گردشگری مذهبی؛ حلقه مفقوده صنعت گردشگری لرستان
کد خبر: 4015854
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶
یادداشت

گردشگری مذهبی؛ حلقه مفقوده صنعت گردشگری لرستان

معاون پژوهش جهاددانشگاهی لرستان درباره حلقه مفقوده گردشگری مذهبی در صنعت گردشگری لرستان بیان کرد: وجود جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی در کنار امامزادگان و بقاع متبرکه استان فرصتی بی‌بدیل برای توجه به گردشگری مذهبی در لرستان است که به دلایل مختلف این امر مورد کم‌توجهی قرار گرفته است.

مریم بیرانوندزاده، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، استان لرستان از غنی‌ترین استان‌های کشور به لحاظ داشتن جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی است که با داشتن ده‌ها امامزاده مانند امامزاده شاهزاده‌احمد، امامزاده شاه‌محمد، امامزاده محمد‌ابن‌حسن و دیگر امامزادگان واجب‌التعظیم، فرصتی بی‌بدیل را برای سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه گردشگری مذهبی در استان لرستان فراهم کرده است.

ناگفته پیداست که توجه به گردشگری مذهبی حلقه مفقوده گردشگری در لرستان است. در این راستا مریم بیرانوند‌زاده، معاون پژوهش جهاددانشگاهی لرستان، در یادداشتی این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

«گردشگری به‌عنوان صنعتی اثرگذار در حوزه تعاملات جهانی، ملی و منطقه‌ای رد پای خود را در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مسائل زیست محیطی مناطق به جای گذاشته است. در این بین گردشگری مذهبی به‌عنوان یکی از شاخه‌های گردشگری مورد توجه برخی از گردشگران قرار گرفته است چراکه توامان شدن سیاحت با زیارت و تفریح با معنویت را به همراه دارد.

مخاطبان این نوع از گردشگری مخاطبان ویژه‌ای هستند که با تفکرات و ایدئولوژی‌های خاص خویش در این مسیر قدم می‌گذارند. در کشور ما شهرهای موفقی با رویکرد گردشگری مذهبی نظیر؛ مشهد، قم و شیراز وجود دارند که پیامدهای مثبتی چون، ایجاد مشاغل جدید مرتبط با نیاز گردشگران و... را به دنبال داشته است که سبب رونق کسب و کار در این استان‌ها شده و از طرفی حضور افراد مختلف از کشورهای اسلامی به ایران در کنار سایر امتیازات درآمد ارز‌ی برای کشور به همراه دارد.

در استان لرستان علی‌رغم وجود بقاع متبرکه و اماکن زیارتی در یازده شهرستان استان، برگزاری آیین‌های خاص مانند آیین گل‌مالی در روز عاشورا که مختص این استان نیز وجود دارد که ضرورت توجه به گردشگری مذهبی را مضاعف می‌کند.

به هر حال صنعت گردشگری مذهبی در لرستان آن‌گونه که شایسته است توسعه پیدا نکرده است که ریشه‌های این عدم توجه را می‌توان در کمبود زیرساخت‌های اقامتی، بهداشتی و رفاهی مورد نیاز گردشگران، کیفیت نامناسب راه‌های دسترسی به برخی از این فضاهای مذهبی و عدم عزم و جزم کافی برای تبلیغات مناسب جهت معرفی و تقویت پتانسیل‌های گردشگری مذهبی لرستان جستجو کرد.

رشد گردشگری مذهبی نیازمند اراده و همت مدیران ارشد استان لرستان و اهتمام اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و نهادهای حاکمیتی است تا با برنامه‌ریزی مناسب و فراهم آوردن رضایت خاطر گردشگران، ترویج فرهنگ گردشگرپذیری بین جوامع بومی، زمینه حضور گردشگران مذهبی را به استان فراهم کنند.»

انتهای پیام
captcha