پیوند مجدد نمایشگاه قرآن با همایش تکریم خادمان قرآن
کد خبر: 4053400
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۶
یادداشت

پیوند مجدد نمایشگاه قرآن با همایش تکریم خادمان قرآن

پیوند مجدد و تقارن برپایی همایش تکریم از خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با نمایشگاه قرآن، انگیزه‌ای شد تا به این پرسش‌ها یعنی علل حساسیت همایش تکریم خادمان قرآن و انتظارات موجود از این رویداد پاسخ دوباره‌ای دهیم.

همایش خادمان قرآنبیست‌وهفتمین دوره همایش ملی تکریم خادمان قرآن که روز گذشته در میان بخش‌ها و غرفه‌های متعدد نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، 12 چهره جدید خود را در عرصه‌های پژوهش، مدیریت امور قرآنی، هنر، آموزش، قرائت و حفظ قرآن معرفی کرد.

در ابتدای این نوشتار، به این پرسش بپردازیم که اهمیت برپایی همایش ملی تکریم خادمان قرآن در چیست؟ این همایش سبقه‌ای به تعداد ادوار نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دارد و از سال 1372، به ویژه در دو دهه ابتدایی برپایی آن، همیشه جزء جدانشدنی از نمایشگاه بوده است، ولی چند سالی به دلایلی که مهمترین آن به سرانجام نرسیدن هماهنگی‎‌ها برای حضور رئیس‌جمهور وقت بود، در موعد نمایشگاه برپا نشد و فعالان قرآنی ماه‌ها در انتظار اجرای آن بودند.

اما حساسیت آن صرفاً به دلیل مهم بودن این پیوند چندین و چندساله نیست، بلکه نام افرادی در این رویداد آورده شده و به ثبت رسیده است که هر یک برگی از کتاب تاریخ شفاهی پیشرفت علوم، فنون و هنر قرآنی این مرز و بوم بوده‌اند و در ادواری از این همایش حتی از چهره‌های بین‌المللی چون یحیی صنوبر لینگ سون از کشور چین یا کاتب قرآن، احمد الباری از سوریه تجلیل صورت گرفته است.

هرساله در همایش ملی خادمان قرآن کریم، نام معلمان دلسوز و متخلق به اخلاق قرآنی، هنرمندان عرصه تأتر و سینما، استادکاران چیره‌دست چشم به خط و خطوط آیات دوخته، صاحبان صوت احسن و غورکنندگان در ژرفای بی‌پایان کلام الهی به میان آمده است و عنوان خادمی قرآن را برازنده آنان دانسته‌اند و خلاصه اینکه برای رسیدن به بیست و هفت دوره، وقت و هزینه صرف شده، پس پاسداشت این آئین، ضروری است و نیازمند اجرای ایده‌های بهتر و ارتقا دارد.  

همایش خادمان قرآن کریم

در اینجا پرسش دیگری مطرح می‌شود که ما از این رویداد چه می‌خواهیم؟ اینچنین سبقه‌ای به حق انتظاراتی را ایجاد کرده است، که متولیان برپایی این همایش یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن خادمان قرآن تمام تلاش خود را برای حفظ این تقارن زمانی و از آن مهم‌تر انتخاب شایسته‌ترین افراد برای دریافت عنوان خادمی قرآن مبذول داشته و این سنت حسنه را به نسل‌های آتی هدیه دهند، بدین شرط که هر ساله بر قوام آن افزوده و چهره‌های گمنام بیشتری را نه صرفاً از مناطق برخوردار از امکانات یا براساس روابط، بلکه از جای جای ایران اسلامی و منطبق بر ضوابط شناسایی و معرفی کنند.

همچنین متولیان به هیچ وجه به صرف تجلیل قانع نبوده و در ادامه از آنان برای طی مسیرشان حمایت مادی و معنوی کنند و زندگی این عزیزان را به طرق مختلف به تصویر بکشند که قطعاً هدف غایی مؤسسان چنین رویدادی، الگوسازی برای نسل‌ها بوده است و اگر غیر از این باشد، کاری ابتر صورت می‌گیرد، موردی که طی این سال‌‌ها نمود بیرونی نداشته و بروز و ظهور فعالیت انجمن را بیشتر در صدور بیانیه‌ها و برپایی غرفه‌ در نمایشگاه شاهد بودیم.

نکته حائز اهمیت آن است که اعضای انجمن خادمان قرآن نه فقط در انتخاب هرساله افراد نقشی اثرگذار داشته باشند و در برپایی منظم جلسات آن و کاهش دردها و مشکلات برگزیدگان ادوار مختلف بکوشند، بلکه در تلاشی مضاعف، فضای تبادل آرا و تجربیات خادمان را مهیا کرده و نیز به طور منظم درصدد تشکیل دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برآیند تا جوانان علاقه‌مند بتوانند از نزدیک با خادمان قرآن روبرو شده و از آنان بیاموزند. تشکیل چنین فضاهای آموزشی با کمک دیگر دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی کشور با کمترین هزینه، قابل تحقق است و نیز می‌توان آثار این افراد را چه در فضای حقیقی و چه مجازی در دسترس عموم قرار داد.

یادداشت از صدیقه صادقین

انتهای پیام
captcha