به گزارش ایکنا به نقل از Truly Experiences، تقاضا برای محصولات و خدمات حلال و اخلاقی از سوی جمعیت مسلمان جهانی که بهطور قابل توجهی به یک چهارم جمعیت جهان افزایش یافته، در حال تغییر مسیر است.
انتظار میرود، رشد مصرفکنندگان مسلمان همراه با افزایش عرضه محصولات دارای گواهی حلال، بازار جهانی حلال را تا سال 2025 به 9.71 تریلیون دلار برساند.
بر اساس گزارش، وضعیت اقتصاد جهانی اسلامی 2018/19 که از سوی تامسون رویترز تهیه شده است، تعداد مسلمانان جهان در سال 2017، 1.8 میلیارد نفر بوده است که 24 درصد از جمعیت جهان را تشکیل میدهد. پیشبینی میشود این تعداد در سال 2060، 70 درصد افزایش یابد و در مجموع 3 میلیارد مسلمان در سراسر جهان را تشکیل دهد.
این رشد قابل توجه در تعداد مصرفکنندگان مسلمان و همچنین افزایش تقاضا از سوی جمعیت غیرمسلمان، بازار جهانی حلال را با نرخ تصاعدی هدایت میکند. در سال 2017، هزینه مسلمانان جهان در بخشهای مرتبط با سبک زندگی 2.1 تریلیون دلار برآورد شد. بر اساس پیشبینیهای Adroit Market Research، انتظار میرود حجم بازار جهانی حلال تا سال 2025 به 9.71 تریلیون دلار برسد.
این رشد سریع در چندین بخش از بازار حلال شکل گرفته است. یکی از حوزههای پیشرو، بخش تأمین مالی اسلامی است که بهویژه در امارات و مالزی در حال رشد است. داراییهای جهانی حلال در سال 2017 حدود 2.4 تریلیون دلار برآورد شد و انتظار میرود تا سال 2023 به 3.8 تریلیون دلار افزایش یابد.
بخش غذا و نوشیدنی حلال بیش از هر بخش دیگری از اقتصاد اسلامی شرکت فعال در این حوزه حلال دارد. در پاسخ به افزایش مصرف جهانی غذاهای دارای گواهی حلال، شرکتهای چند ملیتی توجه خود را به ایجاد انواع رو به رشد برندهای غذایی حلال معطوف کردهاند. گفته میشود که هزینههای جهانی مسلمانان برای غذا و نوشیدنی 6.1 درصد رشد دارد و پیشبینی میشود تا سال 2023 به 1.9 تریلیون دلار برسد.
مد حلال یکی دیگر از بخشهای پیشرو است که در سراسر جهان در حال ترند شدن بوده و دومین بخش بزرگ پرهزینه حوزه حلال است. خردهفروشان بینالمللی در پاسخ به افزایش محبوبیت لباسهای مطابق با شریعت اسلامی، خطوط خاص خود را راهاندازی کردهاند.
خردهفروشانی که وارد بازار حلال میشوند عبارتند از Macy’s در ایالات متحده، H&M در سراسر جهان و Nike که اکنون حجابهای ورزشی را در خط Pro Hijab خود ارائه میدهند. پیشبینی میشود که هزینه مسلمانان برای پوشاک تا سال 2023 به 361 میلیارد دلار برسد که جهشی بزرگ از 270 میلیارد دلار در سال 2017 است.
فروشگاه زنجیرهای Waitrose پس از افزایش 60 درصدی محدوده محصولات گیاهی خود، بخشهای اختصاصی وگان را در بیش از 130 فروشگاه راهاندازی کرد. فروش پنیرهای گیاهی فروشگاه زنجیرهای Sainsbury سه برابر از پیشبینیهای شرکت فراتر رفت. در سال 2018، سازنده آدامس هاریبو، اولین فروشگاه آبنبات حلال خود را در بریتانیا افتتاح کرد.
در واکنش به تقاضای زیاد برای غذاهای حلال در بریتانیا، تقاضا برای تنوع بیشتر در مورد غذاهای حلالپسند وجود دارد. رستورانهای حلال در لندن و فستفودها همه چیز از سالامی و چوریزو (نوعی سوسیس) از اسپانیا گرفته تا آبردین آنگوس (گوشت گاو اسکاتلندی) دارای گواهی HMC (گواهی حلال در بریتانیا) هستند.
AHDB Beef & Lamb، سازمان پرداختکنندگان مالیات گوشت گاو و بره در انگلستان، ارزش کل صنعت گوشت حلال انگلستان را حدود 2.6 میلیارد پوند در سال تخمین زد. در حالی که مسلمانان در بریتانیا تنها 3 درصد از جمعیت را تشکیل میدهند، آنها حدود 20 درصد از کل گوشت بره فروخته شده و همچنین درصد رو به رشدی از گوشت گاو را مصرف میکنند که بیشتر آن حلال است.
مد اسلامی و حلال در بریتانیا با ورود به جریان اصلی محبوبیت بیشتری پیدا کرده و در همه جا از مجموعههای خیابانی گرفته تا کت واکهای طراحان ظاهر میشود. بر اساس گزارشهای Pinterest UK، جستجو برای عبارت «مد متواضع»(Modest Fashion) از ابتدای سال 2019 تا 5 برابر افزایش یافته است.
در سال 2018، H&M یک کلکسیون لباس براساس مد متواضع و اسلامی به نام مجموعه LTD را در تلاشی برای جذب مصرفکننده جهانی به نمایش گذاشت. خردهفروش آنلاین ASOS در اوایل سال جاری مجموعه خود را با انواع حجاب، برقع(روبنده) و لباسهای معمولی راهاندازی کرد.
بخش تأمین مالی اسلامی در بریتانیا به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی مهم در اقتصاد است. امروزه بیش از 20 بانک در بریتانیا خدمات اسلامی ارائه میدهند و پنج مورد از این بانکها کاملاً مطابق با شریعت اسلامی هستند، از جمله بانک «الریان». در حال حاضر، بانک الریان محصولات مالی اسلامی را به بیش از 85 هزار مشتری در بریتانیا ارائه میدهد. سال گذشته، این بانک اولین بانک در جهان بود که صکوک براساس لیره استرلینگ(پوند بریتانیا) را در یک کشور غیر اسلامی منتشر کرد.
شهر لندن در حال حاضر مرکز پیشرو برای امور مالی اسلامی در خارج از جهان اسلام است و داراییهای مؤسسات مستقر در بریتانیا مجموعاً بیش از 5 میلیارد دلار خدمات مالی اسلامی ارائه میدهند. به نظر میرسد که تأمین مالی اسلامی برای مخاطبان وسیعتری جذاب است، نه فقط مسلمانان. اعتقاد بر این است که بیش از یک سوم مشتریان بانک الریان غیر مسلمان هستند.
به منظور پاسخگویی به تعداد فزاینده مصرفکنندگان حلال، رویدادهای مبتنی بر حلال در بریتانیا با موفقیت بزرگ راهاندازی شده است.
در سال 2017، لندن میزبان اولین فستیوال مد متواضعانه خود بود که طیف وسیعی از برندهای مد مدرن و لوکس را به نمایش گذاشت و ثابت کرد که همه، صرف نظر از هویت دینی یا فرهنگی، میتوانند از آن استفاده و مشتری آن شوند.
رویداد دیگر، نمایشگاه حلال لندن، اولین نمایشگاه بینالمللی حلال B2B و تجارت مصرفکننده در بریتانیا است که در ExCel لندن برگزار شد و در آن بیش از 15 هزار متخصص از حدود 50 کشور جهان برای انجام تجارت و شبکه با بیش از 500 غرفهدار شرکت کردند و جدیدترین محصولات و خدمات را برای بازار حلال ارائه دادند.
به گفته برگزارکنندگان، هدف از این رویداد فراهم کردن فرصتی برای شرکتکنندگان جهت کشف فرصتهای جدید کارآفرینی، سرمایهگذاری و تجاری در اقتصاد حلال است. این نمایشگاه یک مسابقه سراسری به نام #pitchperfect! برگزار کرد تا کارآفرینان نوپا و SMEهای متمرکز بر حوزه حلال کشف شوند. برنده یک جایزه نقدی تا سقف 50 هزار پوند دریافت کرد تا آن را به عنوان سرمایه در بخش حلال استفاده کند.
انتهای پیام