سهل‌انگاری علمای اسلام ضرورت وحدت را تحت‌الشعاع قرار داده است
کد خبر: 4007599
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
مبلغ بین‌المللی اهل پاکستان:

سهل‌انگاری علمای اسلام ضرورت وحدت را تحت‌الشعاع قرار داده است

استاد و مبلغ بین‌المللی اهل پاکستان گفت: سهل‌انگاری علمای اسلام و تعصب برخی از آنان ضرورت و اهمیت موضوع وحدت را میان ملت‌های اسلامی کم کرده است.

سلماسادات حسینی، استاد حوزه‌ علمیه‌ خواهران‌ پاکستان و ایران در سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: آنچه امروز شاهد آن هستیم، اینست که شیعه و سنی همه بر اهمیت و ضرورت وحدت میان مسلمانان تأکید دارند، ولی در عمل اتفاقی نمی‌افتد، چرا که هیچ‌کدام بر نقش و اثر وحدت جامعه‌اسلامی در مقابل دشمن آنطور که شایسته است، توجه ندارند.

وی تصرح کرد: تفّکر شیعه و سنی افراطی همچنین افکار نادرست و باطل وهابیت یکی از مهم‌ترین این عوامل عدم اتحاد امت اسلام است.

این مبلغ‌ بین‌المللی بر اهمیت وحدت هرچه بیشتر مسلمانان تأکید کرد و افزود: وحدت اسلامی در دوران معاصر به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر مطرح و از مهم‌ترین اصول و ارزش‌های مورد تأکید قرآن و معصومین (ع) است. وحدت و انسجام اسلامی موجب شکوفایی و توسعه هر چه بیشتر امت اسلامی و موجب آرامش در جامعه می‌گردد. این مهم، عامل رشد و تکامل مردم در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی است.

سادات‌حسینی، وحدت اسلامی را به‌عنوان سدّ عظیمی مقابل دشمن توصیف کرد و ادامه داد: دشمنان اسلام بر اهمیت عدم شکل‌گیری این سدّعظیم اهتمام جدی دارند و بیشتر تفرقه‌افکنی‌ها بین مسلمانان جهان از جانب مستکبران‌عالم و قدرت‌های استکباری همچون آمریکا و رژیم کودک‌کش اسرائیل است که از هر طریقی در تلاشند میان مسلمانان تفرقه بیندازند تا به مقاصد شوم خود برسند و البته در این میان نباید از نقش خائنانه و بردگی وهابیت خبیث غافل شویم.

استاد حوزه‌علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود به تقابل‌های میان شیعه و اهل‌سنت اشاره کرد و گفت: شاید این سئوال مطرح شود چرا با اینکه پیامبر و کتاب مسلمانان یکی است، اما باز شیعه و سنی برخی مواقع در مقابل هم می‌ایستند؟، معتقد هستم فقدان شناخت و آگاهی از یکدیگر عامل مهمی در بروز چنین اتفاقاتی است. عامل دیگر، اینست که برخی مسلمانان، دوست و دشمن خود را نمی‌شناسند و دست در دست دشمن می‌دهند و با هم‌کیشان خود دشمنی می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر از صدر اسلام تا کنون تاریخ را ورق بزنیم خواهیم دید هرجا که خون مسلمانان ریخته شده‌ است، دست استکبار جهانی و قوم یهود(صهیونیسم) پشت پرده قرار داشته است. همچنین سهل‌انگاری علمای اسلام و تعصب برخی از آنان که به مسئله وحدت اهمیت ندادند به این تفرقه دامن زده است.

سادات حسینی اظهار کرد: امام خمینی(ره) و در ادامه مسیر ایشان، آیت‌الله خامنه‌ای از جمله شخصیت‌های تراز اول اسلام هستند که بر ضرورت توجه به مسئله وحدت اسلامی تأکید داشته و اهمیت آن را نزد مسلمانان بالا برده‌اند. کوتاهی دولت‌های اسلامی و دوری از هم، موجب دوری مسلمانان از یکدیگر شده و تعصب، فساد، تبعیض و جهل از جمله عوامل دیگری است که موجب تفرقه بین امت اسلامی شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا پیامبر(ص) «رَحمَةٌ لِلعَالَمین»است، گفت: پیامبراکرم(ص) به دلیل بهره‌مندی از «خُلقٍ عَظیم» براساس آیه ۴ سوره قلم (وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ) و «رَحمَةٌ لِلعَالَمین» طبق آیه ۱۰۷ سوره انبیا (وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ)، نمونه و الگوی مکارم‌ اخلاقی برای تمام انسان‌ها در تمام دوران‌ها هستند. ایشان به‌عنوان بهترین و کامل‌ترین اسوه راستین بشریت، نسبت به تمام مردم بسیار دلسوز، صمیمی و مهربان بودند. در راستای مُتخلق بودن، به اخلاق و کردار کریمانه بود که حضرت در طول ۲۳ سال نبوّت توانست دل‌های گمراه بسیاری را شیفته مکتب اسلام کند.

این مبلغ عرصه بین‌الملل افزود: امروز یکی از غفلت‌های عظیم بشر این است که به رسول گرامی اسلام(ص) به عنوان یک آیینه نگاه نشد. پیامبر(ص) آیینه تمام‌نمای اسلام هستند. یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های خاتم الانبیاء(ص)، خُلق‌عظیم ایشان است که خداوند آن را به عظیم وصف می‌کند و عظیم به این تعبیر می‌شود که چیزی بزرگ‌تر و برتر از آن نیست، لذا باید عملاً جامعه‌ای به عنوان یک جامعه نمونه و الگو وجود داشته باشد که خداوند آن را به بشر ارائه دهد و آن را الگویی برای تمام زندگی بشر قرار دهد.

سادات حسینی ادامه داد: خداوند متعال در آیه ۱۳۲ سوره «آل‌عمران» درباره یکی دیگر از ویژگی‌های اخلاقی پیامبر (ص) می‌فرماید: «وَ أَطِیعُواْ اللّهَ والرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»؛ و از خدا و رسول اطاعت کنید، باشد که مورد رحمت قرار گیرید. اگر کسی به دنبال نمونه عینی و عملی قرآن است، اخلاق آن حضرت را بررسی کند، تا دریابد که چگونه قرآن در اخلاق، بینش، منش و سیره آن حضرت تبلور یافته است. در بیان عظمت رسول مکرم اسلام(ص) می‌توان گفت که خداوند برای تکریم و تجلیل مقام آن حضرت، در قرآن با لقب‌های بی‌همتایی، مانند؛ «یا ایّها الرَّسول» و «یا ایّها النَّبی»، از ایشان یاد می‌کند. همچنین، جایگاه، عظمت و بزرگواری پیامبراکرم (ص)، بدان حد بوده است که خداوند به وجود گرامی او چنین سوگند یاد می‌کند: «لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ» (آیه ۷۲/حجر)؛ به جانت سوگند که این‌ها در مستی خود سرگردانند.

استاد حوزه علمیه خواهران بیان کرد: علاوه بر آن، قرآن کریم، رسول گرامی اسلام(ص) را به عنوان اسوه‌ای نیکو یاد کرده است که همگان باید به آن حضرت تأسی کنند؛ «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»؛ (آیه ۲۱/احزاب) به یقین برای شما، در زندگی رسول خدا الگوی نیکویی است. همچنین خداوند درباره حضرت می‌فرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظِیم»؛ (آیه ۴/قلم) به یقین تو اخلاق عظیم و بزرگی داری؛ لذا آنچه سبب دور، تقابل، دشمنی میان امت اسلام است، ریشه درجهالت دارد. هرچه شناخت را بیشتر کنیم، خودش زمینه‌ساز است تا به یکدیگر جذب شویم. با جذب شدن کم‌کم مهربانی و روابط شکل می‌گیرد. ریشه اختلاف، جهالت و فقدان شناخت است. هرچه این دو مورد کاهش یابد، زمینه محبت و دوستی فراهم می‌شود.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha