کریمخانی از آخرین حلقه‌های زنجیره مداحان سنتی‌خوان بود + صوت
کد خبر: 4066383
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
رضوانی‌پور در گفت‌وگو با ایکنا:

کریمخانی از آخرین حلقه‌های زنجیره مداحان سنتی‌خوان بود + صوت

متین رضوانی‌پور گفت: مرحوم کریمخانی خواننده‌ آیینی و مذهبی از حلقه‌های آخر زنجیره سنتی‌خوانی بودند. مداحی سنتی‌ رو به اتمام است و اگر به این فکر نباشیم که در بین جوان‌ها و نوجوان‌ها این سبک‌‌های سنتی را آموزش دهیم باید فاتحه‌ سنتی‌خوانی را بخوانیم.

متین رضوانی‌پور، پژوهشگر موسیقی در گفت‌وگو با ایکنا درباره شخصیت هنری مرحوم کریمخانی گفت: او از هموطنان ترک‌زبان ما بودند؛ یکی از ویژگی‌های ترک‌ها این است که حنجره‌های عجیب‌ و غریب و اوج‌خوانی دارند؛ مثل مرحوم سلیم مؤذن‌زاده. عموماً خواننده‌ها و مداحان ترک‌ اوج‌خوانی بسیار عالی‌ هستند و آقای کریمخانی صدای اوج بسیار زیبایی داشتند.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: مرحوم کریمخانی ردیف‌دان نبودند اما به لحاظ شنوایی نغمات سنتی را شنیده و بر همان اساس آنها را حفظ بودند و می‌خواندند. در گذشته در ایران تنها موسیقی ردیف دستگاهی وجود داشت از همین روی خواننده‌ها و مداح‌ها در اصیل، دقیق و درست می‌خواندند زیرا افرادی که آن نوع موسیقی را می‌شنیدند در وجودشان جا می‌گرفت به همین دلیل خودبه‌خود وقتی قطعه‌ای در ابوعطا خوانده می‌شود پرده‌ها دقیقاً مطابق با ابوعطا است.

رضوانی‌پور اضافه کرد: ممکن است این افراد نام گوشه‌ها را ندانند ولی اگر ملودی یک گوشه برای آنها خوانده شود ممکن است بهتر از هرکسی آن نغمه را بخوانند به همین علت گفته می‌شود که این افراد ردیف‌دان نبودند.

وی در رابطه با علت ماندگار شدن قطعه «آمدم ای شاه پناهم بده» گفت: در بعضی از قطعات انگار همه‌ چیز به کمک هم می‌آیند تا یک اثر خوب خلق شوند از آمادگی حنجره گرفته تا تنظیمی که تنظیم‌کننده انجام داده است، شعری که شاعر سروده و حس و حالی که برای خواننده به وجود می‌آید؛ همه این موضوعات دست به دست هم می‌دهند تا یک کار بگیرد و این قطعه هم از همین دست است.

رضوانی‌پور با اشاره به اینکه نسل این دست از خواننده‌ها رو به اتمام است ادامه داد: من تمام ایران را گشته‌ و پژوهش کردم، همه افراد 60 سال به بالا هنگام آواز خواندن یا مداحی، سنتی‌خوان هستند اما نسل‌های بعدی اکثراً سبک‌های پاپ می‌خوانند. 

کد

وی در پایان افزود: فضاهای آوازی نسل امروز دیگر منطبق با موسیقی دستگاهی نیست و بیشتر به سمت موسیقی‌های پاپ گرایش دارند. مرحوم کریمخانی خواننده‌ آیینی و مذهبی از حلقه‌های آخر این زنجیره سنتی‌خوانی بودند. مداحی سنتی‌ رو به اتمام است و اگر به این فکر نباشیم که در بین جوان‌ها و نوجوان‌ها این سبک‌‌های سنتی را آموزش دهیم باید فاتحه‌ سنتی‌خوانی را بخوانیم.

انتهای پیام
captcha