداره، اصلاح وضعیت ترک ها و رسوب زدایی کاشی های گنبد این مسجد تاریخی اجرایی شده و تا پایان سال جاری به سرانجام خواهد رسید.

طراحی کتبیه خط برای رواق‌ها

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در ادامه گفت: یکی دیگر از پروژه‌ها، طراحی کتیبه خط های رواق هاست که در رواق های دارالولایه، دارالخلاص، راهرو خالصی و صحن انقلاب اسلامی اجرا می شود. کاظمی افزود: کتیبه خط های طراحی شده برای این رواق ها حدود 300 متر است 70 متر آن نصب شده و باقی آن نیز در حال اجراست.

راه‌اندازی 13 اتاق تشرف و ساماندهی 5 هزار مترمربع از بام‌ها

وی ادامه داد: ایجاد فضای کتابخوانی در رواق‌ها با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، راه‌اندازی 13 اتاق تشرف ویژه خواهران برای امانت دادن چادر، نوسازی تابلوهای راهنما در تمامی اماکن متبرکه، طلاکاری و نقره‌کاری 14 درب سنتی، ساماندهی و زیباسازی بیش از 5 هزار متر مربع از بام‌ها و... از دیگر پروژه‌های در حال اجرای سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی است.

یکسان‌سازی 389 تابلوی اطلاع رسانی و راهنمای زائر

ساماندهی تابلوهای اطلاع رسانی و راهنمای زائر، دیگر پروژه‌ای بود که کاظمی به آن اشاره و تصریح کرد: در این راستا 389 تابلوی اطلاع‌رسانی و 16 تابلوی اذن ورود ساماندهی خواهد شد و با ویژگی‌هایی همچون هماهنگ کردن چیدمان آنها با معماری حرم مطهر، طراحی فونت و استفاده از علائم تصویری ویژه همراه خواهد بود.

طراحی المان‌های مناسب برای گیت‌های گام به جلو

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی به طراحی المان برای گیت‌های هدایت که قبل از ورودی های اصلی حرم مطهر ایجاد شده اشاره و اظهار کرد: زیباسازی این گیت‌ها که گیت های گام به جلو نام دارد، در دستور کار قرار گرفته تا با فضای معماری اسلامی حرم مطهر تناسب داشته باشد. به گفته کاظمی، به این منظور 13 اِلمان گیت گام به جلو در حال طراحی و ساخت است که تا 8 ماه آینده تکمیل و نصب خواهند شد.

افزایش 1100 ظرفیت پارک و هوشمندسازی پارکینگ‌های زیرگذر

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی همچنین گزارشی درباره وضعیت پارکینگ‌های حرم مطهر ارائه و تصریح کرد: پارکینگ‌های زیرگذر حرم مطهر به جزء پارکینگ ویژه خدام، دارای بیش از 2400 ظرفیت پارک خودرو است که با دستور اخیر تولیت معزز آستان قدس رضوی، تمامی این ظرفیت صرفا در اختیار زائران عزیز قرار گرفته است. کاظمی همچنین گفت: در حال حاضر هوشمندسازی پارکینگ‌های زیرگذر حرم مطهر رضوی را در دستور کار داریم که یکی از مزیت‌های آن، ارائه لحظه‌ای اطلاعات در خصوص وضعیت خالی یا پر بودن آن هاست که زائران بزرگوار را برای مراجعه به پارکینگ‌ها راهنمایی خواهد کرد.

کاظمی با اشاره به برنامه بلند مدت پیش بینی شده برای تبدیل پارکینگ های زیرگذر حرم مطهر رضوی به رواق زیر سطحی گفت: پس از تکمیل پروژه ضلع قبله که در سه سطح اجرایی خواهد شد و شامل پارکینگ عمومی با ظرفیت 2400 جای پارک، پارانه اتوبوس و تاکسی و همچنین زیرگذر متصل به حرم مطهر می باشد، اقدامات لازم برای تبدیل پارکینگ های فعلی زیرگذر به رواق زیرسطحی انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha