قرآن؛ کامل‌ترین برنامه سعادت برای تمام دوران‌ها
کد خبر: 4046495
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲

قرآن؛ کامل‌ترین برنامه سعادت برای تمام دوران‌ها

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه قرآن به استوارترین طریق مردم را هدایت می کند، گفت: قرآن کامل‌ترین برنامه سعادت برای تمام دوران‌ها است.

حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد، یکشنبه، ۱۴ فروردین در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم در حسینیه حبیب‌ ابن‌ مظاهر خرم‌آباد، اظهار کرد: ماه رمضان ماه میهمانی خداوند متعال و بر اساس فرموده نبی مکرم اسلام بهترین‌ ماه‌ها، ماه بهار و نزول قرآن کریم است.

وی با اشاره به اینکه تلاوت قرآن، صله ارحام، دستگیری کمک به نیازمندان، ایجاد دوستی، محبت و مودت، نفی تفرقه، حسادت و بخل در این ماه به طور مخصوص سفارش شده است، ادامه داد: جامعه ما باید سطح معارف خود را نسبت به آموزه‌های قرآنی بالا ببرد.

امام جمعه خرم‎آباد اضافه کرد: جامعه نیازمند جلسات است که در آن انس تفسیر و آموزش قرآن شکل بگیرد و قرآن در لایه‌ها و سطوح مختلف جامعه ما نفوذ رسوخ کند و رمضان ماهی است که باید چنین آینده‌ای را برای ما رقم بزند.

شاهرخی با اشاره به اینکه تلاوت کنندگان و حافظان قرآن افزایش پیدا کرده است اما ما نباید در سطحی متوقف شویم بلکه باید اهل انس و تدبر در قرآن افزایش کیفی و کمی داشته باشد، افزود: تعداد حافظان رشد کرده اما به همان میزان اهل تدبر و اهل عمل به قرآن نیز باید افزایش کیفی و کمی داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با یادآوری اینکه ممکن است تعداد تالیان قرآن زیاد باشد اما باید تعداد افرادی که با قرآن انس پیدا می‌کنند و آن را در لایه‌های زندگی عملیاتی می‌کنند را افزایش دهیم، ادامه داد: این امر با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و ظرفیت‌های قرآنی محقق شود و اگر چنین شد روابط مردم با مردم، روابط مردم با مسئولان آن چیزی می‌شود که قرآن فرموده است.

وی با اشاره به اینکه اگر انس با قرآن در تمام زوایای فردی و اجتماعی وارد شد آن‌ موقع تاثیرات آن را در جامعه خواهیم دید، افزود: به هر میزان که به قرآن عمل کردیم موفق بودیم کمااینکه امام راحل(ره) ۱۲ فروردین را روز حکومت الله دانسته است و قرآن برنامه حکومت الله است لذا باید ببینیم کجای برنامه‌های ما با قرآن سازگار است و آن را تقویت کنیم و هر جا مشکل داریم آن را حل کنیم.

وی با اشاره به آیه ۹ سوره اسراء با مضمون «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً»، گفت: به طور یقین قرآن به استوارترین طریق مردم را هدایت می‌کند و راه قرآن راه هدایت است و به کامل‌ترین شیوه برای دارای برنامه است چراکه قرآن محکم‌ترین، استوارترین و غیرقابل نفوذترین برنامه سعادت برای تمام دوران‌ها است.

حجت‌الاسلام شاهرخی با تأکید بر اینکه قرآن به جهات مادی، روحانی، جسمانی و معنوی توجه دارد و این نشانه کامل بودن برنامه قرآن است، ادامه داد: استوارترین برنامه‌ها مربوط به قرآن است از این جهت تعبیر به «اقوم» دارد بدین معنا که قرآن استوارترین و پایدارترین و کامل‌ترین برنامه‌ها را دارد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با یادآوری اینکه شیوه‌ای که قرآن ارائه می‌دهد کامل‌ترین است اما گاهی در خصوص مقایسه برنامه‌های قرآن با دیگر ادیان و مکاتب فکری، سؤالاتی مطرح می‌شود، افزود: وقتی اسلام را با ادیان آسمانی مقایسه می‌کنیم در پاسخ باید گفت ادیان آسمانی قبل از اسلام برای عصر خودشان شایسته بودند اما برنامه قرآن یک برنامه تکاملی است و کامل‌تر است.

این مفسر قرآن کریم با یادآوری اینکه گاهی برنامه‌های قرآن و مکاتب فکری را مقایسه می‌کنند، گفت: در آن بخشی که برنامه‌های آنان با اصول منطقی می‌خواند می‌توانیم آن را بپذیریم اما مکاتب بشری اشتباهات زیادی دارد و در مجموع برنامه‌های قرآن برای سعادت دنیوی و اخروی شایسته‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در مقابل برنامه‌های قرآن برنامه‌ای نیست و قرآن پایدارترین و محکم‌ترین برنامه است، خاطرنشان کرد: قرآن به راه و مسیری که بهترین شیوه‌ها است هدایت می‌کند و ماه رمضان ماهی است که دل‌های خود را به قرآن پیوند بزنیم تا بتوانیم از معنویات قرآن وجودمان را مالامال کنیم.

وی افزود: وقتی وجود ما مالامال از انس و تدبر در قرآن شد در آن صورت است که روزه ظاهری و باطنی داریم، هم از خوردن و آشامیدن امساک می‌کنیم، هم مراقب چشم، گوش و زبان هستیم و مسلط بر فکر و ذهن می‌شویم و به مسیری حرکت می‌کنیم که مورد رضایت خداوند متعال است‌.

خبرنگار: مهناز عالی‌نژادیان

انتهای پیام
captcha