امر به معروف و نهی از منکر عملیاتی شود
کد خبر: 4053088
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹

امر به معروف و نهی از منکر عملیاتی شود

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر ضرورت عملیاتی شدن امر به معروف و نهی از منکر، گفت: بی‌توجهی نخبگان، اندیشمندان و اهل قلم در لرستان به مسئله امر به معروف و ‌نهی از منکر باعث شده امروز ۲۰ هزار میلیارد تومان صنایع راکد در لرستان داشته باشیم.

حجت الاسلام شاهرخی، نماینده ولی فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در جلسه تفسیر قرآن کریم که سه‌شنبه، ششم اردیبهشت با عنوان «آموزه‌هایی از قرآن کریم» در حسینیه حبیب ابن مظاهر خرم‌آباد برگزار شد، با بیان اینکه خداوند متعال به واسطه اسلام بر مردم منت به معنای نعمت، می‌گذارد، گفت : خداوند این نعمت بزرگ را از طریق پیامبر و نزول کتابش به ما هدیه داد تا مردم از طبقات، رنگ‌ها، نژادهای مختلف حول محور اسلام جمع شوند و به درگاه خدا راز و نیاز کنند.

وی با بیان اینکه هیچ چیزی نمی‌تواند یک امت را این‌چنین گرد هم جمع کند، افزود: باید تلاش کنیم که پیوند با ائمه اطهار هر چه بیشتر بر لایه‌های مختلف جامعه گسترش پیدا کند.

شاهرخی با تأکید بر اینکه اجتماعات دعا، مناجات، وحدت، صیقل و صفای روح، نعمت بزرگی است، اضافه کرد: در این راستا دستگاه‌های تبلیغاتی، مؤسسات تبلیغاتی، سازمان‌های مردم نهاد، هیئت‌ها، مداحان، سخنوران، اندیشمندان، مولفان در این راستا تلاش کنند، شایسته است و جا دارد، زیرا چیزی غیر از محبت و تعلق خاطر به اسلام و مذهب شیعه نمی‌تواند این مردم را گرد هم جمع کنند، بنا بر این هر چه ما بتوانیم در این زمینه تلاش کنیم، شایسته است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیات سوره لقمان، گفت: امام جعفر صادق(ع) می‌فرماید: اموری باعث شد که خداوند این حکمت را به لقمان عطا کند، این حکمت به خاطر جنبه مالی، جسمی و نسبت‌هایی که با افراد مختلف داشته نبوده، بلکه چون از گناه و شبهات پرهیز می‌کرده، به سراغ علومی رفته که او را بر هوای نفس غالب کند، نفس خود را با نیروی فکر، اندیشه و عبرت مداوا می کرده است، به سراغ کاری می رفته که سود دین و دنیای او را داشته است، ساکت و خاموش بوده، در مجالس به رسم مستکبران تکیه نمی‌کرد، هر گاه دو نفر را در حال نزاع می‌دید، آنها را با هم صلح می‌داد، با فقیهان و عالمان نشست و برخواست می‌کرده است.

شاهرخی با تأکید بر اینکه گاهی پدر و مادر به خاطر علاقه‌ای که به فرزندان دارند، تلاش می‌کنند که آنها را در مسیری هدایت کنند، ادامه داد: گاهی خودشان در مسیر هدایت هستند، گاهی خود پدر و مادر در مسیر هدایت نیستند و به خاطر علاقه‌ای که در وجود آنها نسبت به فرزندان وجود دارد، موجب می‌شود که فرزندان نیز در مسیر باطل آنها حرکت کنند.

وی افزود: در سوره لقمان تأکید شده که اگر پدر و مادر از شما خواستند که شرک بورزید، از آنها پیروی نکنید، اما این باعث نشود که با پدر و مادر بد رفتاری کنید، در دنیا با پدر و مادر با شایستگی، مهربانی و بهترین راه و روش برخورد کنید، گر چه آنها مشرک باشند، به هر حال فرزند دارای استقلال فکری است، علاقه به پدر و مادر سر جای خودش محفوظ، اما نباید از مسیر ذلالت و گمراهی پیروی کرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی و شیعی نیز بر این امر تأکید شده است، گفت: اگر چیزی مطابق کتاب، سنت، عقل و منطق بود را باید پذیرفت، اما اگر در تقابل با این‌ها بود، نباید آن را پذیرفت.

شاهرخی با تاکید بر پایبندی به مسائل اعتقادی، احکام و اخلاق و اینکه آموزه‌های اسلامی سه دسته هستند، یا جنبه اعتقادی دارد، یا جنبه عملی یا احکام و یا جنبه اخلاقی دارند، افزود: در سوره لقمان بر جنبه اعتقادی، احکام و اخلاق و همچنین اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر تأکید شده است.

امام جمعه خرم‌آباد با تأکید بر ضرورت رعایت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، گفت: این امر باید در جای خودش عملیاتی شود، چرا ما باید ۲۰ هزار میلیارد تومان صنایع راکد در لرستان داشته باشیم؟ همان موقع که موضوع از مسیر خودش داشت منحرف می‌شد، باید نخبگان، فرهیختگان، سخنوران، اندیشمندان، اهل قلم می‌گفتند، می‌نوشتند، سؤال می‌کردند، مطالبه می‌کردند، این نشان دهنده این است که ما به امر به معروف و نهی از منکر توجه نکرده‌ایم که الان تلاش می‌کنیم تا مشکلات گذشته را برطرف کنیم.

شاهرخی گفت: الان هم اگر بیدار نباشیم، ۱۰ سال دیگر می‌گویند که اندیشمندان، روحانیت، اساتید دانشگاه، اصناف این استان کجا بوده‌اند؟ کمااینکه همین سؤال را ما در مورد گذشتگان داریم.

وی افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر به صورت قلبی، زبانی، اقدامی و… در جامعه رواج پیدا کند، نباید بدهکاران بانکی داشته باشیم، این نشان دهنده این است که دایره امر به معروف به عنوان یک نظارت همگانی و ملی چه‌قدر می‌تواند مفید، مؤثر و کارساز باشد، اگر امر به معروف و نهی از منکر در سطوح جامعه رواج پیدا کند، ما مسئولی را پیدا نمی‌کنیم که در گذشته مسئول شده، مانند مردم معمولی بوده، اما الان هزاران هزار میلیارد ثروت دارد، ما در باب امر به معروف و نهی از منکر قلبی، زبانی، اقدامی کار نکرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha