شهرداری‌ها حامی مؤسسات قرآنی در تبلیغات شهری باشند
کد خبر: 4058972
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

شهرداری‌ها حامی مؤسسات قرآنی در تبلیغات شهری باشند

مریم‌السادات موسوی، مدیر جامعة‌القرآن شازند با بیان اینکه متأسفانه تبلیغات در حوزه قرآن کم است، گفت: اگر شهرداری‌ها و شوراهای شهری و روستایی به کمک مؤسسات و سایر مراکز قرآنی آمده و آنان را در تبلیغات یاری رسانند، قطعاً آمار کمی این مراکز سیر افزایشی خواهد داشت.

مریم السادات موسوی، مدیر جامعه القرآن شازند

مریم‌السادات موسوی، مدیر جامعة‌القرآن شازند، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: فعالیت قرآنی خود را از سال 86 با مربیگری در جامعة‌القرآن آغاز کردم و از سال 87 مدیریت همین مرکز را با 5 قرآن‌آموز برعهده گرفتم. این مجموعه آموزش خود را در رده سنی 4 تا 11 سال و بزرگسال ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: پس از گذشت 10 سال آمار قرآن‌آموزان به بیش از 250 نفر رسید، اما با شیوع بیماری کرونا از سال 98 تاکنون با ریزش فراگیران قرآنی مواجه هستیم و آمار کمی به 50 نفر رسید، امید است پس از فروکش شدن کامل بیماری بار دیگر آمار مراکز قرآنی افزایش پیدا کند. مؤسسات و خانه‌های قرآنی باید پس از بیماری خود را برای دوره‌ای قوی و سرشار از جذابیت آماده کنند.

موسوی تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی را عامل مهم گرایش نوجوانان و کودکان به مبانی قرآنی دانست و اظهار کرد: متأسفانه تبلیغات در حوزه قرآن کم است، اگر شهرداری‌ها و شوراهای شهری و روستایی به کمک مؤسسات و سایر مراکز قرآنی آمده و آنان را در تبلیغات یاری رسانند، قطعاً آمار کمی این مراکز سیر افزایشی خواهد داشت.

مدیر جامعة‌القرآن شازند با اشاره به اینکه 5 نفر از حافظان این مجموعه موفق به حفظ کل قرآن شدند و مابقی قرآن‌آموزان در سطوح مختلف حفظ کلام وحی هستند، اضافه کرد: قرآن‌آموزان برای حفظ موقعیت محفوظاتی و ارتقای آن نیازمند شرکت در مسابقات مختلف شهرستانی هستند و بهتر است ادارات متولی قرآن حتی در سطح شهرستان هم که شده مسابقاتی با جوایز محدود برگزار کنند تا هم لذت شرکت در مسابقات برای نوجوانان حس شود و هم استرس آنان برای مسابقات بزرگتر کاهش یابد.

وی به برگزاری مسابقات دانش‌آموزی و اوقاف در سطح شهرستان شازند اشاره و یادآور شد: برگزاری مسابقات ویژه دانش‌آموزان کمتر از 18 سال در سطح شهرستان کم است و حتی جوایز همان مسابقات نیز با تأخیر اعطا می‌شود. اعزام قرآن‌آموزان به اردوهای سیاحتی، آموزشی و زیارتی در ایجاد انگیزه آنان برای شرکت در کلاس‌های آموزشی مؤثر است، اما با توجه به اینکه مراکز قرآنی بودجه خاصی ندارند قادر نیستند از پس مخارج اردو برآیند؛ از این رو از اعزام پرهیز می‌کنند.

موسوی معرفی نوجوانان و کودکان قرآنی در برنامه‌های مختلف سطح شهرستان همچون نماز جمعه را از جمله عوامل ترغیب جهت گرایش کودکان و نوجوانان به سمت قرآن و تشویق بیشتر حافظ و قاری برای ادامه مسیر بیان کرد و افزود: ابزار و اسباب تشویق باید فراهم شود، با وجود مشکلات مالی که مراکز قرآنی با آن رو به رو هستند می‌طلبد دستگاه‌هایی همچون تبلیغات اسلامی، اوقاف، ارشاد اسلامی، شهرداری و شوراها با کمک‌های حداقلی ما را یاری کنند، یا اینکه در مراسم‌های خود از حافظان نوجوان و خردسال که حافظ بالای 5 جزء هستند تجلیل کنند.

وی به تشریح مشکلات قرآنی سطح شهرستان شازند پرداخت و گفت: آموزش قرآن از خردسالان آغاز می‌شود و باید قبول کرد کلاس‌های قرآنی دارای جذابیت کمتری نسبت به سایر رشته‌های هنری و موسیقی هستند، هرچند در سال‌های اخیر با اضافه شدن کلاس‌های هنری، قصه، ورزش و غیره این جذابیت بیشتر شده است، اما این وظیفه ما مربیان، مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی است تا این جذابیت‌ها را ایجاد و افزایش دهیم.

مدیر جامعة‌القرآن شازند مکان و رقم بالای اجاره بهای اماکن را یکی از مشکلات مراکز قرآنی دانست و اظهار کرد: خوشبختانه مرکز قرآنی بنده با لطف خدا و وقف آقای محمدحسن نوری با مشکل مکان مواجه نیست، البته سال‌های اول ما نیز همچون سایر مراکز مشکل مکان داشتیم، اما صاحب ملک پس از مشاهده فعالیت قرآنی و تردد قرآن‌آموزان خردسال و نوجوانان نیمی از این مکان را وقف فعالیت‌های قرآنی کرد.

وی بیمه مربیان را از اهم مشکلات بانوان قرآنی دانست و گفت: مربیان قرآن با وجود مشکلات مالی آینده‌‌ای برای خود متصور نیستند و با وجود فشارهای اقتصادی باید حمایت‌های مالی از مربیان شود، درست است که فعالیت در حوزه قرآن سراسر نور و معنویت است، اما باید قبول کنیم که حمایت‌های مالی نیز از اداره کار در این مسیر بی‌تأثیر نیست.

انتهای پیام
captcha