پیش‌بینی تشدید اسلام‌هراسی پس از انتخابات پارلمانی در فرانسه
کد خبر: 4066148
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴

پیش‌بینی تشدید اسلام‌هراسی پس از انتخابات پارلمانی در فرانسه

کارشناسان امور فرانسه معتقدند که سیاست اسلام‌ستیزی در فرانسه پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی این هفته، در این کشور تشدید می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از عرب نیوز، امانوئل مکرون با وجود پیروزی راحت در انتخابات ریاست‌جمهوری آوریل، شاهد کاهش کرسی‌های حزب میانه‌روی خود یعنی آنسامبل (Ensemble) از 350 به 245 کرسی بود.

این میزان، بسیار کمتر از 289 کرسی مورد نیاز برای تشکیل فراکسیون اکثریت، در پارلمان فرانسه است.

امانوئل گادین، استاد دانشکده مطالعات منطقه‌ای، تاریخ، سیاست و ادبیات دانشگاه پورتسموث انگلیس می‌گوید: مکرون بیشتر با جناح راست کار می‌کند تا چپ. وی معتقد است که سبکی از سیاست که در سال‌های اخیر با عادی‌سازی احساسات ضد مسلمانان بر فرانسه مسلط شده است، تداوم خواهد یافت.

وی گفت: اسلام هراسی در لباس سکولاریسم دور از ذهن نخواهد بود. ما اخیراً با واکنش شدید به تصمیم گرنوبل مبنی بر مجاز کردن استفاده از بورکینی (لباس شنای پوشیده) در استخرهای شنای عمومی شاهد این موضوع بوده‌ایم.

وی ادامه داد: مردم باید اجازه داشته باشند که هر طور که دوست دارند شنا کنند، اما لفاظی سکولاریسم بر اقدامات قانونی سایه می‌اندازد. واقعیت این است که اگر سکولاریسم به درستی اجرا شود، از حمایت قوی مسلمانان برخوردار می‌شود، زیرا به این معنی است که آنها می‌توانند بدون مزاحمت به زندگی خود ادامه دهند.

نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه افکار سنجی عمومی فرانسه تحلیل اسمیت را تأیید می‌کند و نشان‌ می‌دهد که 44 درصد از مسلمانان این کشور طرفدار سکولاریسم هستند.

گادین با استناد به این نظرسنجی، واقعیت عقاید مسلمانان فرانسوی را به دور از نمایش غیر واقعی در برخی رسانه‌ها توصیف کرد. در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه، حضور مسلمانان کلید موفقیت نامزدهای جناح چپ بود.

گادین ادامه داد: 69 درصد از مسلمانان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری به ژاک لوک ملانشن(سیاستمدار فرانسوی) رأی دادند و دلایل اصلی آنها اجتماعی و اقتصادی بود. از نظر اقتصادی اجتماعی، اکثریت مسلمانان فرانسه از طبقه کارگر هستند.

پل اسمیت استاد دانشگاه مطالعات فرانسه در ناتینگهام انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا این انتخابات به این معناست که مکرون حمایت جامعه مسلمان فرانسه را از دست داده است یا خیر، این سؤال را مطرح کرد که آیا رئیس جمهور تا به حال از آن حمایت کرده است یا خیر.

او گفت که بخشی از مشکلی که مکرون در برخورد با اسلام و جمعیت مسلمان فرانسه با آن مواجه است، تصویری است که آنها را بازمانده تاریخی استعمار فرانسه در شمال آفریقا تصور می‌کند. 

انتهای پیام
captcha