آغاز فرایند اجرای «مشکات» و آزمون اعطای مدرک به قاریان و مدرسان قرآن در سال 1401
کد خبر: 4059441
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
اهم رویدادهای قرآنی هفته

آغاز فرایند اجرای «مشکات» و آزمون اعطای مدرک به قاریان و مدرسان قرآن در سال 1401

انتشار اسامی اعضای کاروان قرآنی کشورمان به سرزمین وحی، برگزاری سی‌وششمین جشنوره قرآن و عترت دانشجویان، اعلام جزئیات مسابقه مشکات، برگزاری جلسه کارگروه بودجه ستاد طرح ملی حفظ قرآن و تشکیل جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از جمله مهمترین اخبار و رویدادهای روزهای آغازین خردادماه 1401 بود.

آغاز فرایند اجرای «مشکات» و آزمون اعطای مدرک به قاریان و مدرسان قرآن در سال 1401به گزارش ایکنا، از جمله اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد می‌توان به درگذشت قاری و مبتهل لرستانی، انتشار نامه قدردانی جمعی از قرآنیان به رئیس سازمان اوقاف بابت تجلیل از «محمدرضا جاهدی‌نیا»، نماینده کشورمان در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و انتشار اسامی اعضای کاروان قرآنی کشورمان به حج تمتع 1401 اشاره کرد. 

آغاز ثبت‌نام یازدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت، تشکیل چهاردهمین نشست هماهنگی و هم‌اندیشی مدیران اتحادیه‌های استانی، موافقت اصولی با فعالیت ۱۴ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت، برگزاری جلسه کارگروه بودجه ستاد طرح ملی حفظ قرآن، اعلام قرائات‌ انتخابی مسابقه بین‌‎المللی قرآن مشکات، انتشار تقویم زمانی جلسات مجمع مشورتی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی و خبر تشکیل پنجمین نشست هم‌اندیشی دستگاه‌های برگزارکننده مسابقات قرآن از دیگر خبرهای مهم قرآنی این هفته بود. چکیده اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد در ذیل خواهد آمد؛

رقابت متسابقان سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در قم

سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قم و رئیس جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور این هفته در قم برگزار شد.

این دوره از مسابقات به میزبانی دانشگاه قم در ۹ بخش، شامل بخش‌های معارفی، آوایی، ادبی، هنری، پژوهشی، فناوری و نوآفرینی‌های قرآنی و در چهل رشته برگزار شد و بیش از ۸۰ داور ملی و بین‌المللی، داوری این دوره از جشنواره را بر عهده دارند.

اطلاع‌رسانی فرایند برگزاری این رویداد در کانال‌های ارتباطی جشنواره در فضای مجازی به نشانی festivalQuran@ بارگذاری شده است.

هفتمین همایش مسئولان جامعه قرآنی عصر استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌مصطفی حسینی، مسئول جامعه فرهنگی قرآنی عصر، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برگزاری همایش جامعه قرآنی عصر، گفت: ازجمله فعالیت این شبکه مردمی - قرآنی می‌توان به جلسات خانگی قرآن و فعالیت‌های قرآنی، توانمندسازی مجموعه‌های مردمی و فعالیت در مناطق آسیب‌پذیر و محروم اشاره کرد.

وی ادامه داد: برای تقویت این شبکه و توجیه نیروی انسانی آن معمولا هرساله همایشی را برگزار می‌کنیم که امسال هفتمین دوره آن با حضور مسئولان جامعه قرآنی عصر استان‌ها و شهرستان‌ها از چهارم تا ششم خردادماه در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) قم، برگزار شد.

‌این همایش چهارشنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ آغاز شد. روز دوم این همایش پنجشنبه، ۵ خردادماه از ساعت ۸ تا ۱۲ ویژه کارگاه آموزشی و در نهایت روز جمعه ۶ خردادماه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان و مراسم اختتامیه ادامه داشت.

زندگی قرآنی نرگس کریمی و جان‌هایی که احیا کرد

ایکنا طی گزارشی به منظور رواج فرهنگ اهدای عضو در جامعه به سراغ همسر و دختران مرحومه «نرگس کریمی» رفت. وی پس از سانحه‌ای که در ۱۴ آبان‌ ۱۴۰۰ برای نرگس کریمی، معلم قرآن، قاری و عضو گروه تواشیح بانوان در ارتفاعات تهران رخ داد، خانواده او تصمیم به موقعی گرفتند و با اهدای بخشی از مغز استخوان و بافت‌هایش، توانستند به بهبود سلامتی ۱۵ نفر کمک کنند. البته فقدان بانویی که همه از خلق و خویش می‌گویند و گذر سال‌ها زندگی مشترک برای همسر و دو دخترش بسی دشوار است، هنوز باورپذیر نیست. در ادامه مشروح این گزارش را بخوانید.

«محمدحسین نظری» قاری و مبتهل لرستانی درگذشت

«محمدحسین نظری» قاری و مبتهل لرستانی آخرین روز از اردیبهشت‌ماه در سن ۴۰ سالگی و به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستان فیروزگر تهران دار فانی را وداع گفت. این قاری جوان از اعضای گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی نور اهل بیت و نجم‌الهدی استان لرستان بود و علاوه بر آن به عنوان معلم، مدرس و داور مسابقات قرآن نیز شناخته می‌شد. وی در مسابقات قرآن دانشجویان نیز صاحب رتبه بود.

انتشار نامه قدردانی جمعی از قاریان و حافظان به رئیس سازمان اوقاف

جمعی از قاریان و حافظان بین‌المللی کشورمان در نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از اقدام این سازمان و مرکز امور قرآنی آن برای تجلیل از اقدام اخلاقی «محمدرضا جاهدی‌نیا» در سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تقدیر کردند.

جدیدترین تلاوت کریم منصوری از سوره «طه»

کریم منصوری، قاری بین‌المللی کشورمان در نخستین کرسی دائمی اذانگاهی تلاوت قرآن کریم مسجد خاتم‌الانبیاء(ص) جزیره کیش اواخر اردیبهشت‌ماه به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.

خبر رونمایی از کتاب قرآن ۱۴۰۰ تا پایان فصل بهار

علیرضا شعبانی‌فرد، کارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور در برنامه افق رادیو قرآن به بحث کتاب سال قرآنی اشاره کرد. برای تألیف و تهیه این کتا از نیمه سال 1400، سامانه‌ای در نظر گرفته شد تا دستگاه‌ها، گزارش‌ فعالیت‌های خود را بارگذاری کنند تا در کتاب سال ۱۴۰۰ درج شود که طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده کتاب قرآن سال 1400 تا پایان فصل بهار رونمایی می‌شود.

واکاوی تلاوت‌های منشاوی در «تَقْشَعِر»

ویژه‌برنامه نقد و تحلیل‌های تلاوت مرحوم استاد محمدصدیق منشاوی با عنوان «تَقْشَعِرّ» در قالب پخش زنده اینستاگرامی به میزبانی صفحه سیدمصطفی حسینی به نشانی s.mostafa_hoseini و محمدجواد دلفانی به نشانی delfani_mohammadjavad انجام می‌شود.

این برنامه ، جمعه شب‌ها حوالی ساعت ۲۲ و دوشنبه‌ها حوالی ساعت ۲۱:۳۰ انجام می‌شود با حضور سیدمصطفی حسینی تحلیل تلاوت‌ها از بُعد هنری و محمدجواد دلفانی با تحلیل علمی و روایی تلاوت‌ها همراه خواهد بود.

اعلام اعضای کاروان قرآنی حج امسال و اعزام پس از دو سال وقفه

پس از وقفه دوساله‌ای که  در اعزام به حج به علت شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، با ازسرگیری این اعزام‌ها در سال جاری، امکان اعزام کاروان قرآنی کشورمان به سرزمین وحی مطابق سنوات گذشته مجددا فراهم شده است. در کاروان قرآنی 20 نفره امسال، ١۶ حج اولی عضویت دارند که دوره توجیهی آموزشی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف شرکت کردند.

در کاروان نور امسال، قاسم رضیعی از تهران به عنوان سرپرست کاروان نور، قاسم مقدمی از خوزستان، مسعود نوری از تهران، سیدحمیدرضا مقدسی از قم، هادی موحدامین از تهران، امیرحسین رحمتی از گلستان، علیرضا بیژنی از خراسان رضوی، مجتبی پرویزی از تهران، مهدی کرمی از زنجان، مهدی سعادتی کیا از لرستان، حمید حق طلب از خراسان رضوی، علیرضا مکاری از اصفهان، سیدمحمد طا‌هایی از مازندران، یوسف جعفرزاده از هرمزگان، رضا گلشاهی از خراسان رضوی و گروه تواشیح مصباح الهدی متشکل از عدنان مؤمنین، رسول مظفری وانانی، امین میمندی، احسان سوری دمقی و سیدمحمد هاشمی از خوزستان حضور دارند.

سالروز تأسیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و پیام‌های تبریک‌

دکتر سیدحمیدرضا طیبی، رییس سابق جهاددانشگاهی در پیامی به مناسبت سالروز تاسیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، نوشت؛ «خدای را شاکریم که بر نهاد انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی منت گذارد و توفیق خدمتگزاری به ساحت شریف کلام الله المتین را به ما ارزانی داشت».

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، پیامی را به مناسبت سالروز تاسیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور صادر کرد.

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت طی پیامی، سالروز تأسیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی را تبریک گفت.

آغاز ثبت‌نام یازدهمین دوره اعطای گواهی‌نامه به قاریان و مدرسان قرآن

ثبت‌نام یازدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم از سوی شورای عالی قرآن از یکم خرداد ۱۴۰۱ آغاز شد.

اولین مرحله دوره یازدهم شامل ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی، در بازه زمانی ۱ تا ۳۱ خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد؛ لذا قاریان و مدرسان علاقه‌مند فرصت دارند ظرف مدت یک‌ماه، با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قرآن به نشانی quranshora.ir، بخش سامانه جامع ارزیابی جهت ثبت نام اقدام کنند.

نتیجه آزمون مرحله ورودی یازدهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان، تیرماه سال جاری اعلام خواهد شد و سایر مراحل نیز مطابق تقویم اجرایی در سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد یافت.

چهاردهمین نشست هماهنگی و هم‌اندیشی مدیران اتحادیه‌های استانی

رونمایی از نسخه یک اپلیکیشن قرآنی «دیجی آلا»، ۸۳۶ درخواست ثبت‌نامی عضویت درصندوق بیمه اجتماعی روستایی و قطعیت بیمه ۴۸۹ نفر، تعامل دوسویه با حوزه‌های علمیه و مؤسسات قرآنی، رونمایی از اطلس قرآنی اتحادیه در آخرین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تولید مولتی‌مدیا و محتوا در عرصه فضای مجازی در سایتی با عنوان «اتقان مدیا»

موافقت اصولی با فعالیت ۱۴ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

چهلمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت با بررسی پرونده ۲۲ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت و دریافت موافقت اصولی با 14 مؤسسه برگزار شد.

برگزاری جلسه کارگروه بودجه ستاد طرح ملی حفظ قرآن

سلسله جلسات کارگروه برنامه و بودجه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن طی هفته گذشته با حضور نمایندگان منتخب دستگاه‌های عضو این ستاد در دبیرخانه این ستاد در سازمان اوقاف برگزار شد. در این جلسات برنامه پیشنهادی دستگاه‌های عضو ستاد راهبری با توجه به شاخص‌های تعیین شده مورد بحث و تبادل نظر اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت.

از جمله شاخص‌هایی که برای برنامه‌های پیشنهادی در نظر گرفته شده است می‌توان به ملی بودن برنامه، جریان‌ساز بودن در زمینه حفظ قرآن کریم و نیز جدید بودن آن اشاره کرد.

اختتامیه جشنواره عطر رمضان و تجلیل از منتخبان طرح «تسنیم» نداجا

آیین اختتامیه جشنواره عطر رمضان و قرعه‌کشی جوایز منتخبان مرحله دوم طرح قرآنی تسنیم، همراه با تجلیل از حدود ۱۰۰ منتخب معلم و استاد قرآن و قاری و حافظ قرآن در ستاد نداجا برگزار شد که به صورت نمادین از تعدادی از فرزندان، همسران و کارکنان پایور و وظیفه با اهدای هدیه تجلیل شد.

اعلام قرائات‌ انتخابی مسابقه بین‌‎المللی قرآن مشکات اعلام شد

چهار قرائت از اساتید بزرگ قرآن جهان اسلام به‌عنوان منبع برگزاری رشته قرائت تقلیدی چهارمین دوره مسابقه سراسری و بین‌المللی قرآن کریم مشکات با تایید کمیته فنی این مسابقات منتشر شد. این چهار قرائت شامل قرائت آیات ۶ تا آخر سوره انشقاق استاد شحات محمد انور، قرائت آیات ۱ تا ۱۸ سوره بلد استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد، قرائت آیات ۲۲ تا آخر سوره حشر استاد محمدصدیق منشاوی و قرائت آیات ۲۵۰ تا ۲۵۲ سوره مبارکه بقره مصطفی اسماعیل می‌شوند.

مسابقه قرائت تقلیدی چهارمین دوره مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم مشکات تنها ویژه پسران زیر ۱۶ سال و آقایان بالای ۱۶ سال است. زمان ثبت‌نام و ارسال اثر به زودی اعلام خواهد شد.

انتشار تقویم زمانی جلسات مجمع مشورتی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی

پنجاه و ششمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که اولین جلسه این شورا در سال جدید بود اوایل این هفته برگزار شد. یکی از دستورهای این جلسه که پیش‌تر در مجمع مشورتی این شورا مورد بررسی قرار گرفته بود، به تصویب رسید.

بر همین اساس در سال ۱۴۰۱ و طبق آیین‌نامه برگزاری جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجمع مشورتی این شورا، شاهد برگزاری شش جلسه شورای توسعه و ۱۲ جلسه مجمع مشورتی خواهیم بود.

اولین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۱۴۰۱ یکشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در دبیرخانه این شورا و بدون هیچ کدام از وزاری عضو این شورا برگزار شد.

هفتم تیر، اول شهریور، سوم آبان،‌ ۱۳ دی و دوم اسفندماه برنامه برگزاری جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا پایان سال خواهد بود. جلسات این شورا به طور معمول روزهای سه‌شنبه برپا می‌شود. نخستین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که به صورت ماهانه برپا می‌شود، ۲۸ فروردین‌ماه برپا شد. جلسه دوم آن نیز ۱۸ اردیبهشت‌ماه برگزار شده است. بر همین اساس جلسات دیگر این مجمع به ترتیب در روزهای ۲۹ خرداد، ۲۶ تیر، ۳۰ مرداد، ۲۰ شهریور، ۲۴ مهر، ۲۹ آبان، ۲۷ آذر، ۲۵ دی‌، ۳۰ بهمن و ۱۴ اسفندماه برگزار می‌شود. تمامی جلسات این مجمع روزهای یکشنبه برپا خواهد شد.

نشست مشترک مدیران شورای عالی قرآن و شبکه قرآن

متعاقب انتصاب اخیر مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، نشست مشترک مدیران شورای عالی قرآن و مدیر این شبکه، در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.

در این جلسه که محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، کریم دولتی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی، علی قاسم‌آبادی، معاون نظارت، حسن محمدی، معاون اداری مالی و عباس امام‌جمعه از کارشناسان شورا حضور داشتند، راهکار‌های ارتقای تعامل بین شورای عالی قرآن و شبکه قرآن سیما مورد بررسی قرار گرفت.

تشکیل پنجمین نشست هم‌اندیشی دستگاه‌های برگزارکننده مسابقات قرآن

این نشست به همت دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی ایران با حضور ۴۰ دستگاه و نهاد دولتی و مردمی به‌منظور ایجاد هماهنگی و انسجام در برگزاری مسابقات قرآنی کشور برگزار شد.

مرحله مقدماتی هفتمین مسابقات قرآن فرهنگیان برگزار می‌شود

این مسابقات با هدف تلاش برای انس بیشتر فرهنگیان فرهیخته با مفاهیم بلند قرآن، نهج‌البلاغه و تشویق و ترغیب فرهنگیان مستعد به فراگیری آموزه‌های مذهبی و دینی و به کارگیری این آموزه‌ها در زندگی فردی اجتماعی و انتقال آن به دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ کل و ۱۰ جزء، نهج‌البلاغه و الگوی برتر تدریس احکام نماز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha