حق طلاق به زنان بدهید/ تغییر قوانین مشکلات مهریه را حل نمی‌کند
کد خبر: 4059369
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
اکرم مصوری‌منش:

حق طلاق به زنان بدهید/ تغییر قوانین مشکلات مهریه را حل نمی‌کند

پژوهشگر و فعال حوزه زنان تغییر مداوم قوانین مهریه را راه‌گشای حل این معضل در کشور ندانست و گفت: اگر طلاق هم مثل ازدواج با رضایت دو طرف باشد، مشکلات حل می‌شود پس باید به زنان حق طلاق داد.

حق طلاق به زنان بدهید؛ تغییر قوانین مشکلات مهریه را حل نمی‌کند

به گزارش خبرنگار ایکنا، باز هم تغییر در قوانین مربوط به مهریه؛ این بار قرار است حبس‌زدایی و قضازدایی از بدهکاران مهریه صورت گیرد و برای جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین برای مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه چهاردهم درصد قیمت سکه‌ها به‌ عنوان حق ثبت گرفته شود.

همچنین قرار است مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه مشمول پرداخت دو درصد حق ثبت ‌و مهریه‌های ۲۰۰ سکه به بالا مشمول پرداخت ۱۵ درصد حق ثبت شوند و زوج‌ها باید ۱۵ درصد قیمت سکه‌ها را به‌عنوان حق ثبت پرداخت کنند. حق ثبت مهریه از دو طرف هریک به میزان ۵۰ درصد اخذ خواهدشد و وجه حاصل از آن به صندوقی به‌نام صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند که در بودجه سالانه برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته می‌شود، واریز می‌شود.

اما چرا در کشور ما مهریه، پای ثابت تغییر و تصویب قوانین جدید است؟ و آیا تغییر قوانین مشکلات مربوط به مهریه در ایران را کاهش خواهد داد؟

اکرم مصوری‌منش، پژوهشگر و فعال حوزه زنان و مدیر سابق مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که آیا تغییرات ایجاد شده در قوانین مربوط به مهریه می‌تواند مشکلات این حوزه را کاهش دهد؟ گفت: تمام مشکلاتی که در این سال‌ها برای آقایان و خانم‌ها در مورد مهریه ایجاد شده به دلیل نبود حق برابر در موضوع طلاق است. ازدواج یک امر متعادل و مساوی است که بین زن و مرد اتفاق می‌افتد و هنگام جاری شدن صیغه عقد، زن درخواست ازدواج را مطرح می‌کند و مرد بله را می‌گوید.

وی ادامه داد: یعنی برای شروع زندگی درخواست و خواست دو طرف بر اساس عدالت مطرح است اما در مورد طلاق این اتفاق نمی‌افتد و فقط مرد حق دارد که زن خود را طلاق دهد ولی زن اجازه طلاق دادن مرد را ندارد. اینجاست که نابرابری ایجاد می‌شود و ریشه همه مشکلات در این نابرابری است. بدون حق طلاق، زن به نوعی در اسارت مرد قرار می‌گیرد و نمی‌تواند به راحتی از این اسارت در بیاید و مرد مهری را برای اسارت گرفتن زن می‌دهد و در قبال آن حق طلاق را به دست می‌آورد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سال‌هاست موضوع دادن حق طلاق به زنان را پیگیری می‌کند، گفت: فراکسیون زنان مجلس ششم طرحی برای اعطای حق طلاق به زنان مطرح کرد اما نه مجلس، نه شورای نگهبان و نه مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن موافقت نکردند و همچنان این موضوع هم مردان و هم زنان را دچار مشکل کرده است.

رضایت دو طرفه در طلاق 

وی تصریح کرد: اگر موضوع طلاق نیز مثل ازدواج به رضایت دو طرف باشد و هر وقت زن خواست بتواند خود را مطلقه کند، این مشکل برطرف می‌شود. اکنون زنان درخواست طلاق می‌دهند اما چون حق طلاق با مرد است، برای گرفتن طلاق دچار مشکل هستند و بسیاری از آنها مهریه را وسیله‌ای برای آزادی خودشان از ازدواج قرار می‌دهند. یعنی زن از ابزار مهریه برای فشار آوردن و خارج شدن از اسارت مردی که نمی‌خواهد زندگی مشترکش را با وی ادامه دهد، استفاده می‌کند و قدر مسلم با این روند خانواده‌ها دچار آسیب‌ می‌شوند.

مصوری‌منش با اشاره به اینکه چندین سال است که مدام قوانین طلاق تغییر داده می‌شود اما این تغییرات نتیجه بخش نبوده و مدام نیاز به تغییر قوانین و تصویب قوانین جدید احساس می‌شود، گفت: به نظر من مشکلات مربوط به طلاق و مهریه ادامه خواهدداشت تا اینکه زن و مرد هم در مورد شروع زندگی مشترک و هم در مورد پایان زندگی مشترک حق مساوی داشته باشند.

زنان حق طلاق بگیرند

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: من همیشه به زنان توصیه می‌کنم حق طلاق را در شروع ازدواج بگیرید تا زندگی خود را با حق مساوی آغاز کنید و مهریه کمی بگیرید.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دادن حق طلاق به زنان و تعیین مهریه کم، با قوانین یا مباحث شرعی مغایرت دارد؟ گفت: خیر؛ هیچ مغایرت قانونی و شرعی ندارد و فقط مرد در ابتدای ازدواج می‌پذیرد که بر اساس یک توافق دوطرفه حق طلاق را به زن بدهد. با این شرایط زنان هم احساس اسارت در یک رابطه را ندارند و اگر زندگی آنها به مشکل خورد نه زن برای اثبات عسر و حرج خود در زندگی مشترک دچار مشکل می‌شود و نه مرد برای اثبات عسر و حرج خود در پرداخت مهریه دچار مشکل خواهدشد.

قضات عسر و حرج زنان را درک نمی‌‌کنند

مصوری‌منش با اشاره به اینکه قضات در کشور ما مرد هستند و درکی از عسر و حرج زنان در زندگی مشترک ندارند، در حالی که عسر و حرج مردان را به خوبی درک می‌کنند، گفت: به همین دلیل قضات معمولاً به نفع مردان رأی می‌دهند، مهریه را کاهش داده و قسطی می‌کنند و عملاً چیزی به دست زن نمی‌رسد.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر بدون دادن حق طلاق به زنان، قانون زندانی مهریه را برداریم، آیا زنان آسیب نمی‌بینند؟ گفت: زنان امروزی تحصیلات و رشد اجتماعی دارند و زیر بار قوانین تبعیض‌آمیز نمی‌روند. این اقدامات آمار ازدواج را کاهش می‌دهد. مسئولان مدام ازدواج و بچه‌دار شدن را تبلیغ می‌کنند اما وقتی زنان تحصیل کرده ما می‌بینند که حق برابری در زندگی مشترک ندارند، زیر بار ازدواج نمی‌روند و آسیب آن به جامعه بازمی‌گردد پس باید تلاش کرد تا حد امکان حق را متعادل و عدالت را بین زن و مرد برقرار کرد.

انتهای پیام
captcha