نگاه توحیدی در شعر معاصر تقویت شود
کد خبر: 4059915
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
آیت‌الله اعرافی:

نگاه توحیدی در شعر معاصر تقویت شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با اشاره به اینکه نگاه توحیدی باید در شعر معاصر تقویت شود گفت: شیوه‌های تقویت این نگاه باید در کنگره‌های بین‌المللی کشف شده و نگاه جدید را به جنبش درآورد.

کنگره بین المللی شعر توحیدیبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه کشور، شب گذشته، 5 خردادماه در آیین اختتامیه چهارمین کنگره بین‌المللی شعر توحیدی در میبد اظهار کرد: راه تولید ادبیات توحیدی در قالب شعر و هنر که مشتری جهانی دارد، این است که جان شاعران ما لبریز از حکمت، فلسفه و عرفان توأمان با تفسیر قرآن کریم باشد.

اعرافی افزود: اگر بتوانیم این باب را به روی خود گشوده و حکمت، فلسفه، عرفان و تفسیر دقیق قرآن را به خوبی بیان کنیم، می‌تواند جان انسان را در ساحت مقدس به پرواز در آورد و شعر و ادبیات ایران که لبریز از معارف توحیدی بود، توحیدی‌تر شود و اگر بخواهیم متاع قابل عرضه در باب توحید به جهان امروز داشته باشیم یک باب آن تولید شعر و ادب توحیدی از افرادی است که آگاهی‌های کاملی در این حوزه داشته باشند.

وی ادامه داد: ادبیات توحیدی ادبیات بین‌المللی است که اگر مورد توجه باشد، قطعاً استقبال خواهد شد و اکنون توجه ویژه دنیا به حافظ و امثال وی نیز‌ بُعد اندیشه توحیدی آن‌ها است. ادبیات توحیدی از میراث اسلام و ایران است البته در زبان عربی نیز در این زمینه نو‌آور بوده‌اند اما ایران با ذهن سازنده و هنری در این زمینه پیشتاز بوده است و می‌توان گام‌های بزرگتری برداشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بر تقویت این نگاه در شعر معاصر تأکید کرد و گفت: شیوه‌های تقویت نگاه توحیدی در شعر معاصر باید در این کنگره‌ها کشف شود و نگاه جدید را به جنبش درآورد.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: ورود هنر در قلمرو‌هایی آسان‌تر است اما در حوزه ادبیات توحیدی پیچیده‌تر خواهد بود و لذا آموزش و تربیت در این حوزه احساس می‌شود.

وی ادامه داد: گرچه قرآن و معارف اسلام در قله تبیین حقایق توحیدی قرار دارد و در اسلام به قله اوج خود رسیده است و در تمامی ادیان نیز وجود دارد ولی اوج حقایق توحیدی و ظرایف شناخت خدا در میراث خاندان و اهل بیت پیامبر (ص) وجود داشته است.

اعرافی تصریح کرد: این حقایقی که در کلام‌امیرالمؤمنین(ع) و امام صادق(ع) وجود دارد در جای دیگری مشاهده نمی‌شود و گرچه دستمایه‌هایی در قرآن است اما این تنوع و اوج را در جای دیگری نمی‌بینیم.

مجید بهارستانی، شهردار میبد نیز در این مراسم گفت: برگزاری برنامه‌هایی مانند کنگره شعر توحیدی در شهرستان میبد می‌تواند گام مؤثری در جهت ترویج فرهنگ شعر و فرهنگ ناب اسلامی باشد.

وی افزود: با توجه به قدمت شهرستان میبد و حضور مفاخر و مشاهیر بزرگ ملی و بین‌المللی‌ امیدواریم با برگزاری چنین برنامه‌هایی بتواند بیشتر این مفاخر را به کشور معرفی کنیم.

سید محمد میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: شهرستان میبد پایتخت زیلو، سفال و به ویژه چهره‌های علمی و فرزانه و دانشمند در عرصه‌های مختلف است.

میرمحمدی بیان کرد: هنر شعر و شاعری در مسیر توحید باعث می‌شود که قدم‌های زیادی توسط آحاد مردم به سمت خدا برداشته شود و با شعر‌هایی که شما سروده‌اید می‌توانیم بسیاری از مردم را در این مسیر قرار دهیم.

یادآور می‌شود در پایان این مراسم با حضور مسئولان کشوری و استانی از برگزیدگان چهارمین کنگره بین‌المللی شعر توحیدی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha