از تبلیغ دین در آفریقا تا راه‌اندازی کتابخانه علوم قرآنی در یزد
کد خبر: 4058944
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹

از تبلیغ دین در آفریقا تا راه‌اندازی کتابخانه علوم قرآنی در یزد

حجت‌الاسلام شاهدی رضوی، مبلغ یزدی که بیش از 3 دهه از عمر خود را در آفریقا برای تبلیغ دین سپری کرده است، در صحبت‌های پایانی از سفر به یزد و تأسیس مسجد و کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی و تألیفات مرتبط با آفریقا می‌گوید.

 کتابخانه علوم قرآنی یزدحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد شاهدی رضوی، فعال قرآنی و مبلغ یزدی، ۳۰ سال از عمر خود را در آفریقا برای تبلیغ دین و تربیت شاگردانی سپری کرده و پس از بازگشت به ایران در استان یزد نسبت به راه‌اندازی کتابخانه تخصصی در حوزه تفسیر و علوم قرآنی اقدام کرده است.

بخش اول و دوم گفتگوی ایکنای یزد با تیتر «خاطرات مبلغ یزدی از ۳ دهه حضور در آفریقا»‌ و «از مشکلات دریافت مجوز برای حوزه علمیه سنگال تا حضور در تانزانیا» بر خروجی خبرگزاری قرار گرفته است و اکنون بخش سوم این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان می‌شود:

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد شاهدی رضوی، در ادامه بیان خاطرات از ۳ دهه تبلیغ دین در آفریقا با اشاره برگشت به ایران، اظهار کرد: از سنگال که به ایران برگشتیم با دو تصمیم مواجه بودم، اول اینکه می‌توانستیم در قم بمانیم و به تدریس و فعالیت در این شهر بپردازم اما تأثیرگذاری در این امر ندیدم، دوم اینکه پدر بزرگوارم زمینی برای مسجد اختصاص داده بودند و از طرفی مادرم در یزد نیز با کسالت روبرو بودند، لذا به لطف الهی تصمیم گرفتیم به یزد سفر کنیم و این موضوع به نوعی تحول در زندگی‌ام محسوب می‌شود.

شاهدی افزود: در شهر قم مجموعه‌ای از کتب قرآنی جمع‌آوری کرده بودم، بنابراین تصمیم گرفتم کتابخانه‌ای در کنار مسجد که مزین به نام امام رضا(ع) شده بود راه‌اندازی کنم که در ابتدا با فضای کوچک این اقدام شکل گرفت و خوشبختانه کتابخانه علوم قرآنی در یزد ایجاد شد و مورد استقبال حوزه و دانشگاه قرار گرفت. بدین ترتیب در یزد ماندگار شدم و اکنون این کتابخانه، یکی از کتابخانه‌های معروف ایران در بحث قرآنی است و البته در مرکز و جنوب ایران اولین کتابخانه قرآنی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به وجود بیش از 14 هزار جلد کتاب قرآنی در این کتابخانه گفت: بیش از 80 درصد کتب موجود در کتابخانه، مرتبط با علوم قرآنی، تفسیر، مفردات و ... است و فضای مناسبی برای متخصصان و پژوهشگران علوم قرآنی فراهم شده است.

شاهدی مباحث پژوهشی در زمینه آفریقاشناسی را از دیگر فعالیت‌ها دانست که در این کتابخانه انجام می‌شود و گفت: ارتباط با آفریقا به این سادگی قطع نمی‌شود زیرا که من و خانواده‌ام سه دهه از عمرمان را در آفریقا گذرانده‌ایم؛ لذا مجموعه‌ای از کتاب‌های مربوط به آفریقاشناسی که برخی از تألیفات شخصی محسوب می‌شود ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه پژوهش موانعی وجود دارد، یکی از موانع رشد علمی را محدودیت‌هایی دانست که در برخی بخش‌ها وجود دارد که به عنوان مثال می‌توان به تعداد صفحات در پایان‌نامه حوزه علمیه اشاره کرد.

شاهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی مؤسسه بین‌المللی «چراغ فروزان هدایت اندیشه» در سال ۱۳۹۵ و همزمان با تأسیس کتابخانه علوم قرآنی گفت: این مؤسسه فعالیت خود را در دو بخش بین‌المللی و داخلی شروع کرد که در بخش بین‌الملل ضمن ارتباط با مراکز تبلیغی و حوزه‌های علمیه اتباع اهل بیت(ع) در کشورهای آفریقایی و نسبت به طلاب آفریقایی مقیم ایران در حد توان، پشتیبانی‌های معنوی و مادی از آنان به عمل می‌آورد.

وی ادامه داد: در زمینه پژوهش بین‌المللی تاکنون مقالات و کتبی در خصوص آفریقا تألیف و برخی به چاپ رسیده است که از آن جمله می‌توان به «آفریقا و اهل البیت علیهم السلام»، «آثار اهل بیت علیهم السلام در آفریقا»، «تاریخ تصوف در غرب آفریقا و تأثیرپذیری از مکتب اهل بیت(ع)» اشاره کرد.

مدیر کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی مؤسسه بین‌المللی چراغ فروزان هدایت اندیشه گفت: از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه ایراد سخنرانی در خصوص این قاره بین مجامع حوزوی و دانشگاهی است که تاکنون ده‌ها سخنرانی در این رابطه انجام شده است.

وی در پایان گفت: فعالیت داخلی مؤسسه به دو بخش آموزشی و کتابخانه‌ای در زمینه علوم قرآنی است که در بخش آموزشی علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی کتابشناسی قرآنی برای طلاب و دانشجویان، دروس تخصصی تفسیر نیز برگزار می‌شود. از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه راه‌اندازی نمایشگاه قرآن کریم است. در این بخش ضمن انعکاس فعالیت‌های حوزه‌های علمیه در قاره آفریقا، دربردارنده قرآن‌های مترجم به زبان‌های مختلف دنیا و قرآن‌هایی با خط‌های نادر است.

انتهای پیام
captcha