از دغدغه تعطیلی کسب و کارهای مجازی تا توصیه به مطالعه دقیق طرح «صیانت»
کد خبر: 4053130
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷
در کرسی آزاد اندیشی «صیانت از فضای مجازی» مطرح شد؛

از دغدغه تعطیلی کسب و کارهای مجازی تا توصیه به مطالعه دقیق طرح «صیانت»

در کرسی آزاد اندیشی «صیانت از فضای مجازی» موافقان تأکید کردند که مخالفان ابتدا طرح صیانت را به طور کامل مطالعه کنند چراکه اجرای این طرح به‌نوعی قانون‌مند شدن فضای مجازی و ‌جلوگیری از رهاشدگی این فضا است و مخالفان نیز دغدغه‌ تعطیل شدن کسب و ‌کارهای مجازی را مطرح و تأکید کردند مجلس باید به خواست مردم توجه کند.

کرسی آزاداندیش طرح صیانت از فضای مجازی به گزارش ایکنا از لرستان، در کرسی آزاداندیشی با موضوع طرح «صیانت از فضای مجازی» که امروز، هفتم اردیبهشت با حضور مهرداد ویسکرمی، نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت، منتقدان طرح و دانشجویان، در سالن شهیدشکوهی دانشگاه لرستان برگزار شد، علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان و رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان با اشاره به آیه ۱۱۸ سوره آل‌عمران «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ؛ ای اهل ایمان، از غیر هم‌دینان خود دوست صمیمی همراز نگیرید، چه آنکه آنها از خلل و فساد در کار شما ذرّه‌ای کوتاهی نکنند؛ آنها مایلند شما همیشه در رنج باشید، دشمنی شما را بر زبان هم آشکار سازند و محققا آنچه در دل دارند بیش از آن است. ما به خوبی برای شما بیان آیات کردیم اگر عقل را به کار بندید»، گفت: این سخن خداوند کریم است که می‌فرماید نامحرم را محرم اسرار خود قرار مدهید؛ زیرا آنها هرگز در دشمنی‌کردن، کوتاهی نمی‌کنند.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان با بیان اینکه دشمنی دشمن بیشتر از آن چیزی است که در زبان بیان می‌کنند، افزود: جامعه حکیم، جامعه‌ای است که درباره سخنان خداوند، تعقل و تفکر کند.

سرپرست دانشگاه لرستان اضافه کرد: بدون شک، امروزه، دنیای دیجیتال و فضای مجازی، هم فرصت است هم تهدید؛ تهدید است از آن جهت که می‌توانند افکار ملت‌ها را تحلیل کنند و حتی می‌توانند ایدئولوژی کشورها را تشخیص بدهند، همچنین بسیاری از اطلاعات و داده‌ها توسط سازمان‌ها، خانواده‌ها و جامعه در فضای مجازی رد و بدل می‌شود که می‌توانند به‌راحتی مورد استفاده‌ی دشمن قرار بگیرند.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان لرستان اضافه کرد: بنده به عنوان یک معلم عرض می‌کنم که طرح معروف به صیانت یا هر طرحی که بتواند ما را از چنگال دشمن نجات دهد مهم است؛ بنابراین به جای اینکه صورت مسئله را پاک کنیم باید راهکارها و راه‌حل‌ها را پیدا کنیم زیرا این سخن خداوند است که دشمن محرم اسرار ما نیست.

نظری اظهار کرد: ضرورت دارد که بتوانیم درست تحلیل کنیم؛ براساس فرمایشات حضرت امام علی(ع) اگر فردی یا جامعه‌ای، دشمن را بر خود مسلط کند باعث شکست حتمی خواهد شد و فرد یا جامعه‌ شکست‌خورده هرگز نمی‌تواند از قدرت نرم خود استفاده کند.

رهاشدگی فضای مجازی باعث تهدید می‌شود

حجت‌الاسلام حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان نیز در این کرسی آزاداندیشی در سخنانی با بیان اینکه موضوع فضای مجازی باعث شده شکاف دیجیتالی، به‌وجود بیاید، گفت: جذب مخاطب به هر قیمتی از پیامدهای فضای مجازی است؛ ضعف تفکر و بلوغ زودرس و اعتیاد به اینترنت از دیگر موضوعات است؛ همچنین تغییر سبک زندگی از دیگر پیامدهای فضای مجازی است.

حاتمی‌کن‌کبود اضافه کرد: راهکار این مهم احترام به حریم خصوصی افراد است؛ پس باید یک قانونی باشد که حریم خصوصی افراد را محکم نگه‌دارد که اگر کسی سرک به حریم خصوصی دیگری کشید قانون از آن شخص دفاع کند؛ در برخی جاها هم فیلترینگ نیاز است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان با بیان اینکه باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت اجازه نمی‌دهم فرزندم از فیس‌بوک استفاده کند؛ این سخن رئیس‌جمهور آمریکاست؛ جایی که ادعا می‌کند آزادی بیان و اندیشه دارد، اظهار کرد: باید چشم‌های بیداری باشند و دست‌های مراقبی هم وجود داشته باشند که سبک زندگی خلق‌الله، آن‌چنان تحت‌تأثیر قرار نگیرد که همه چیز به‌هم بریزد؛ مهمتر از همه این‌ها آنکه همه باید به آن توجه داشته باشند به نظر حقیر، تقویت اخلاق فردی و اجتماعی است.

حاتمی‌کن‌کبود گفت: نقشی که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها می‌خواهد ایفا کند به کمک کانون ریحانه، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و سایر بخش‌ها، این است که موضوعاتی همچون فضای مجازی و طرح صیانت بدون تعصب مورد نقد و بررسی علمی در محیط دانشگاهی قرار بگیرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان در خاتمه گفت: فضای مجازی، صرفاً تهدید نیست اما نباید رها شده و بدون قانون باشد؛ زیرا این فرصت به تهدید تبدیل می‌شود.

مخالفان طرح صیانت ابتدا کامل طرح را مطالعه کنند

همچنین، مهرداد ویسکرمی، نماینده خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت:اینکه دانشگاه‌ها بازگشایی شده‌اند و موضوعات روز جامعه در دانشگاه‌ها با نگاه علمی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند یک موضوع بسیار مثبت است.

وی با بیان اینکه در همه کشورها فضای مجازی قانونمند است و این یک ضرورت عقلی است و مبتنی بر خرد انسانی، افزود: وقتی فضای مجازی در کشور ما گسترش یافته است باید قانونمند باشد و رها شده و بدون قانون نباشد، اضافه کرد: ما به دنبال قانونمندی فضای مجازی و قانونمندی کسب و کارهای اینترنتی هستیم نه اینکه بخواهیم فضای مجازی را تعطیل کنیم؛ قانون‌مندی با تعطیل‌کردن، تفاوت دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده مخالف فضای مجازی نیستم؛ حتی بنده تبلیغات انتخاباتی خودم را در فضای مجازی انجام می‌دادم؛ پس مخالف نیستم اما موافق با قانونمندی فضای مجازی هستم؛ زیرا رها شدگی و بی‌قانونی، آسیب‌های فراوانی برای جامعه‌ی ما دارد، اظهار کرد: طرح در ابتدا توسط مجلس دهم مطرح شد و بعد به مجلس فعلی یعنی مجلس یازدهم رسید؛ افرادی هم که مخالف طرح هستند باید طرح را ابتدا کاملاً مطالعه کنند و بعد اظهار نظر نمایند.

وی افزود: نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس جنبه مشورتی دارند و جنبه الزامی ندارند اما بدون تردید ما از نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس هم همواره استفاده می‌کنیم ولی در نهایت مجلس براساس سیستم رأی‌گیری تصمیم‌گیری می‌کند.

طرح صیانت و تعطیلی احتمالی کسب و کارهای مجازی

محمدحسین شکوری‌راد، نماینده انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه لرستان نیز در سخنانی در این نشست، گفت: در بخش فرهنگی، ضعیف عمل شده است و حالا اگر کل اینترنت بخواهد پاسخگوی ضعف عملکرد فرهنگی باشد به نظرم درست نیست؛ باید از نظر فرهنگی، کار می‌شد که نشده است زیرا اگر کار می‌شد امروز به وضعیت فعلی نمی‌رسیدیم.

وی با بیان اینکه براساس تعالیم برآمده از آموزه‌های امام علی(ع)، مردم ستون حکومت اسلامی هستند، ادامه داد: نگرش کلی عامه مردم این است که طرح صیانت مانع بیان فسادها خواهد شد؛ پارلمان باید محل اراده عمومی باشد و عموم هم مخالف طرح صیانت هستند.

شکوری‌راد با بیان اینکه یک میلیون کسب و کار در فضای مجازی (ایسنتاگرام) فعال است و اگر طرح صیانت تصویب شود این کسب و کارها آسیب خواهند دید یا تعطیل می‌شوند، گفت: کمیسیون تخصصی طرح تشکیل شده است اما نظرات تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس را لحاظ نکرده است که این یک ایراد مهم است.

علیرضا رومیانی، نماینده تشکل جامعه اسلامی دانشجویان نیز در این نشست گفت:مجلس قبل از اینکه کلیات طرح را تصویب کند باید متخصصان و عموم مردم را از این طرح آگاه می‌کرد.

وی افزود: تا چه زمانی قرار است شاهد برخی بی‌برنامه‌گی‌ها و ناهماهنگی‌ها باشیم؟! یکی از پرسش‌ها این است که کمیسیون مشترک تخصصی طرح برای جلوگیری از ایجاد رانت‌های بزرگ در زمینه‌ کسب‌ و کارهای اینترنتی بعد از اجرای طرح چه تدابیری اندیشیده است؟

وی گفت: بعد از شیوع بیماری کرونا شاهد جهش در اقتصاد دیجیتال بودیم؛ آیا کمیسیون مشترک برنامه‌ای دارد که مشاغل از دست رفته در صورت اجرای طرح را احیاء کند؟ اگر سیستم‌های خارجی شرایط قانونی ما را قبول نکردند برنامه چیست؟.

به خواست مردم هم توجه شود

سجاد باقری، نماینده تشکل بسیج دانشجویی نیز در این نشست گفت: ابهامات زیادی درباره این طرح وجود دارد از جمله اینکه آیا دولت قرار است خودش فروشنده فیلترشکن‌ها باشد؟ اگر دوباره قرار بشود تعداد زیادی از مردم از فیلترشکن‌ها استفاده کنند فلسفه‌ این طرح چیست؟ آیا قرار است پلتفرم‌های خارجی، محدود بشوند؟ نمایندگان مجلس منتخب مردم هستند و هنگامی که طرح یا لایحه‌ای در مجلس مطرح می‌ّشود باید به نظرات و خواست‌های مردم هم توجه شود.

وی ادامه داد: این موضوع درست نیست که نماینده‌ای بگوید اگر میلیون‌ها نفر مخالف یک طرح یا لایحه باشند ما باز هم کار خودمان را انجام می‌دهیم! آیا جز این است که نمایندگان مجلس نمایندگان مردم هستند؟ مجلس باید یک کار دقیق، کارشناسی و مبتنی بر مطالعات میدانی انجام بدهد نه اینکه حتی گاهی اوقات، مجلس به نظرات تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس هم توجه نکند!.

نماینده تشکل بسیج دانشجویی اضافه کرد: اگر قانونی تصویب بشود که به علت نبود بسترهای لازم در داخل کشور قابلیت اجرایی نداشته باشد یک قانون کارآمد نخواهد بود؛ همچنین اطلاع‌رسانی و تبیین طرح صیانت بسیار بد بوده است و باعث ایجاد وحشت در اذهان عمومی مردم شد.

باقری تصریح کرد: اولویت مجلس باید مطالبه‌گری درباره رفع کند بودن سرعت اینترنت و رفع پایین بودن پهنای باند اینترنت باشد و همچنین کاهش هزینه‌های اینترنت خانگی و همراه را دنبال کند؛ همچنین الان، مشکل و اولویت اصلی مردم، مباحث معیشت و اقتصاد است؛ مجلس باید اولویت کاری خود را اشتغال‌آفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان بداند.

وی افزود: وقتی نمایندگان با شعار شفافیت به مجلس راه پیدا کردند باید دنبال طرح شفافیت باشند که متأسفانه در این خصوص، هنوز مجلس هیچ کاری انجام نداده است.

بعید است طرح صیانت در اجرا موفق شود

مجتبی علیزاده، منتقد فنی طرح (دکترای امنیت شبکه) در سخنانی گفت: قانونگذاری برای فضای مجازی خوب است اما به شرطی که شفافیت، آزادی‌های و کسب‌ و کارهای اینترنتی را محدود نکند یا از بین نبرد.

وی افزود: در عمل اگر طرح صیانت اجرا شود منجر به فیلترینگ می‌شود؛ زیرا از پلتفرم‌های خارجی خواسته شده است نماینده معرفی کنند سرور داخل ایران داشته باشند که باتوجه به شرایط فعلی بعید است این کار را انجام بدهند.

وی تصریح کرد: در چند سال آینده نوع تکنولوژی‌های ارتباطاتی به گونه‌ای خواهند شد که از تمرکزگرایی فاصله خواهند گرفت؛ یعنی سرورها در یک جای مشخص نخواهند بود و به همین علت به نظر می‌رسد طرح صیانت در آینده نزدیک، غیرکاربردی خواهد شد.

ابهام در محتوای طرح

حامد رهدارپور، دکترای حقوق نیز در این نشست گفت:قانونگذاری در هر حوزه‌ای باید به گونه‌ای باشد که آزادی‌های شهروندان را محدود نکند؛ یعنی اصل بر این است که آزادی شهروندان حفظ شود.

وی افزود: این تصور نادرست است که در هر حوزه‌ اجتماعی باید قانونگذاری کنیم؛ یعنی تا زمانی که نیاز نباشد نباید قانونگذاری کرد.

این دکترای حقوق اضافه کرد: عناوین و محتوای طرح صیانت در بسیاری جاها دارای ابهام حقوقی است و این موضوع هم مهم است که به نظرات پژوهشگران و متخصصان از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس، توجه شود.

در این نشست دانشجویان نیز نظرات و انتقادات خود را مطرح کردند و دکتر محمدرضا راجی نیز اجرای نشست را برعهده داشت.

کانون ریحانه وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه این کرسی آزاداندیشی را برگزار کرد.

انتهای پیام
captcha