اجرای نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان در 3 مرحله
کد خبر: 4067900
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
حجت‌الاسلام کرمی خبر داد:

اجرای نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان در 3 مرحله

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اجرای مرحله نخست نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان گفت: در این مرحله که به حفظ قرآن اختصاص یافته است، تا پایان سال پنج هزار نفر تربیت می‌شوند.

وزارت علومبه گزارش ایکنا، در حاشیه بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، که اوایل اردیبهشت‌ امسال برگزار شد، شاهد رونمایی از پوستر طرح ملی حفظ قرآن کریم دانشگاهیان و به تبع آن آغاز فعالیت سامانه‌ای برای ثبت‌نام از دانشجویان به منظور حضور در دوره‌های آموزشی حفظ قرآن بودیم.

طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان، یکی از مراحل سه‌گانه طرحی بزرگتر با عنوان «نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان» است. به گفته برنامه‌ریزان بخش قرآنی دانشگاه‌ها، این طرح به دنبال تحول‌آفرینی در فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌هاست.

اطلاع‌رسانی در مورد این طرح اولین بار 30 آبان‌ماه 1400 و از سوی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری صورت گرفت. سعید کرمی در آن گفت‌وگو، که به مناسبت گرامی‌داشت هفته قرآن و دانشگاه مهمان استودیومبین ایکنا بود، در مورد نهضت قرآنی دانشگاهیان گفت: «این نهضت به صورت بسته‌ای از برنامه‌های جامع طراحی می‌شود؛ اگر این اتفاق رخ دهد شاهد یک تحول کوتاه‌مدت در حوزه فعالیت‌های قرآنی خواهیم بود.» وی در همان گفت‌وگو وعده‌ای شش‌ماهه برای دریافت اولین بازخوردها از اجرای این طرح داد.

اگر اردیبهشت‌ماه و رونمایی از سامانه نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان را مبنای آغاز فعالیت این طرح قرار دهیم، هنوز تا پایان شش ماهی که مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها وعده داد زمان باقی مانده است و به نظر می‌رسد اولین بررسی‌ها در مورد خروجی‌های این طرح را باید به آبان‌ماه موکول کرد. به منظور بررسی آخرین وضعیت طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان و نیز نهضت فعالیت‌های قرآنی گفت‌وگوی کوتاهی با حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی انجام شده است.

سعید کرمی

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در ابتدا به دلایل اجرای این طرح پرداخت و گفت: با توجه به شکل‌گیری فضایی جدید در دانشگاه‌ها و تغییر مدیریت‌ها و انگیزه بالای مدیران جدید، اهتمام دولت فعلی و شرایط پس از فروکش شیوع کرونا که تجربه می‌کنیم در آخرین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها تصمیم گرفته شد با رویکرد جدید و متفاوت‌ با قبل در حوزه قرآن فعالیت کنیم، لذا نهضت فعالیت‌های قرآنی را آغاز کرده‌ایم.

وی در مورد دلایل به کار بردن عنوان نهضت برای اجرای این طرح اظهار کرد: عبارت نهضت را به این خاطر به کار می‌بریم تا بتوانیم اندکی شرایط گذشته را جبران کنیم. نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان در سه مرحله تدارک دیده شده است که مرحله اول شامل برنامه‌های حفظ است. به همین منظور سامانه‌ای طراحی و کار آن شروع شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه طراحی چنین سامانه‌ای در کشور سابقه نداشته است، گفت: سامانه حفظ در کشور زیاد است، اما آنها آموزش‌محور نیستند. مخاطبان این طرح به صورت برخط در این سامانه حضور می‌یابند و در کلاس‌ها شرکت می‌کنند. همچنین مدرسان آموزش‌های خود را ارائه می‌دهند و قرآن‌آموزان نیز محتوای آموخته‌‌شده را در مقاطع مختلف به استاد ارائه می‌دهند.

ثبت‌نام 3200 نفر در سامانه حفظ 

کرمی با اشاره به اینکه اجرای طرح نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان مقطعی نیست، در مورد میزان استقبال از طرح ملی حفظ و مراجعه دانشگاهیان به سامانه طراحی‌شده گفت: تاکنون 3200 نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده و کلاس‌بندی شده‌اند و مقدمات آغاز کلاس‌ها برای آنها فراهم می‌شود. هدف‌گذاری ما ثبت‌نام 10 هزار نفر تا پایان سال 1401 است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مورد اولین نتایج حفظ قرآن در این طرح بیان کرد: براساس آنچه به ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم پیشنهاد داده‌ایم و تصویب شده است، هدف تربیت پنج هزار نفرجزء حافظ قرآن است.

توجه به تدبر و تفسیر قرآن 

وی درباره محتوای مرحله‌های دیگر نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و زمان اجرای آنها نیز گفت: مرحله دوم این طرح به تدبیر و تدبر در قرآن اختصاص دارد. محتوای این بخش در مرداد و شهریورماه امسال تولید خواهد شد و در ادامه کارهای مربوط به آموزش و توجیه قرآن‌آموزان را آغاز خواهیم کرد. همکاران این بخش افرادی از دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مسئولان نهاد، معاونان نهاد، ائمه جماعات دانشگاه‌ها در سراسر کشور، مبلغان و اساتید معارف هستند و از ابتدای مهرماه دو روز در هفته به بیان تفسیر در دانشگاه‌ها می‌پردازند.

کرمی افزود: در مرحله تدبیر و تدبر هر کدام از همکاران در هر مکانی که فعالیت می‌کنند به بیان تفسیر می‌پردازند، به عنوان مثال استاد معارف در کلاس، مسئول نهاد در نماز جماعت دانشگاه و نیز ائمه جماعات در خوابگاه‌ها، بیمارستان‌ها و دانشکده‌ها تفسیر قرآن کریم را ارائه خواهند داد. درصددیم که محتوای واحدی در سراسر کشور تدوین شود و فرهنگ بیان تفسیر در دانشگاه‌ها به یک فرهنگ رایج، زمانمند و دائمی تبدیل شود.

وی در مورد اجرای مرحله سوم این طرح گفت: این مرحله به راه‌اندازی کرسی‌های تلاوت اختصاص دارد که از هفته قرآنی دانشگاهیان در آبان‌ امسال آغاز می‌شود. برنامه‌ریزی شده است که هر مسجد دانشگاه و هر نمازخانه، که جمعیت قابل توجهی داشته باشد، تحت پوشش قرار گیرد و به صورت زمانمند هر هفته یا دو هفته یک بار کرسی تلاوت مجلسی برای نمازگزاران برگزار شود تا جریان‌سازی رقم بخورد و امیدواریم در این سه مرحله فضای دانشگاه‌ها را از نظر قرآنی متفاوت کنیم. همچنین هر سه مرحله در سال‌های آینده ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام
captcha