درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی دو جوان بحرینی محکوم به اعدام
کد خبر: 4059435
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶

درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی دو جوان بحرینی محکوم به اعدام

سازمان عفو بین‌المللی با درخواست توقف حکم دو جوان معارض بحرینی که در عربستان به اعدام محکوم شده‌اند روند محاکمه آنها را ناعادلانه خواند.

درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی دو جوان بحرینی محکوم به اعدام

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان عفو بین‌الملل، در گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمده است که در اکتوبر سال ۲۰۲۱ جعفر سلطان و صادق ثامر دو جوان بحرینی در محاکمه‌ای بسیار ظالمانه در دادگاه جزایی بر اساس اتهاماتی مربوط به تروریسم محکوم به اعدام شده‌اند. از جمله اتهامات آنان قاچاق مواد منفجره به عربستان و مشارکت در تظاهرات هایی ضد حکومت در بحرین بوده است.
در آوریل ۲۰۲۲ دادگاه عالی عربستان حکم صادره علیه آنها را تأیید کرده که در نتیجه اعدام آنها قریب‌الوقوع است و به محض امضای پادشاه اجرا خواهد شد.

عفو بین‌الملل از عربستان خواستار است تا: حکم‌های اعدام را مورد تأیید قرار ندهد، محکومیت آنها را لغو نماید و آنها را مطابق با استانداردهای بین‌المللیِ محاکمه‌ عادلانه، دوباره محاکمه کند.

 رژیم سعودی در سال ۲۰۱۵ میلادی این دو جوان معارض بحرینی را ربود و پس از قریب به ۱۰۰ روز نگهداری در مکانی نامعلوم، آن‌ها  را به زندان منتقل کرد. 

مقامات سعودی بعداً آنها را به آماده‌سازی برای منفجر کردن پل موسوم به ملک فهد که بحرین را به شبه جزیره عربستان پیوند می‌دهد و مردم بحرین آن را پل (شهید آیت الله نمر باقر النمر ) می‌خوانند، متهم کردند.

سلطان و ثامر این دو شهروند زندانی بحرینی در عربستان اتهامات وارده را رد و تأکید کردند که این احکام با انگیزه‌های سیاسی صادر شده است.

سازمان‌های حقوق بشر مستند کرده‌اند که آنها در حین بازداشت توسط نیروهای امنیتی سعودی برای اعتراف‌گیری مورد شکنجه قرار گرفته‌اند. لازم به ذکر است سازمان دیدبان حقوق بشر  پیش از این خواستار آزادی مخالفان بازداشت شده در بحرین شده بود.

اجرای حکم اعدام این دو نفر منوط به تأیید پادشاه عربستان است.

انتهای پیام
captcha