برگزاری گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی
کد خبر: 4059249
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳

برگزاری گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی

هشتاد و هشتمین گردهمایی معاونان فرهنگی و رؤسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی جهاددانشگاهی امروز، سوم خردادماه، در سالن شهید صبوری جهاددانشگاهی برگزار شد.

برگزاری گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهیبه گزارش خبرنگار ایکنا، هشتاد و هشتمین گردهمایی معاونان فرهنگی و رؤسای سازمان‌ها و مراکز فرهنگی جهاددانشگاهی امروز، سوم خردادماه، در سالن شهید صبوری جهاددانشگاهی برگزار شد.

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: در ابتدا یاد امام راحل و شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای آزادسازی خرمشهر را گرامی می‌داریم و تبریک می‌گویم این روز به یاد ماندنی در تاریخ کشور و غرورآفرینی جوانانی که با کمترین تجهیزات نظامی توانستند یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه را شکست دهند و بخش‌های وسیعی از خاک مقدس ایران اسلامی که به اشغال دشمن بعثی درآمده بود را آزاد کنند. درود می‌فرستیم بر شهیدانی که این آزادی را رقم زدنند و رفتند تا ایران و اسلام و ما بمانیم و پاسدار حریم ارزش‌های انقلاب اسلامی باشیم و در حوزه مأموریت خودمان نسبت به شهدا پایبند بمانیم و این مسیر را در فعالیت‌های فرهنگی و دانشگاهی خودمان ادامه دهیم.

رحیمیان ادامه داد: همچنین یاد سراسر سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌دارم. مردم در مراسم تشییع جنازه ایشان نشان دادند که قدردان خادمان مخلص و فداکار خود هستند؛ این یادکرد از این جهت است که قرار بود این نشست را در کرمان و در مجاورت قبر این شهید عزیز داشته باشیم اما این امکان فراهم نشد.

وی ضمن قدردانی از عملکرد نهادهای فرهنگی زیر مجموعه اظهار کرد:‌ خوشبختانه سازمان های فرهنگی جهاددانشگاهی علی رغم همه تنگناها و سختی‌ها به خوبی فعالیت‌ها را پیش می‌برند.

رحیمیان در ادامه به ارائه گزارشی از ستاد معاونت فرهنگی در سال ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند یکی از مهم‎‌ترین کار‌ها در جهاددانشگاهی تربیت شخصیت‎های مؤمن و برجسته علمی با جهت‎گیری‎های انقلابی و دلبسته به آرمان‎های انقلاب است؛ ما نیز این محور را در فعالیت‌های خود لحاظ کردیم.

برگزاری گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی

وی مهم‌ترین اقدام در حوزه ستادی را حضور در نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی دانست که مورد تحسین مقامات کشوری قرار گرفت و گفت: حوزه فرهنگی در این نمایشگاه نقش پررنگی داشت.

رحیمیان به اعطای مجوز مراکز نوع ب که در طول یک سال انجام شد اشاره و اظهار کرد: برنامه‌های متنوعی در حوزه مذهبی و فرهنگی برگزار و تفاهم‌نامه‌های متعددی در این زمینه منعقد شده است. انعکاس فعالیت‌های جهادگران در رویتاب نیز از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.


بیشتر ببینید:

گزارش تصویری گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی


معاون فرهنگی جهاددانشگاهی از دیگر اقدامات برجسته انجام شده را برگزاری جشنواره ملی شعر دانشجویی و انتشار نشریه «هندسه دل» خواند و گفت: ۲۱۹ کارگاه با بیش از دو میلیون بازدید از سامانه رویتاب جهاددانشگاهی پخش شده است.

سازمان انتشارات جهاددانشگاهی

حامد علی اکبرزاده، سرپرست سازمان انتشارات جهاددانشگاهی نیز در ادامه این نشست به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی این نهاد پرداخت و گفت:‌ با همراهی همه دوستان و فعالان فرهنگی جهاددانشگاهی ما نیز همچون سایر سازمان‌ها و مراکز توانستیم برنامه‌های فرهنگی خود را در حوزه نشر پیش ببریم. بیست و هشتمین دوره کتاب سال دانشجویی به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد البته هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی به برگزاری کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای، سومین دوره طرح ملی «فصل سخن»، سلسله همایش‌های علمی نقد آثار اساتید، سمینار «بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار اندیشمندان» و انتشار دو شماره از مجله «نوشتار» از دیگر اقدامات انجام شده طی سال گذشته است.

اکبرزاده با بیان اینکه سال گذشته به لحاظ تولید و انتشار کتاب، بسیار پربار بود و ۵۵۷ عنوان کتاب منتشر شد، گفت: باید کیفیت کار را حفظ کنیم و علی رغم اینکه در این دو سال بیش از ۱۰ کارگاه برای کیفیت بخشی آثار تولیدی برگزار کردیم اما باید تصمیمات اساسی‌تری در این زمینه داشته باشیم. اخیراً با حضور در نمایشگاه کتاب تهران، یکی از بزرگترین غرفه‌های حوزه نشر دانشگاهی را در اختیار داشتیم که با استقبال نسبتاً خوبی روبرو شد. سال گذشته این توفیق را داشتیم که در جشنواره‌های مختلف شرکت و جایزه‌های رتبه‌های برتر را کسب کردیم.

از دیگر اقدامات سازمان انتشارات جهاددانشگاهی که از سوی اکبرزاده در این نشست مطرح شد می‌توان به انتشار اولین کتاب صوتی جهاددانشگاهی و راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی جدید سازمان و رصد شعب استانی اشاره کرد.

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور

در ادامه این نشست، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز به ارائه بخشی از فعالیت‌های انجام شده از سوی این سازمان پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته حضور مؤثرتری در حوزه فضای مجازی داشتیم و با افزایش تولیدات مواجه بودیم. تولیدات استودیویی حدود سه برابر افزایش یافت که برخی از این خروجی‌ها برای شبکه‌های سیما نمایش داده شد.

حسنی به برگزاری پویش روضه‌های خانگی با همکاری مجموعه واحدهای جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های هنری ما در بخش قرآنی همیشه پر رنگ بوده اما طی سال گذشته این موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کردیم، به طوری که از مجموعه آثاری که دانشجویان خلق کردند شش نمایشگاه بین‌المللی در کشورهای مختلف برگزار شد.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به پیگیری موضوع عترت در این سازمان اشاره و با بیان اینکه مجموعه رویدادهایی را در این راستا طی ایام محرم و صفر برگزار کردیم، اظهار کرد: موضوع دانشجو معلم را پیگیری و پک آموزشی ۱۸۰ ساعته تولید کردیم. سال گذشته حدود هزار دانشجو معلم قرآن کریم آموزش داده شدند. دو وبینار و یک سمینار بین‌المللی برگزار و از سامانه رویتاب پخش شد.

حسنی به افتتاح دو زبان پرتغالی و مالایی در خبرگزاری ایکنا اشاره و بیان کرد: طی سال گذشته ۸۵ رتبه برتر در سطح ملی و استانی داشتیم. در حوزه مخاطبان خارجی نیز با رشد قابل توجهی مواجه شدیم.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران

مهدی رفیعی بهابادی، سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نیز در ادامه این آیین به ارائه گزارش درباره مرکز ایسپا پرداخت و گفت: ۱۸ موج نظرسنجی انتخاباتی انجام دادیم و توانستیم با یک تخمین خوب به جایگاه ایسپا در بین سازمان‌ها و مراکز دولتی دست پیدا کنیم. با توجه به اینکه دکتر طیبی،‌ رئیس جهاددانشگاهی تأکید داشتند که ایسپا باید به سمت مباحث تحلیلی وارد شود، ما نیز در این زمینه وارد شدیم و گروه‌های پژوهشی راه‌اندازی کردیم.

رفیعی افزود: ما هر سال بازتاب مسائل روز جامعه را مورد نظرسنجی قرار می‌دهیم و در هر ماه دست‌کم یک نظر سنجی داریم و اکنون مشغول نظرسنجی درباره حذف ارز ترجیحی هستیم. خوشبختانه یکی از اتفاقات خوبی که در سال گذشته رخ داد این بود که ایسپا صاحب یک ساختمان مجزا شد. البته با بودجه‌ای که در اختیار ما قرار داده شد سعی کردیم تجهیزات مناسبی از جمله تبلت برای همکاران شعب تهیه کنیم و در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی

در ادامه این مراسم رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به ارائه گزارش این مرکز پرداخت و گفت: در ابتدا از شعب استان‌های خراسان رضوی و زنجان و گیلان و شعب دیگری که در برنامه‌های ما فعالیت مثمرثمری داشتند تشکر می‌کنم. نکته بعدی، چون بنده از ۶ بهمن ماه سال گذشته حکم سازمانی دریافت کردم باید اعتراف کنم که اکثر کار‌ها توسط گروه مدیریتی گذشته انجام شده بود و ما در دوره جدید سعی کردیم این فعالیت‌ها را به سرانجام برسانیم.

فریدزاده افزود: در مدت زمان مدیریتی خود مرکز ملی مناظره، گفت‌وگو و آزاداندیشی را پیگیری کردیم و مسابقات ملی مناظره را ادامه دادیم. هفتمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر را پیگیری کردیم و در اردیبهشت ماه امسال اختتامیه این مراسم برگزار شد که امیدواریم با تغییرات کمی و کیفی در حوزه محتوا این طرح مجدداً امسال پیگیری شود.

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه این مراسم ضمن تشکر از زحمات همکاران جهاددانشگاهی در صندوق قرض الحسنه اظهار کرد: در سال گذشته ۱۱۳۵ فقره تسهیلات به ارزش ۷ هزار و ۹۷۴ میلیون تومان به دانشجویان متقاضی داده شد. در ادامه از رؤسای مراکز و سازمان‌های جهاددانشگاهی که خالصانه زحمت کشیدند کمال قدردانی و تشکر دارم.

وی در ادامه به تقدیر ۳۰۰ خانواده شهید مدافع سلامت در آیین تندیس ملی فداکاری نیز اشاره کرد و در تشریح سایر برنامه‌های فرهنگی صورت گرفته در سال گذشته گفت: مراسم اختتامیه یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران همراه با رشد ۳۰۰ درصدی استقبال دانشجویان و تقدیر از ۵۲ مصداق فداکاری طی ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

رحیمیان با بیان این مطلب که سال گذشته مسابقه کتابخوانی هشت بهشت در واحد تهران پیگیری کردیم، افزود: پنجمین جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر در واحد فارس، نمایشگاه‌های مجازی ملی و بین‌المللی ملکوت در سازمان قرآنی، دومین جشنواره فرهنگی -دانشجویی اقوام ایران زمین در واحد لرستان، پنجمین جشنواره طراحی مد و لباس دیبا واحد هنر، ششمین دوره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی فردا در واحد هنر، فراخوان نهمین دوره جشنواره ملی نقش تن‌پوش در واحد هنر، جشنواره منطقه‌ای مجازی مد و لباس ایرانی اسلامی «چارقد» در واحد خراسان جنوبی، همایش بزرگداشت شهدای ۲۷ دی‌ماه در واحد آذربایجان شرقی از جمله فعالیت‌های فرهنگی ما در سال گذشته بود.

وی در ادامه گفت: سازمان انتشارات، سال گذشته درباره دکتر کاظمی آشتیانی، دانشمند جوان و بلندهمت و رئیس و بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی کتابی منتشر کردند که قابل تقدیر است. مقام معظم رهبری نیز به طور ویژه به شخصیت دکتر کاظمی آشتیانی بار‌ها پرداختند و ما به عنوان متولیان این امر باید برای تبیین جایگاه این دانشمند فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم.

دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی

علیرضا کلانتر مهرجردی، سرپرست دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه این آیین ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با استفاده از تجارب گذشته بازبینی مجددی در راهبردهای دفتر مطالعات فرهنگی داشتیم و تلاش کردیم در سال جدید بر اساس این رویکرد کارها را دنبال کنیم و علی‌رغم همه محدودیت‌ها در هدایت فعالیت‌های فرهنگی موفقیت چشمگیری به دست آوردیم.

کلانتری در ادامه به لزوم توجه به تعامل با سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور تأکید و اظهار کرد: سعی داریم تا انتظارات مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه را استخراج کنیم و در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عمل کنیم. یکی دیگر از فعالیت‌های ما در سال گذشته این بود که براساس آسیب‌شناسی که از معاونت فرهنگی داشتیم، در حال بازطراحی سایت دفتر مطالعات فرهنگی هستیم.

به گفته سرپرست دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی برقراری کرسی‌های آشنایی با نهادها و سازمان‌های فرهنگی یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز در سال گذشته بود و اولین جلسه از این کرسی‌ها را با مسئول بسیج اساتید کشور برگزار خواهند کرد.

برگزاری گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی

در ادامه این مراسم عیسی علیزاده، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی نیز ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: معاونت فرهنگی یکی از معاونت‌های مهم جهاددانشگاهی است و با توجه به تدوین برنامه جدید سازمان باید این معاونت بیش از گذشته در اولویت طرح‌ها و برنامه‌های جهاددانشگاهی قرار گیرد. ما باید در جهاد مسئله نیروی انسانی را در اولویت قرار دهیم و این رویکرد فقط از طریق معاونت فرهنگی قابل‌ پیگیری است. اگر نتوانیم بحث نیروی انسانی را در معاونت فرهنگی پیگیری کنیم نمی‌توان انتظار داشت که فعالیت‌های شاخصی در جهاددانشگاهی انجام شود.

وی ادامه داد: باید بسیاری از رویکردهای فعلی متناسب با تغییراتی که در نسل جوان رخ‌ داده پیگیری شود. امروز که در یک جنگ فرهنگی قرار داریم باید متناسب با تسهیلات دشمنان ما هم تجهیزات خود را ارتقا دهیم. متأسفانه ما در این سال‌ها نتوانستیم یک نماد فرهنگی به جامعه ارائه دهیم لذا عزیزان نباید به افتخارات گذشته ببالند و باید به سمت نمادسازی فرهنگی حرکت کنند.

به گفته معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی تأمین نیرو در سازمان‌ها وظیفه معاونت فرهنگی است و باید این معاونت به‌عنوان بازوی تأمین نیروی انسانی در سال‌های آتی پرقدرت به وظایف خود عمل کند. چون اساس جهاد بر یک‌ پایه درستی بنا شده است قطعاً جابجایی افراد نمی‌تواند این جایگاه را تخریب کند ولی کم‌تجربگی افراد می‌تواند سرعت قطار توسعه این سازمان را کاهش دهد. امیدوارم اتفاقات خوب و مبارکی در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی به‌عنوان مهم‌ترین بخش این نهاد علمی و فرهنگی رخ دهد.

مهدی عباسی، رئیس سابق سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در ادامه این نشست نیز از تمامی همکاران جهاددانشگاهی به ویژه دکتر عیسی علیزاده تشکر کرد و گفت: باید به دنبال تأثیرگذاری بیشتر جهاددانشگاهی در فضای فرهنگی کشور باشیم و در این راستا باید تأمل و تعمق جدی در رویکردها را مد نظر قرار دهیم.

برگزاری گردهمایی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی

در ادامه با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی از عیسی علیزاده، سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و مهدی عباسی، رئیس سابق سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تقدیر و تشکر شد.

بنابر این گزارش، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: اگر جهاددانشگاهی فقط به فکر ساختن یک ویترین زیبا بدون پشتوانه باشد، قطعاً شکست خواهد خورد لذا باید از وجود دانشجویان نخبه در جهاددانشگاهی برای پشتوانه‌سازی عملی بهره‌مند شویم.

سیدمحمدعلی شاهمیری، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان سمنان نیز در ادامه مراسم به بیان فعالیت‌های سازنده این استان پرداخت و به‌ ضرورت همکاری و همدلی تمامی همکاران جهاددانشگاهی تأکید کرد.

در ادامه تبریزی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس به‌ ضرورت استفاده عملی از فناوری روز در صنعت و زندگی روزمره مردم تأکید کرد. محمدی میخوش، معاون فرهنگی جهاد خواجه‌نصیرالدین طوسی به‌ضرورت فرهنگ‌سازی در مسائل کلان علمی کشور اشاره کرد.

علی حسینی، مدیریت شعبه جهاددانشگاهی در دانشگاه قم نیز پیشنهاد تشکیل شورای اندیشه‌ورز برای رئیس جدید جهاددانشگاهی داد و به‌ضرورت مزیت‌سازی برای اعضای جهاددانشگاهی تأکید کرد.

امین آزادبخت، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی لرستان نیز در این مراسم به‌ ضرورت ورود به مبحث اقتصاد گردشگری اشاره کرد و گفت: متأسفانه گردشگری علمی در کل کشور فعال نیست و باید فضای تعاملی خوبی برقرار کنیم تا در این زمینه نیز دستاورد‌هایی داشته باشیم.

در ادامه این مریم جویدراوی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خوزستان ضمن تسلیت به مردم نجیب آبادان از موفقیت‌های اخیر این سازمان در استان خوزستان سخن به میان آورد و اظهار کرد: در سال گذشته اولین جشنواره خاطره‌نویسی و بمباران شهری را برگزار کردیم که مراسم اختتامیه آن را فردا به صورت غیرحضوری برگزار خواهیم کرد.

در ادامه این مراسم قسمتی از برنامه تولیدی رادیو رویتاب که تاکنون 9 قسمت از آن تولید شده است، پخش شد.

رحیمیان همچنین از بحث عضویت جهاد دانشگاهی در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها سخن به میان آورد و اظهار کرد: در خیلی از موارد رئیس دانشگاه‌ها تعیین می‌کنند که جهاد در دانشگاه حضور داشته باشد یا خیر لذا رئیس هر دانشگاه بر اساس اختیارات قانونی خود می‌تواند نوع تعامل با جهاددانشگاهی را مشخص کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه به موضوع انتخاب رئیس جدید جهاددانشگاهی اشاره و اظهار کرد: متأسفانه حوزه فرهنگی به‌تناسب دیدگاه و نظریات رؤسای جهاددانشگاهی دچار تلاطم و فراز و نشیب‌های زیادی را متحمل شده و لذا امیدواریم رئیس جدید جهاددانشگاهی که سکان‌دار این مرکز ارزشی و فرهنگی می‌شود، نگاه فرهنگی داشته باشند تا بتوانیم به جایگاه شایسته خود برسیم و حضورمان در دانشگاه را پر رنگ‌تر کنیم.

رحیمیان در پایان این نشست به‌ضرورت پیگیری مباحث سواد رسانه و بهره‌گیری از نخبگان علمی و دانشگاهی تأکید کرد و گفت: بهانه‌های فراوانی برای کارنکردن وجود دارد، اما خواهش دارم با روحیه و پشتکار جهادی، آقای کاظمی آشتیانی را الگوی خود قرار دهیم. در تمام ایام منویات مقام معظم رهبری در اولویت و برنامه‌های اصلی جهاددانشگاهی قرار دارد لذا نباید از فرهنگ‌سازی، خودسازی و ساختن نیرو‌های ارزشی غافل شویم.

در پایان این مراسم از مرکز ایسپای شعبه خراسان رضوی، مرکز ایکنای شعبه فارس، مرکز ایسنای واحد اصفهان، واحد انتشارات جهاددانشگاهی تهران، سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گیلان، واحد جهاددانشگاهی لرستان سامانه رویتاب تقدیر و تشکر به عمل آمد. یادآوری می‌شود واحدهای برتر علاوه بر لوح تقدیر و هدیه، مبلغ 5 میلیون تومان به‌عنوان اعتبار اطلاع‌رسانی و ارسال پیامک از طریق سامانه رویتاب دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha