حوزه تشکیل و تحکیم خانواده به مدیران جهادی جان‌برکف نیاز دارد
کد خبر: 4075157
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

حوزه تشکیل و تحکیم خانواده به مدیران جهادی جان‌برکف نیاز دارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه تشکیل و تحکیم خانواده، نیازمند مدیران جهادی جان‌برکف است تا با اقدامات آن‌ها، جوانان به سمت ازدواج و فرزندآوری سوق داده شوند.

فاطمه محمدبیگی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست علمی - تخصصی «نقش سیاستگذاری و سیاستگذاران در ایجاد بسترهای مناسب برای تسهیل آشنایی و ازدواج موفق جوانان به شیوه‌های به‌روز» امروز، ۱۰ مردادماه با حضور فاطمه محمدبیگی، رئیس کمیته و فراکسیون جمعیت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، الهام آب‌نیکی، دکترای مشاوره و مشاور کمیسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی، سحر منصوری، پزشک و مشاور کمیسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی و زهرا نقی‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) در محل ساختمان اندیشکده بانوان جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، زهرا نقی‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) اظهار کرد: امیدواریم برنامه امروز کمک کند تا بتوانیم قدمی مؤثر در جهت دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی بانوان جامعه و ایجاد بستر لازم برای دختران در راستای ازدواج موفق برداشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، افزود: با توجه به اینکه جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) مانند چارت تمام واحدهای جهاددانشگاهی در ذیل معاونت‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و تجاری‌سازی فعالیت می‌کند، طی دو سال گذشته که بنده افتخار داشتم تا در خدمت دوستان و همکاران در واحد الزهرا(س) باشم، با تلاشی که همکاران در این واحد داشتند، سعی کردیم تا تمامی فعالیت‌های این واحد در حوزه زنان متمرکز شود؛ چراکه واحد الزهرا(س) تنها واحد دانشگاهی است که فعالیت ویژه در حوزه زنان و دختران دارد.

نقی‌زاده بیان کرد: فعالیت‌های این واحد در حوزه فرهنگی در بخش دانشگاهی انجام می‌شود. در حوزه فعالیت‌های آموزشی نیز واحد الزهرا(س) در سه حوزه فعالیت‌های تخصصی مهارت‌محور، مرکز کارآفرینی و اشتغال (طرح مشاغل خانگی سرپرست خانوار و طرح ملی توسعه مشاغل خانگی) و مرکز علمی-کاربردی جهاددانشگاهی ویژه بانوان فعالیت دارد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) در ادامه سخنان خود در این زمینه بیان کرد: این واحد جهاددانشگاهی در حوزه پژوهشی نیز در سه حیطه مرکز روان‌شناسی و مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده، گروه پژوهشی مسائل اجتماعی زنان و اندیشکده بانوان (با برنامه‌های‌ گسترده) فعالیت دارد.

نقی‌زاده در ادامه به تشریح برنامه‌های اندیشکده بانوان پرداخت و اظهار کرد: این اندیشکده در پنج کارگروه تمدن اسلامی، تعالی خانواده (تشکیل، تحکیم و فرزندآوری)، توانمندسازی، سلامت اجتماعی و مطالعات تطبیقی فعالیت دارد که در تمام این حوزه‌ها نیز وارد مطالعات تطبیقی در سطح دنیا می‌شود.

وی ادامه داد: اندیشکده بانوان به عنوان واسط بین دانشگاه و مراجع سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند، یعنی وقتی وارد این حوزه می‌شویم، ارتباط و پلی بین سیاست‌گذاران، مجریان و مدیران و مراکز علمی برقرار کرده و سعی می‌کنیم تمام پژوهش‌ها و فعالیت‌هایی که در حوزه‌ها و مراکز علمی انجام شده را به سندهای سیاستی تبدیل کنیم تا بتوانیم این سندها را به مسئولان اجرایی و سیاست‌گذاران کشور ارائه دهیم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) با بیان اینکه در اندیشکده تنها به پژوهش نپرداخته و بلکه به فراتحلیل پژوهش‌های انجام شده، می‌پردازیم، گفت: سعی ما بر این است که تحلیل‌ها و پژوهش‌های انجام شده را به نتیجه‌ای کاربردی برسانیم. اندیشکده بانوان از دو سال گذشته به بررسی تحلیل‌های انجام شده پرداخت و توانست از روز سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با دریافت مجوز لازم، فعالیت‌ خود را به صورت رسمی آغاز کند.

نقی‌زاده تصریح کرد: برپایی ۷۰ نشست تخصصی در سطح ملی و بین‌المللی، تولید اسناد سیاستی در قالب متون سیاستی و ... از جمله فعالیت‌های انجام شده از سوی اندیشکده بانوان از زمان آغاز به کار رسمی آن بوده است. همچنین، سعی بر این داشتیم تا با مراکزی که در حوزه زنان فعالیت دارند، بیشترین ارتباط را داشته باشیم که در این راستا اولین ارتباط اندیشکده با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برقرار شد. در این زمینه کار مشترکی با این معاونت و کمیسیون ملی آیسسکو تحت عنوان فعالیت‌های بانوان منطقه با حضور ۱۷ بانو از کشورهای مسلمان و به ویژه کشورهای محور مقاومت اجرا شد.

وی افزود: همچنین، برپایی نشست‌های تخصصی با بانوان توانمند در سایر کشورها همچون ژاپن، اندونزی و ...، ارتباط با امور بانوان شهرداری تهران در سه حوزه ایجاد شهر امن برای زنان، آسیب‌های بانوان و زنان معتاد متجاهر و نیز همکاری با سازمان بهزیستی در برپایی نشست‌های تخصصی در رابطه با دختران آسیب‌دیده به ویژه آسیب‌های اجتماعی دختران از دیگر فعالیت‌های اندیشکده بانوان جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) تصریح کرد: همکاری با اداره امور زنان منطقه آزاد کیش در برپایی ۱۴ نشست تخصصی در حوزه توانمندسازی بانوان و دختران و نیز موضوع گردشگری و دختران، اجرای برنامه‌های دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی دختران، توانمندسازی آموزشی دختران و ... نیز دیگر فعالیت‌های این واحد است. در حال حاضر نیز در حال برپایی نشست‌های کارگاهی آموزش‌های پیش از ازدواج در مناطق مختلف تهران و حومه هستیم تا دختران را هرچه بیشتر با مسائل مربوط به ازدواج آشنا کنیم.

نقی‌زاده ادامه داد: محور دیگر فعالیت‌های این واحد در حوزه کارآفرینی و اشتغال، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است که اصرار داریم تا نهادهای مختلفی همچون مجلس شورای اسلامی و ... در این زمینه به ما کمک کنند تا این الگو در جامعه نهادینه شود. این واحد در این طرح در پنج محور استعدادسنجی و ارزیابی اولیه، آموزش‌های عمومی، آموزش‌های تخصصی (۴۱۵ رشته مشاغل خانگی)، اتصال به بازار و شبکه‌سازی فعالیت می‌کند تا مشاغل خانگی به سرانجام رسیده و مشکلات خانواده‌ها را در این زمینه مرتفع کند.

وی در پایان سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: این آمادگی را داریم تا با کمک دولت مردمی و نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌های مختلف با تمام توان وارد این عرصه شده و به مردم به ویژه بانوان بی‌بضاعت و بی‌سرپرست خدمت کنیم.

در ادامه این نشست، فاطمه محمدبیگی، رئیس کمیته و فراکسیون جمعیت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی بیان کرد: امروز مسئله خانواده مسئله‌ای بسیار مهم در کل جوامع دنیا است. اگر روزی سیاست خانواده‌گریزی برای دولتمردان در دنیا سیاستی مطلوب برای ایجاد سلطه بر دیگر ملل محسوب می‌شد، این سیاستگذاران آن‌چنان از مسئله فروپاشی نظام خانواده ضربه دیدند که امروز حتی در برخی از کشورهای غربی اقدام به اجرای برنامه‌های خانواده‌محور و تدوین راهبردهای تحکیم خانواده‌ کرده‌اند.

وی افزود: امروز جنبش سقط جنین چنان آسیبی به دول غربی وارد کرده که قانون سقط جنین در کشورهایی مانند آمریکا لغو شده است. امروز پس از چهار دهه از برخی سیاست‌های ضد خانواده، شاهد این هستیم که سردمداران کفر و افرادی که تئوری‌های خانواده‌محوری را کنار می‌گذاشتند، خود به سمت برنامه‌ها و قوانین استحکام خانواده حرکت می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این میان، نظام مقدس جمهوری اسلامی با بیرق حضرت فاطمه زهرا(س) و بیرق ولایت و امامت، نظام مردم‌سالاری دینی را انتخاب کرده که در آن خانواده نقش اساسی و محوری دارد و در این خانواده که محور سلول‌های جامعه است، تحکیم خانواده و ایجاد ارتباط عمیق و عاطفی و کارکردی بین زن و شوهر از همه چیز مهم‌تر است. امروز مشاهده می‌کنیم در طراحی نقشه جنگ ترکیبی دشمن، بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها همچنان روی بحث اباحه‌گری، دین‌گریزی، عفت‌ستیزی و خانواده‌گریزی بنا شده و برای آن میلیاردها دلار هزینه می‌شود تا شبکه‌های مختلف معاند به دنبال آن باشند که فضای ازدواج را در کشور ما برای جوانان مسموم کنند.

محمدبیگی ادامه داد: البته که پیمایش‌های اجتماعی نشان می‌دهد بیش از دو سوم جوانان کشور نه نتها علاقه به ازدواج دارند، بلکه دوست دارند تا بیش از دو فرزند داشته باشند. این مسئله نشان دهنده خانواده‌دوستی در میان جامعه اسلامی ماست. البته این مسئله منوط به این است که زیرساخت‌های ازدواج از سوی مسئولان و مدیران فراهم شود. در این راستا بلافاصله پس از آغاز به کار مجلس، کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در کمیسیون بهداشت ایجاد شده و ساختاری به نام طرح مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده  بنا نهاده شد.

وی در ادامه افزود: همچنین در ادامه، در کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بیش از ۱۴۰ جلسه برگزار شد. در این جلسات، بررسی‌های مختلفی بر روی قوانین متعدد حوزه حمایت از جوانان انجام شده و اسناد بالادستی روی میز گذاشته شد. مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز همواره بر مسئله خانواده تأکید ویژه داشته و دارند تا خانواده پایه و اساس جامعه باشد.

رئیس کمیته و فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در رابطه با مسئله جوانان باید به ریشه‌ها بپردازیم تا مسائل و مشکلات مرتفع شود. بررسی نشان داد که در قوانین بسیار اندکی، پیوست خانواده وجود دارد و در قوانین موجود نیز بسیاری از این پیوست‌ها اجرا نمی‌شود. برای مثال، قانون تسهیل ازدواج جوانان که ۱۶ سال از تصویب آن می‌گذرد، تنها ۲۰ درصد اجرایی شده است.

محمدبیگی اظهار کرد: برآوردهای ما از دولت نشان داد که شبکه بانکی کشور همراهی اندکی در حوزه وام‌های ازدواج و مسکن و .... داشته است. این مهم طی سه سال گذشته به شدت مورد مذاکره مجلس و دولت بوده است. افزایش سه برابری وام ازدواج، تسهیل تضامین، افزایش ۱۰ برابری امکانات صندوق رفاه دانشجویان و ... از دیگر توفیقات مجلس در این دوران بوده است.

وی تصریح کرد: امروز مشخص شده است که تنها ۰,۷ درصد از خوابگاه‌ها در دهه‌های گذشته، به متأهلین اختصاص یافته است. یکی از اشکالات قانون تسهیل ازدواج جوانان عدم مشخص شدن مقادیر، درصدها و کیفی و کمی کردن ارزیابی اجرای قانون است لذا با آسیب‌شناسی که از قانون تسهیل ازدواج انجام شد، در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، مواد مختلف این قانون بازسازی سیاستی شد.

رئیس کمیته و فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون جدید، ۲۱ چالش پوشش داده شده است، تصریح کرد: امروز ما در سیاستگذاری تقنینی نیاز به روش حل مسئله داریم؛ چراکه تعداد مسائل و مشکلات زیاد بوده و باید با اولویت‌سنجی ‌و طبقه‌مندی معضلات، مشکلات را طبقه‌بندی و بر اساس نیازهای اولویت‌دار، قانون‌گذاری کنیم.

محمدبیگی بیان کرد: طی سه سال گذشته، قانون حمایت از جهش تولید دانش‌بنیان، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و ... در مجلس به تصویب رسید که در مجلس یازدهم تاکنون تعداد ۱۰ قانون بزرگ مصوب شده است که اگر هر مجلسی حتی یکی از این قانون‌ها را گذاشته بود، آن قانون را به عنوان افتخار دوره خود معرفی می‌کرد.

وی ادامه داد: همچنین، در چند بند از قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، وزارت راه و شهرسازی مکلف شد تا مسکن را در سه گروه در اختیار خانواده‌ها قرار دهد. این قانون در آبان‌ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسیده و امروز تقریبا هشت ماه از ابلاغ آن گذشته و با اینکه قانون نوزادی است، به طرز جالبی تاکنون ۲۰ درصد اجرایی شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در سیاست‌گذاری‌های مربوط به ازدواج و خانواده باید طوری سیاست‌گذاری کنیم که قانون تصویب شده، ضمانت اجرایی داشته باشد که این مسئله در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به خوبی درنظر گرفته شده است. امروز هر فردی که در حیطه وظایف خود به این قانون عمل نکند، تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

محمدبیگی با بیان اینکه پیشرفت مبتنی بر نظام خانواده همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم با تکیه بر منابع داخلی و برخواسته از دین مبین اسلام و علوم اسلامی و انسانی مبتنی بر اسلام راستین قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری کنیم، نیازمند تحقیق، پژوهش و وجود مطهری‌ها و نظریه‌پردازان بزرگ هستیم. این کار به عهده تشکل‌هایی مانند زیست‌بوم جهاددانشگاهی است که در همه زمینه‌ها نوآوری دارد.

وی گفت: باید به جایی برسیم که زبان فارسی را زبان علمی دنیا کرده و بتوانیم معارف اسلامی خود را در عرصه بین‌المللی نیز ارائه کنیم نه اینکه منتظر باشیم تا غربی‌ها برای ما سندهایی همچون ۲۰۳۰ و ... را بنویسند.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از بررسی‌هایی که بر روی قانون تسهیل ازدواج انجام شد، مشخص شد که این قانون به درستی اجرا نشده است، به همین دلیل مجلس اقدام به قانون‌گذاری در این زمینه کرده و قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را به تصویب رساند.

محمدبیگی با بیان اینکه در سیل غرب‌زدگی، کوچکترین تعلقات خانوادگی که یکی از آن‌ها شغل ارثی بود را از دست دادیم، اظهار کرد: متأسفانه فرزندان ما بی مهابا در فضای مجازی یله و رها شده در این فضا نیز در معرض تهدیدهای اخلاقی، احساسی و تهاجم فرهنگی قرار گرفتند. در مجلس شورای اسلامی به این مسئله رسیدیم که باید قوانینی در حوزه اشتغال‌زایی و مهارت‌افزایی برای جوانان به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته حداقل دو درصد از میزان بیکاری کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: امروز حتی برخی از کارخانجات عمومی کشور با کمبود نیرو مواجه هستند، البته در حوزه‌ مشاغل تخصصی و به‌کارگیری نخبگان هنوز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز با معضل دیگری به نام معضل نگرشی مواجه هستیم، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی خانواده‌های متمول نیز تمایلی به ازدواج ندارند که این مسئله نشان می‌دهد معضل ازدواج، معضلی نگرشی است نه اقتصادی و اجتماعی. بالا رفتن سن ازدواج باعث شده است تا مشکلات فراوان روحی، جسمی، جنسی، بزهکاری‌های اجتماعی و ... در جامعه به وجود آید.

محمدبیگی با اشاره به اینکه این مشکلات باعث می‌شود تا تشکیل خانواده و به تبع آن فرزندآوری در کشور کاهش پیدا کند، گفت: امروز بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش تولد در کشور وجود دارد که این مسئله بسیار خطرناک است. کشور ما اولین کشوری است که به شکل پرتگاهی سالمندی را تجربه می‌کند. متأسفانه طی دهه ۱۴۳۰ جمعیت سالمندی کشور به ۳۳ درصد می‌رسد که این همان ابرچالش پیری در کشور است.

وی با بیان اینکه در سیاست‌گذاری برای جوانان باید همه جوانب را در نظر گرفت، اظهار کرد: در مواجهه با چالش‌ها باید مراقب باشیم که تسهیل ازدواج مقدمه مبارزه با تک‌فرزندی و سالمندی است. امروز هنوز تعداد ۱۲ میلیون از جوانان کشور ازدواج نکرده‌اند و این مسئله ابرچالشی است که باید برای آن فکری کرد. امروز خانواده، جوانان و دختران پایه‌‌ای‌ترین موضوع برای رسیدگی هستند؛ زیرا اگر دختران خوب تربیت نشوند، نمی‌توانیم خانواده موفقی داشته باشیم.

رئیس کمیته و فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه امروز با رشد هفت برابری طلاق نسبت به گذشته مواجه هستیم. در این زمینه، نیاز داریم تا نخبگان جامعه جهاد کنند و با سیاست‌گذاری‌های جدید و صحیح در حوزه نهضت‌های مختلفی همچون تولید مسکن، اشتغال و ... جوانان را به سمت ازدواج و فرزندآوری سوق دهند. در حوزه تشکیل خانواده نیز به مدیران جهادی جان برکف نیاز داریم. آخرین سندی که دشمنان برای فروپاشی نظام خانواده در ایران تدارک دیده‌اند، حمله به تربیت عفیفانه جامعه است که باید با آن مقابله کرد. قرآن کریم نقش عفاف را زمینه‌ای برای آرامش زن و شوهر قرار داده است.

محمدبیگی با بیان اینکه امروز باید بسترهای ازدواج موفق جوانان را فراهم کنیم، اظهار کرد: به همین دلیل در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بخش زیادی را برای آموزش و مشاوره جوانان قرار دادیم. در حوزه سیاست‌گذاری نیاز به جنبش نهضت جهادی در مدیران ایران اسلامی داریم تا بتوانیم بستر لازم برای ازدواج ۱۲ میلیون جوان را فراهم کنیم.

در ادامه این نشست تخصصی، سحر منصوری، مشاور کمیسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی که در تماس تلفنی با اعضای نشست برقرار نمود، بیان کرد: بحث آموزش و بالابردن مهارت‌های زندگی برای تشکیل و تحکیم خانواده جزء محورهای اساسی است که در سال‌های گذشته پیگیری شده است. یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم، این است که مسئله ازدواج متولی واحدی در کشور ندارد.

وی ادامه داد: اتفاق خوبی که در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده رخ داده، این است که در چند ماده از این قانون به صورت حل مسئله به این موضوع نگریسته شده است. در این قانون، نهادهای مختلف نسبت به اجرای اقدامات آموزشی و برنامه‌های مشاوره‌ای برای جوانان موظف شده‌اند.

منصوری بیان کرد: ماحصل این چند ماده ایجاد نگاهی واحد نسبت به حل مسئله ازدواج جوانان در کشور است. امیدواریم با پشتوانه علمی-پژوهشی صحیح بتوانیم در چند سال آینده ادعا کنیم که توانسته‌ایم این مشکل اساسی را مرتفع کنیم. در این زمینه، نیازمند این مسئله هستیم که نهادهای مختلف برای اجرای قانون حمایت از جوانان پای کار آیند.

مشاور کمیسیون جمعیت مجلس در پایان تصریح کرد: همچنین، نیازمند گروه‌های فعالی هستیم که با نگاه روز به موضوع ازدواج جوانان و افزایش جمعیت نگریسته و آن را واکاوی کنند و به صورت برخط، توانایی رسیدگی و حل مسائل مطروحه را داشته باشند. امروز مسئله ترغیب جوانان به ازدواج و تحکیم نظام خانواده حل نمی‌شود، مگر اینکه مهارت‌های زندگی را به خوبی به جوانان آموزش دهیم.

انتهای پیام
captcha