87 درصد خانوارهای ایرانی تک سرپرست از سوی مادر اداره می‌شوند
کد خبر: 4011824
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
سعیدرضا عاملی:

87 درصد خانوارهای ایرانی تک سرپرست از سوی مادر اداره می‌شوند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه محصول باهم بودگی‌های بدون ازدواج و طلاق‌های گسترده در غرب به اینجا ختم شده که 90 درصد خانواده‌های تک سرپرست توسط مادر و 10 درصد توسط پدر اداره می‌شود، گفت: متأسفانه این وضعیت در ایران هم اتفاق افتاده است و نزدیک 87 درصد خانواده‌های تک سرپرست توسط مادر و 13 درصد توسط پدر اداره می‌شود و 7 درصد خانوارها تک سرپرست هستند.

7 درصد خانوارهای ایرانی تک سرپرست هستند و 87 درصد آن‌ها توسط مادر اداره می‌شود

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ آیین افتتاحیه جشنواره «آوای زندگی» به همت بنیاد ملی خانواده و با مشارکت کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق شورای عالی با حضور سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد اسحاقی، رئیس کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد ابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا رویت، دبیر جشنواره به‌صورت ویدئو کنفرانس و حضوری در  دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه جشنواره عاملی دغدغه اساسی نظام جمهوری اسلامی را صیانت از خانواده ایرانی و خانواده جامعه اسلامی در ایران و سطح جهانی بیان کرد و گفت: مقام معظم رهبری حکیمانه فرمودند «شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، بستگی به هم‌افزایی جهان اسلام دارد.» در نظام اجتماعی، مردم با یک ظرفیت به‌هم‌پیوسته با تأثیر و تأثر بر هم زندگی می‌کنند، این تأثیر از محلی به محل دیگر با شکل‌گیری صنعت ارتباطات، امری عینی است.

وی ادامه داد: بخش عظیم گمراهی در سبک زندگی خانواده‌های ایرانی، تأثیرات فرامحلی از فرهنگ و سبک زندگی غربی است که به‌صورت خودآگاه و ناخودآگاه بر حوزه طلاق، ازهم‌پاشیدگی خانواده‌ها و رواج امور غیر ارزشی و ضد ارزشی تأثیرگذار است؛ بنابراین پیوند خانواده با مسجد، گوهر و منشأ والایی در صیانت و سلامت از خانواده می‌شود.

مسجد در روایات به «مجالس الانبیاء» و «بیوت المتقین» تعبیر می‌شود

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت روایاتی در باب مسجد با عناوین «مجالس الانبیاء» و «بیوت المتقین» گفت: مسجد به‌عنوان خانه خدا، جایگاهی برای تصفیه نفس و روح انسان است؛ بنابراین ما باید کانون مساجد را پناهگاهی صالح، سالم و خوشامدگو برای افراد با هر روحیه و شخصیتی متفاوت قرار دهیم. در پیوند مسجد، خانواده و بقاع متبرکه باید نگاهی به آستان‌های بزرگ که تولیت آن‌ها بر عهده مقام معظم رهبری است چون آستان امام رضا(ع) با 23 میلیون زائر در سال، آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، آستان احمد ابن موسی(ع)، آستان حضرت معصومه(س) و همچنین جمکران داشته باشیم.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: آنچه غرب را از سال 1960 به بعد با افول اساسی کاهش ازدواج، افزایش طلاق و ازدواج‌های خارج از قوانین و مقررات الهی به این نقطه رسانده این است که امروز جامعه شناسان غربی در سخن از خانواده، تعبیر به بودن دو نفر با یکدیگر «been two couple together» می‌کنند. در واقع حتی بودن دو جنس مخالف و نیز بودن دو نفر انسان باهم ذکر نمی‌شود بلکه تنها دو نفر باهم بودن منظور است. امروز در جامعه آمریکا شاهد نگهداری 270 میلیون حیوان خانگی در جبران خلأ تنهایی در غرب هستیم که بعضی از ایرانی‌ها هم گرفتار این پدیده شده‌اند. بعضاً زمانی که گفته می‌شود حیوان را در اتاق نگهداری نکنید، برخی تلقی‌شان این است که حرمت حیوان را ما متوجه نمی‌شویم! حیوان، طبیعت، اشجار، اشیا و انسان در اندیشه اسلامی دارای حقوق و رعایت حقوق آن‌ها بر ما لازم است.

یکی از دلایل مشکلات اجتماعی جهل و عصبیت است

عاملی یکی از دلایل مشکلات اجتماعی را جهل و عصبیت بیان کرد و افزود: این دو محور (جهل و عصبیت)، سواد و مهارت زندگی بر مبنای الگوی اسلامی را از زندگی ایرانی دور می‌کند. علی‌رغم تلاش‌های «کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق» در شورای عالی با محوریت دکتر اسحاقی در سطح ملی اعم از تدبیر کلاس‌های شش‌ساعته در هنگام ازدواج، باز کردن دایره مشاوران برای خانواده‌ها و بهره‌گیری از عوامل و ظرفیت‌هایی چون مساجد و بقاع متبرکه هنوز به وضعیت صلاح و فلاح متعادلی نرسیده‌ایم.

وی از حیطه برنامه‌ریزی فراگیر، سواد عمیق (سواد در سطح بامعرفت و ارتباط با مفاهیم ژرف) در زمینه مهارت‌های زندگی زناشویی سخن گفت و اظهار کرد: تحقیقات اجتماعی زیادی در ایران بر روی طلاق با نتایجی چون عدم شناخت زوجین از یکدیگر، همسرگزینی نادرست، نقص دانش و فاقد ظرفیت‌های کافی در مهارت‌های اجتماعی، بدرفتاری و...صورت گرفته است. بر اساس تحقیقی در آمریکا، بالاترین فراوانی علت طلاق و ازهم‌پاشیدگی را خیانت برشمردند. طبق آمار 85 درصد افراد متأهل در انگلستان، با شخص ثالث، ارتباط نامشروع دارند. همچنین از عوامل رایج دیگر طلاق در آمریکا و اروپا عدم سازگاری و خشونت خانوادگی است.

بحران باهم بودگی بدون ازدواج

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: آنچه غرب را از سال 1960 به بعد با افول اساسی کاهش ازدواج، افزایش طلاق و ازدواج‌های خارج از قوانین و مقررات الهی به این نقطه رسانده این است که امروز جامعه‌شناسان غربی در سخن از خانواده، تعبیر به بودن دو نفر با یکدیگر «been two couple together» می‌کنند. درواقع حتی بودن دو جنس مخالف و نیز بودن دو نفر انسان باهم ذکر نمی‌شود بلکه تنها دو نفر باهم بودن منظور است. امروز در جامعه آمریکا شاهد نگهداری 270 میلیون حیوان خانگی در جبران خلأ تنهایی در غرب هستیم که بعضی از ایرانی‌ها هم گرفتار این پدیده شده‌اند. بعضاً زمانی که گفته می‌شود حیوان را در اتاق نگهداری نکنید، برخی تلقی‌شان این است که حرمت حیوان را ما متوجه نمی‌شویم! حیوان، طبیعت، اشجار، اشیاء و انسان در اندیشه اسلامی دارای حقوق و رعایت حقوق آن‌ها بر ما لازم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یلخی‌گری و فرهنگ بی‌قیدوبند خارج از ازدواج در ایران را تحت تأثیر ماهواره‌ها و فضای مجازی دانست و اظهار کرد: دشمن در تلاش است تا بنیان‌های ارزشی و الهی را بشکند برای مثال از دین تعبیر به ارزش ماورایی کرده که صرفاً جنبه تاریخی دارد. دینی که ما انزل الله و قاعده‌های قطعی زندگی است و تخطی از آن به معنای خروج از بایسته‌های حقیقت هستی است که منشأ فساد، بدبختی و فروپاشی فرد و جامعه می‌شود. در ذهنیت نسل جوان غرب، دین امری است که دوره‌اش سپری‌شده است؛ در پاسخی باید گفت مگر زمانه ماهیت آب، خاک و... را تغییر می‌دهد.

آمار و ارقام؛ زنگ خطری برای جامعه ایران

عاملی، جایگزینی حیوان در خانواده را به‌جای انسان، بحران اساسی روحی بشر بیان کرد و گفت: از سوی دیگر با پدیده باهم بودگی بدون ازدواج مواجه شده‌ایم -که به‌اشتباه ترجمه به ازدواج سفید شده است- یکی از بحران‌های بزرگ جامعه امروز غرب است. محصول این باهم بودگی‌های بدون ازدواج و طلاق‌های گسترده در غرب به اینجا ختم شده که 90 درصد خانواده‌های تک سرپرست توسط مادر و 10 درصد توسط پدر اداره می‌شود. متأسفانه این وضعیت در ایران هم اتفاق افتاده است و آمار طلاق افزایش پیداکرده و نزدیک 87 درصد خانواده‌های تک سرپرست توسط مادر و 13 درصد توسط پدر اداره می‌شود. این آمار و ارقام زنگ خطر برای جامعه ایران است. امروز طبق اعلام مرکز آما ایران، 7 درصد خانوارها تک سرپرست هستند.

وی به اصل دهم قانون اساسی در زمینه خانواده اشاره کرد و گفت: امروز بعد از 10 سال که شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث جمعیت و تعالی خانواده و سیاست‌هایش را تصویب کرده بود؛ بر اساس تدبیر حکیم فرزانه انقلاب اسلامی بنا شد مجلس شورای اسلامی خوشبختانه قانون جمعیت و تعالی خانواده را به تصویب رساند. البته این قوانین زمانی تصویب شد که درشیب کاهش ازدواج و افزایش طلاق در ایران قرارگرفته‌ایم.

تضعیف بنیان خانواده در ایران با تبعیت از سبک زندگی غربی

استاد دانشگاه تهران، از عوامل اصلی ضعیف شدن بنیان خانواده در ایران را تبعیت از سبک زندگی غربی دانست و افزود: در حقیقت در سبک زندگی غربی باوجود لایه‌های اجتماعی متفاوت؛ ایران همچنان از بخش سخیف زندگی غربی تبعیت می‌کند. باهم بودگی، تشکیل خانواده بدون ازدواج در خانواده‌های شرافتمند غربی اصل پذیرفته‌شده نیست بلکه در لایه‌های پایین جامعه غربی به چشم می‌خورد. در حقیقت 50 درصد باهم بودگی‌های بدون ازدواج در همان پنج سال اول منجر به جدایی می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یلخی‌گری و فرهنگ بی‌قیدوبند خارج از ازدواج در ایران را تحت تأثیر ماهواره‌ها و فضای مجازی دانست و اظهار کرد: دشمن در تلاش است تا بنیان‌های ارزشی و الهی را بشکند مثلاً از دین تعبیر به ارزش ماورایی کرده که صرفاً جنبه تاریخی دارد. دینی که ما انزل الله و قاعده‌های قطعی زندگی است و تخطی از آن به معنای خروج از بایسته‌های حقیقت هستی است که منشأ فساد، بدبختی و فروپاشی فرد و جامعه می‌شود. در ذهنیت نسل جوان غرب، دین امری است که دوره‌اش سپری‌شده است؛ در پاسخی باید گفت مگر زمانه ماهیت آب، خاک و... را تغییر می‌دهد.

استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: آمار طلاق در ایران بی‌شباهت به کشورهای اروپایی نیست تا جایی که نرخ طلاق در ایران 2/2 در هزار نفر جمعیت است که این آمار کف کشورهای اروپایی است. امروز بالاترین نرخ طلاق خالص حدود 4 و نیم در هزار است که بالاترین نرخ طلاق در کشورهای اروپایی و آمریکایی است.

هدایت سبک زندگی مردم به‌سوی زندگی اسلامی

عاملی تصریح کرد: سبک زندگی مردم را باید به‌سوی زندگی الهی و اسلامی هدایت کنیم تا در این جهت تلاش نکنیم و حتی با آموزش مهارت‌های اجتماعی به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. باید هنرهای عامه‌پسند متعهد چون سینما، تلویزیون، ادبیات را به خدمت سبک زندگی الهی و اسلامی بگیریم و افراد شاخص را در ذیل این هنرها معرفی کنیم. به‌راستی اگر این عرصه همراه با اندیشه الهی نباشد، روایت‌های هالیوودی و بالیوودی سینمای فاسد غرب الگوی زندگی مردم می‌شوند.

وی ادامه داد: بهترین فرصت برای انتقال ارزش‌های الهی، هنگام ازدواج جوانان نیست بلکه دوره طلایی شکل‌گیری شخصیت کودک در مهدکودک، پیش‌دبستان و دبستان است. دکتر اسحاقی باید با اهتمام ویژه‌ای در کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق پیشنهاد‌هایی به آموزش ابتدایی، دبیرستان و آموزش عالی کشور با نگاه تبدیل کردن آسیب‌های اجتماعی به‌سلامت اجتماعی داشته باشد.

آمار طلاق در ایران بی‌شباهت به کشورهای اروپایی نیست

استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: آمار طلاق در ایران بی‌شباهت به کشورهای اروپایی نیست تا جایی که نرخ طلاق در ایران 2/2 در هزار نفر جمعیت است که این آمار کف کشورهای اروپایی است. امروز بالاترین نرخ طلاق خالص حدود 4 و نیم در هزار است که بالاترین نرخ طلاق در کشورهای اروپایی و آمریکایی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: طبق آمار سال 2020 میزان خانواده‌های تک سرپرست در آمریکا 30 درصد و در ایران 7 درصد است. این‌ یک فاجعه اجتماعی است که در آن روحیه تجاوز به دیگران، تجاوز به حقوق اجتماعی، تحریم کشورها و جنگ توسط همین جوامع صورت می‌گیرد. در دو دهه اخیر آمریکا در قرن بیستم -بعد از جنگ جهانی اول و دوم- در 16 جنگ بزرگ حضور و مداخله داشته است لذا فقط آمریکا و اروپا دستخوش این موضوع نیستند بلکه روسیه با نرخ 4/8 نرخ طلاق خالص در رأس این هرم قرار دارد؛ بنابراین لائیک شدن جوامع و دور شدن از سبک زندگی الهی در غرب پاسخی برای شکل‌گیری بلاهایی چون فروپاشیدگی بنیان خانوادگی، افزایش نرخ طلاق، باهم بودگی و... است که این امر با فاصله‌ای در جامعه ایرانی قابل‌مشاهده است. زمانی که بن اساسی ارزش‌های الهی در جامعه تضعیف می‌شود، تمام آسیب‌های اجتماعی چون طلاق، خانواده‌های تک سرپرست، مصرف الکل و مواد مخدر و... به وجود می‌آید.

مشاغل با آسیب‌های اجتماعی پیوند خورده‌اند

عاملی به تحقیقی در زمینه رابطه بین شغل و طلاق در آمریکا و اروپا اشاره کرد و گفت: بر اساس این تحقیق پایین‌ترین نرخ طلاق در مشاغل میان زارعان، مهندسان کشاورزی و روحانیون در آمریکا است. بالاترین نرخ طلاق در بین رقاص‌ها، متصدیان و کارگزاران بار است. باید گفت مشاغل با آسیب‌های اجتماعی کاملاً پیوند خورده‌اند. البته در ایران این مشاغل را در سطح رسمی نداریم اما به‌هرحال فضای شغل و خانواده در پیوند باهم فضای مهمی برای استمرار زندگی سالم را رقم می‌زند. امیدواریم در این دوره جشنواره «آوای زندگی» اهتمام جدی به مسئله ازدواج و طلاق در صیانت از خانواده در پیوند با ظرفیت‌هایی بزرگ مسجد و بقاع متبرکه، آستان‌های بزرگ، مدرسه و دانشگاه داشته باشیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در قالب یک کارگزار، در پیوند با نهادهای اساسی کشور، این ظرفیت‌ها را در مسیر اساسی خود هدایت کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان از جناب حجت‌الاسلام رویت؛ دبیر جشنواره تشکر کرد و گفت: امیدوارم این جشنواره زمینه‌ای برای ارتباط عمیق‌تر بین خانواده‌ها و مساجد و بقاع متبرکه را فراهم کند؛ و آرزوی موفقیت برای همه عزیزان از خداوند طلب می‌کنیم تا ما را در توفیق عمل صالح یاری کند.

پیوند سه‌گانه مسجد، خانواده و مدرسه

در بخشی دیگر این مراسم محمد اسحاقی؛ مشاور عالی دبیر شورای در امور فرهنگی و رئیس کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق گفت: در مجموعه معارف خاندان اهل‌بیت(ع) خانواده از جایگاه والایی برخوردار است. باید نسبت به امر ازدواج در زندگی مؤمنانه و در سبک زندگی چه حوزه فردی، خانوادگی و نیز حوزه مدیریتی اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم تا به همان جایگاه شایسته و بایسته خانواده دست‌ یابیم. در نقشه مهندسی فرهنگی؛ تحول فرهنگی در چارچوب بنیان و بنیاد خانواده طراحی‌ شده است.

وی به پیوند سه‌گانه مسجد، خانواده و مدرسه اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم به سمت تحول فرهنگی، بهبود وضعیت و ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی خانواده، تربیت نسل سالم و پیشرو و کارکردهای خانواده در ابعاد سیاسی و اقتصادی و... برویم باید در این چهارچوب سه‌گانه کارکنیم که این پیوند سه‌گانه، یکی از راهبردهای نقشه کلان فرهنگ کشور محسوب می‌شود.

رئیس کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق ضمن سخن از مصوبات متعدد در حوزه خانواده، مسجد تأکید کرد: به‌طور ویژه سندی در حوزه مسجد در دستور کار نهادهای مربوط برای احیاء نقش مسجد در جامعه اسلامی قرار دارد. جشنواره‌های فرهنگی با نشان دادن تجربه‌های موفق، ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری در این راستا‌(ازدواج و کاهش طلاق) را فراهم می‌کند.

محمد اسحاقی مهم‌ترین راهبرد برای پیشرفت و اصلاح امور بحث خانواده و مسجد دانست و گفت: مسجد باید بتواند نقش‌های جدیدی را در دنیای مدرن با تغییر و تحولات جمعیتی و تحولات نسلی و امواج دنیای مجازی و... ایفا کند؛ به‌گونه‌ای که در اصل و پایه‌ی اهل محله «مسجد» همیشه حاضر و به نیازهای محله هم پاسخگو باشد تا تأثیرگذاری خود را حفظ کند.

مشاور عالی دبیر شورای در امور فرهنگی تصریح کرد: در مجموعه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگی بحث پیوند سه‌گانه مسجد، خانواده و مدرسه مورد اهمیت است که کارگروه ویژه‌ای هم در این حوزه فعالیت می‌کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس اهداف و مأموریت‌های خود و در راستای تحكيم بنيان خانواده و مشارکت دهی سازمان‌های مردم‌نهاد در كنترل، كاهش طلاق و جلوگيری از گسترش آسيب‌هاي اجتماعی ناشی از آن بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی كشور اقدام به تشكيل «كارگروه تخصصی ساماندهی سازمان‌های مردم‌نهاد خانواده محور» كرده است؛ همان‌طور که رهبری فرمودند باید از حضور لشکر عظیم مردمی، در بازسازی ساختار فرهنگی بهره برد.

وی ادامه داد: جشنواره‌های فرهنگی در حوزه مسجد، خانواده و بقاع متبرکه چون «آوای زندگی» می‌توانند در فرهنگ‌سازی، جهت‌دهی و گفتمان سازی نقش مهمی را ایفا کنند. این جشنواره با مشارکت كارگروه تخصصی ساماندهی سازمان‌های مردم‌نهاد خانواده محور و به همت کارگروه تخصصی بنیاد ملی خانواده از مدت‌ها پیش در دستور کار قرارگرفته است. ان‌شاء‌الله با پیوند بین مساجد و بقاع متبرکه و خانواده که ظرفیت‌های منحصربه‌فرد جامعه اسلامی است، بتوانیم میوه‌ها و آثار و برکات آن را در زندگی فردی، جمعی و خانوادگی ببینیم.

مسجد؛ ریشه هر کار خیر در جامعه اسلامی

در این مراسم حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد ابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: این جشنواره می‌تواند در بازخوانی نقش مؤثر مساجد و بقاع متبرکه تأثیرگذار باشد. در آموزه‌های دینی مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مراکز در امور جامعه مساجد معرفی‌شده‌اند. پیامبر مکرم اسلام (ص) در ابتدای هجرت و در بدو ورود به مدینه منوره با تشکیل حکومت اسلامی به ساخت مسجد پرداختند و این نشان‌دهنده این است که مهم‌ترین مراکز تأثیرگذار، مسجد است.

وی افزود: در طول تاریخ، هر کار خیری را در جامعه اسلامی ریشه‌یابی کنید؛ سرمنشأ آن به مسجد بر‌می‌گردد. نقش مساجد در انقلاب اسلامی را می‌توان کاملاً در پیش از انقلاب و مبارزات با طاغوت و ظهور انقلاب مشاهده کنیم. همچنین در اولین مواجهه با دشمن در دفاع مقدس، نقش اساسی مساجد قابل‌انکار نیست. در یک تحقیق حدود 93 درصد آمار شهدای دفاع مقدس را بچه‌های مسجدی عنوان کردند که با انتقال این آمار به مقام معظم رهبری ایشان فرمودند این‌یک مسئله تعجب‌انگیز است و باید تحقیقی در رابطه با نقش مسجد (چگونه مساجد، انسان‌های پاکی را به نام شهدا تربیت‌ کرده است) صورت گیرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار کرد: متأسفانه بعد از انقلاب، به نقش مساجد همگام با رشد انقلاب توجه کافی نشده است که بحمدالله در راستای بیانات رهبری در بیانیه گام دوم کارهای اساسی صورت گرفته است. از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکر می‌کنم که در شکل‌گیری تدوین «سند ملی مساجد» گام بزرگی برداشته‌اند. به‌واقع در کارکرد خانواده و سبک زندگی؛ مساجد نقش اساسی دارند که این جشنواره می‌تواند کارکردهای مسجد را بیشتر نمایان کند و در راه توانمندسازی مساجد گام‌های مؤثری برداریم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ خانواده را جزو ارکان اصلی ایرانی و اسلامی در آموزه‌های دینی، جنبه‌های رفتاری و اقتصادی، آیات قرآن کریم و سیره اهل‌بیت (ع) و آموزه‌های دینی بیان کرد و گفت: بقاع متبرکه ظرفیتی ویژه برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مردمی، به لحاظ وجود عشق به اهل‌بیت(ع) است.

وی اظهار کرد: امامزادگان و بقاع متبرکه به‌عنوان قطب فرهنگی و اجتماعی ایفای نقش می‌کنند. در موضوع خانواده کارهایی چون دوره‌های سبک زندگی در حوزه‌های ازدواج، مهارت زندگی و فرزند آوری را برگزار کرده‌ایم. از ظرفیت‌های فعال دیگر «وقف» است یعنی انجام وقف در موضوعات خانواده چون حمایت از ازدواج، تحکیم خانواده و فرزند آوری است.

برگزاری جشنواره با رویکرد حمایت و تحکیم خانواده

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا رویت؛ دبیر جشنواره و مدیرعامل بنیاد ملی خانواده به گزارشی درباره روند شکل‌گیری جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره در دو سطح ملی و استانی با رویکرد حمایت و تحکیم خانواده برگزار می‌شود. جشنواره در سه بخش بقاع متبرکه، مساجد روستایی و عشایری و مساجد شهری، به ارزیابی فعالیت مساجد و بقاع متبرکه در چهار محور اصلی تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده و فرزندآوری از موضوعات جشنواره است و مراسم اختتامیه اولین جشنواره «آوای زندگی» در اسفندماه برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی خانواده، بستر «مساجد و بقاع متبرکه» را یکی مهم‌ترین بستر‌های اثربخش در حوزه خانواده بیان کرد و افزود: یکی از اقداماتی که باعث افزایش ازدواج و کاهش طلاق می‌شود، فعال‌سازی، تقویت مساجد و بقاع متبرکه است. هدف اصلی برگزاری جشنواره «آوای زندگی» فعال‌سازی مساجد فعلی در حوزه خانواده، مسائل و دغدغه‌های مشترک این حوزه است.

انتهای پیام
captcha