همایش «خبرنگار حسینی، رسانه عاشورایی» در شهرکرد برگزار شد
کد خبر: 4077300
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
به‌مناسبت روز خبرنگار

همایش «خبرنگار حسینی، رسانه عاشورایی» در شهرکرد برگزار شد

همایش روز خبرنگار با عنوان «خبرنگار حسینی، رسانه عاشورایی» با حضور فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم چهارمحال‌وبختیاری، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان، رئیس صدا و سیمای جهانبین، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات صدا و سیما برگزار شد.

همایش خبرنگار حسینی، رسانه عاشورایی در شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، همایش روز خبرنگار با عنوان «خبرنگار حسینی، رسانه عاشورایی» ۱۹ مردادماه با حضور فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان، رئیس صدا و سیمای جهانبین، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات صدا و سیما برگزار و جمعی از خبرنگاران استان تجلیل شدند.

سردار علی‌محمد اکبری، فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) در این نشست با تسلیت عاشورای حسینی و سالگرد شهادت امام سجاد(ع) و نیز گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدا به‌ویژه شهدای خبرنگار، اظهار کرد: تا سال ۷۷ جای یک روز با نام خبرنگار در تقویم کشور خالی بود که به برکت شهادت شهید صارمی این کار ارزشمند انجام شد تا هر ساله به این مناسبت از جامعه بسیار تأثیرگذار رسانه تجلیل شود.

قلم خبرنگار؛ مشخص کننده مرز حق و باطل

وی با ذکر اینکه ماندگاری واقعه عاشورا و انتقال حقانیت این واقعه عظیم محقق نمی‌شد مگر با خبررسانی و تبیین، ادامه داد: امروز نیز قلم خبرنگاران مرز میان حق و باطل را مشخص می‌کند و بسیار تأثیرگذار است.

اکبری در بیان اهمیت رسانه و خبرنگار، تصریح کرد: جعل اخبار و حوادث باعث شهادت امام حسین(ع) و یاران صدیق ایشان و همین جعل در روایتگری و نرساندن اخبار صحیح باعث خانه‌نشینی امام علی(ع) شد.

وی تأکید کرد: انتقال صحیح اخبار و پیام‌های امام خمینی(ره) در بحبوحه سرنگونی رژیم طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی مصداقی از تأثیرگذاری و قدرت رسالت خبرنگاری است که این اطلاع‌رسانی صحیح و به‌جا و به‌موقع از مطالبات و پیام‌های امام(ره) به مریدان ایشان سبب پیروزی انقلاب شد.

اکبری با اشاره به جنگ روانی دشمن علیه انقلاب با استفاده از ابزار رسانه و خبر، بیان کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه این رسالت را دارند که در راستای خنثی ساختن این دست اخبار جعلی دشمن با روشنگری و تبیین حقایق، تلاش کنند و اخبار مسموم و نادرست را از اذهان عمومی پاک کنند.

فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) با تقدیر از تلاش اصحاب رسانه در پوشش کامل و جامع اخبار مربوط به کنگره ملی ۱۱ هزار شهید عشایر کشور در استان، گفت: به مدد رسانه‌های استان این کنگره ملی بازتاب بسیار خوبی در سطح کشور داشت و مورد توجه عموم قرار گرفت.

جهاد تبیین؛ روایتگری صحیح حقایق

اکبری جهاد تبیین را ناظر به روایت‌گری و تحلیل صحیح حقایق دانست و توضیح داد: البته جهاد تبیین فقط در حوزه وظایف رسانه‌ها نیست بلکه آحاد جامعه در قبال آن مسئولند و هر فردی می‌تواند قلم بزند یا بگوید و روشنگری کند، وظیفه بیشتری دارد تا دستاوردهای انقلاب اسلامی تحریف نشوند؛ نسل جدید که انقلاب و دفاع مقدس را درک نکرده‌اند ممکن است این تحریف‌ها را باور کنند.

وی خبرنگاران را مطالبه‌گران دلسوز مردم خواند و گفت: اهالی رسانه دلسوزانه به انتقال مطالبات مردمی به مسئولان می‌پردازند و اگر یک خبرنگار خود را چشم بینای مردم در حق‌بینی، حق‌گویی و حق‌شناسی بداند قطعاً در این راستا تلاش خواهد کرد.

اکبری گفت: امروز امپراتوری رسانه در اختیار جبهه دشمن است و برای ایستادن در برابر این جبهه باطل نیازمند خبرنگاران جهادی هستیم که ایثار و مقاومت کنند. باید قدرت پوشالی رسانه دشمن برای مردم تبیین و حق از باطل جداسازی شود.

شباهت‌ رسالت خبرنگاران و نقش زینب(س)

در ادامه، سیدامان‌الله حسینی‌صدر، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) با اشاره به مأموریت دادن امام حسین(ع) به حضرت زینب(س) مبنی بر انتقال اخبار واقعه دشت کربلا، اظهار کرد: ایشان به خواهرشان فرمودند شما رسالت دارید که در کاروان بمانید و از فرزندم علی(ع) مراقبت کنید و پیام را از امام معصوم(ع) بگیرید و انتقال بدهید.

وی با ذکر اینکه حضرت زینب(س) به اندازه تمام رسانه‌های تاریخ این مأموریت را انجام داد، افرود: افشاگری جنایت‌های دشمن، آشکار ساختن حقیقت، بصیرت‌افزایی و تبیین صحنه‌های غم‌انگیزی که بر امام حسین(ع) از کوفه تا کربلا و سپس بازگشت کاروان کربلا به شام و مدینه گذشت در ذیل مأموریت سخت و کلان این بانوی بزرگوار قرار داشت.

حسینی‌صدر تأکید کرد: ایمان، صداقت، اخلاص و مقابله با دنیا، تقابل با لجاجت و پیگیری حق، مطالبی است که دانشمندان غیرمسلمان از واقعه کربلا آموخته و بیان کرده‌اند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان در تشریح شباهت خبرنگاری به رسالت حضرت زینب(س)، گفت: پیام‌رسانی و بصیرت‌افزایی دو ویژگی رسالت این بانوی بزرگوار بعد از واقعه عاشوراست، که ‌ایشان ضمن آگاهی‌بخشی به افکار عمومی، مردم را از روی ایمان، اخلاص و وظیفه تحت‌تأثیر قرار می‌دادند و جهادی عمل می‌کردند.

حسینی‌صدر مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها را مقابله با هجمه دشمنان انقلاب اسلامی و به تعبیر مقام معظم رهبری، ناتوی رسانه‌ای علیه مبانی انقلاب اسلامی دانست و گفت: رسانه‌ها باید پیام نظام اسلامی و پیام امامین انقلاب را همانند حضرت زینب(س) به دنیا برسانند.

وی با اشاره به اقدام به‌جا و به‌موقع نسبت به انتقال و تبیین حقایق عاشورا، گفت: رسانه‌های ما نیز باید به‌موقع اقدام کنند و نقد منصفانه داشته باشند، آنان باید همه حقایق را بیان کرده و زوایای کارها را مشخص نمایند.

جهاد تبیین؛ جهاد رسانه‌‌ای در جبهه انقلاب اسلامی

‌یوسف افشاری‌نیا، مدیرکل صدا و سیمای چهارمحال‌وبختیاری نیز در این نشست با اشاره به مقوله جهاد تبیین در گفتمان مقام معظم رهبری به‌ویژه در یکی دو سال اخیر، اظهار کرد: این فریضه جهت‌گیری و رسالت رسانه انقلابی در جبهه خودی را مشخص می‌کند و جهاد تبیین را باید جهاد رسانه‌ای در جبهه انقلاب اسلامی بنامیم.

وی با ذکر اینکه جهاد تبیین فرصتی برای افراد توانمند صاحب رسانه و تریبون است، ادامه داد: این افراد از ظرفیت رسانه می‌توانند جهت تبیین اندیشه‌های امامین انقلاب و نیز آرمان‌ها و اصول نظام اسلامی بهره بگیرند و در جبهه مقابل جنگ ترکیبی و جنگ روایت‌ها وارد جنگ و جهاد شوند.

افشاری‌نیا گفت: ما به عنوان اصحاب رسانه و فعالان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی با شناختی که نسبت به ظرفیت‌های خود داریم باید بپذیریم که جهادگران عرصه تبیین و روشنگری هستیم. تمام کسانی که می‌توانند با زبان و بیان و قلم خود کار کنند در این عرصه رسالت دارند.

وی در خصوص مؤلفه‌های جهاد تبیین با استناد به دیدگاه مقام معظم رهبری، گفت: رعایت جلوه‌های خبری و جنبه زیبایی‌شناختی خبر یکی از مؤلفه‌های تبیین است لذا پرداخت هنرمندانه موضوع باید مورد توجه اهالی رسانه باشد. عامل دوم نیز ناظر به اعتقاد و التزام و تعهد در کار و عزم جزم برای مجاهده و تلاش است.

افشاری‌نیا ادامه داد: جهادی بودن و حضور با قدرت در عرصه و به دور از حضور ذلیلانه و عدالت‌خواهی فعالان رسانه‌ای در جهاد تبیین از دیگر مؤلفه‌های تبیین هستند که امید است همگی عاملان واقعی در این عرصه مهم باشیم.

بیان نظرات و پیشنهادات و مشکلات از سوی نمایندگان اصحاب رسانه و مطبوعات، اهدای لوح تقدیر به خبرنگاران حاضر در همایش و امضای میثاق‌نامه همایش «خبرنگاران حسینی، رسانه‌ عاشورایی» از دیگر بخش‌های این نشست بود.

انتهای پیام
captcha