حفظ قرآن در سایه پُرمهر پدر
کد خبر: 4077261
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۴

حفظ قرآن در سایه پُرمهر پدر

یک حافظ لرستانی با اشاره به نقش اصلی پدرش در علاقه‌مند شدنش به حفظ قرآن، گفت: پدرم در اقامه نماز بعد از حمد، سوره‌هایی که من حفظ کرده بودم را می‌خواند و به این شیوه من علاقه‌مند به حفظ سوره‌های قرآن شدم.

قرآنمحبوبه امینی‌تاری، حافظ قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به نقش مهم خانواده در روی آوردن فرزندان به قرآن و مباحث مذهبی، اظهار کرد: در همان دوران کودکی با توجه به ریشه مذهبی خانوادگی علاقه‌مند به حفظ قرآن کریم بودم و در این بین پدر و مادرم مشوق من بودند.

وی با اشاره به اینکه پدرم در همان دوران کودکی سوره‌های کوتاه قرآن را به من یاد می‎داد و من نیز آن سوره‌ها را حفظ می‌کردم، ادامه داد: پدرم در نماز بعد از حمد، سوره‌هایی که من حفظ کرده بودم را می‌خواند و این امر نیز در راستای آموزش من بود و سبب تشویق من به حفظ قرآن شد.

امینی‌تاری با اشاره به حفظ سوره‌های کوتاه جزء ۳۰ قرآن در همان دوران دانش‌آموزی، ادامه داد: در دهه ۸۰ مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی به این شکل گسترده نبود و عمدتاً حفظ قرآن به شکل شخصی و در خانه انجام می‌شد.

این حافظ قرآن کریم با تأکید بر اینکه حفظ قرآن باید به شکل مستمر و متناوب بوده و انسان همواره با قرآن انس داشته باشد، گفت: در دوران دبیرستان اوج فعالیت‌های قرآنی و مذهبی من بود، به‌طوری که با تشویق معلمان و پدر در مسابقات حفظ قرآن شرکت کرده و بارها در مراحل استانی حائز رتبه‌های متفاوت از جمله رتبه دوم مسابقات کشوری دانشگاه آزاد سال ۹۸، رتبه کشوری مسابقات قرآن کارکنان و اساتید دانشگاه‌ها شدم.

وی با اشاره به اینکه در دوران دانشجویی نیز فعالیت‌های قرآنی خود را ادامه دادم، یادآور شد: در سال‌های ۸۱ و ۸۲ در مسابقات قرآن بسیج دانشجویی حائز رتبه دوم شدم و به یک معنا دوران دبیرستان دوران حفظ تخصصی قرآن برای ما قلمداد می‌شد.

امینی‌تاری با اشاره به اینکه برای حفظ قرآن در آن زمان در هیچ مؤسسه یا نهادی آموزش ندیدم و عمدتاً با تلاش خود حافظ قرآن شدم، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به کثرت مؤسسات قرآنی از ظرفیت اساتیدی چون نیلوفر سپهوند و مؤسسه حفظ قرآن استاد حسین‌علی قائدرحمت برای مرور محفوظات قرآنی و بهتر شدن تجوید و قرائت قرآن استفاده می‌کنم.

این حافظ قرآن کریم با اشاره به اینکه استان لرستان چه از لحاظ مربیان قرآن و چه از لحاظ افراد علاقه‌مند به قرآن غنی است، بیان کرد: در این استان مؤسسات قرآنی به‌طور پراکنده وجود دارد اما اطلاع‌رسانی و جذب مؤسسات قرآن به دلیل مشکلاتی که دارند، کم است.

وی با تأکید بر لزوم معرفی مؤسسات قرآن و تقویت آنان توسط مسئولان و دست‌اندرکاران امر قرآن، اضافه کرد: کلاس‌های قرآنی باید دارای مشوق‌ها و جاذبه‌های خاص بوده و به عموم جامعه معرفی شوند که در این راستا نیازمند تبلیغات گسترده هستیم.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه امروزه برای کلاس‌هایی چون موسیقی، شنا و دیگر کلاس‌ها تبلیغات زیاد است، اما در امر قرآن تبلیغات کم است، اضافه کرد: برنامه‌ها، کلاس‌ها و مسابقات مؤسسات قرآنی باید در رده‌های سنی متفاوت برای اقشار مختلف برگزار شود.

امینی‌تاری با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم قرآن در جامعه نمود پیدا کند باید مؤسسات قرآنی از لحاظ مادی و معنوی تقویت شوند، ادامه داد: باید در همان دوران کودکی آموزش قرآن به‌طور تخصصی در بین دانش‌آموزان نهادینه شود.

این بانوی حافظ قرآن لرستانی با اشاره به اینکه تمام آیات قرآن باعث آرامش روحی و روانی انسان می‌شود، تصریح کرد: آیه‌های بشارت تا آیه‌های انذار برای مراقبت نفس انسان هر کدام دارای آرامش روحی و روانی است اما در این بین با آیه ۵۳ سوره زمر با عنوان «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» به این معنا که خداوند متعال می‌فرماید: «انسان‌ها و حتی کسانی که گناه کرده‌اید هیچ‌گاه از رحمت خدا ناامید نشوید» را دوست دارم.

انتهای پیام
captcha